Efter 1 år - algerna försvinner inte

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Finten » 18 apr 2013, 21:12

Efter 1 år - algerna försvinner inte!
Snart kastar jag ut karet! Jag har haft igång det i över ett år nu och stabilitet borde infunnit sig för länge sedan. Men nej, algerna växer och frodas. Ett algfritt akvarium finns inte - det vet jag. Men när algerna tar över är det inte roligt.

Jag har haft alger sedan uppstarten och det är inget konstigt med det. Därefter har olika arter av alger avlöst varandra. Under året som gått har jag ställt många frågor här på zoopet om algproblem men har som sagt inte kommit till rätta med det ännu. Någonting gör jag fel, har lite olika teorier om vad men kan inte riktigt bena ut det så jag behöver hjälp. Jag skriver ner lite funderingar och fakta här så kanske någon kan hjälpa mig.

Akvarium och teknik:
Juwel Lido 120 L
Belysning: Juwel Hight-lite Day 2x24 w med reflektorer (ca 0,4w/l), 9 timmar/dag
Filter: Juwels medföljande filterkasett och JBL ytterfilter Cristalprofi e700.
Växter: Tätt planterat med några snabbväxtande arter och lite några lite mer långsamtgående som mossor. Kan inte se några brister på mina växter men det växer inte så det knakar om man säger så.
Fisk: Ja, ganska välfyllt skulle jag säga och jag matar på hyfsat bra med frys- och torrfoder.

Gödning:
PMDD 10 ml KH2PO4, 10 ml KNO3, 6 ml Mi-plus, tillsätts 1 gång i veckan vid vattenbyte
Trycksatt CO2 ungefär 1,5 bubblor/s

Vattenvärden:
Temp: 27,5-28 C (behöver ha det så här varmt för vissa arters skull)
Nitrat: (JBL-test) ca 20-30 ppm
Nitrit: (JBL-test) 0 ppm
Fosfat: (JBL-test) över 1,8 ppm, blir mörkblått och ligger nästan utanför skalan
pH: 6,5-7,0 (sjunker under dagen)
kH: 2,5 dH
vattenbyte: 50% i veckan

Problem:
1) Framför allt cyano. Jag har haft cyano i olika mängder sedan uppstarten. Jag har försökt att bli av med den på olika sätt. Under året som gått har jag kört 2 mörkläggningar. Det fungerade tillfälligt men cyanon kom tillbaka efter någon vecka båda gångerna. Jag har testat att dubbla dosen PMDD, inget hände. Jag har testat att köra enkel dos av KH2PO4 och Mi-plus men dubbel dos KNO3 eftersom jag läste att cyano inte gillar höga halter av KNO3. Fungerade inte.

2) Trådalger. Kom för ca 1 månad sedan. Det är inte jättelånga utan korta tunna gröna trådar, ca 2 cm långa som sitter på ALLT. De är för korta för att rulla upp på en blompinne. Jag bytte till nya lysrör för en tid sedan eftersom de andra gått 1 år. Jag bytte först det bakre och efter en månad bytte jag den främre efter inrådan från någon här på zoopet. Jag vet inte om det är i samband med detta byte som trådalgerna kom, men det känns som att det var ungefär då de dök upp. Anledningen till att jag doserar mindre Mi-plus är att jag läste någonstans att trådalger kommer vid järnöverskott. Jag drog därför ner på mikroämnena. Jag satte in ett gäng amanoräkor för en tid sedan men de verkar vara totalt ointresserade av dessa alger.

Funderingar:
Ja vad ska jag göra, ska jag forsätta köra på det här sättet? Dvs med 50% vattenbyte och 10 ml KH2PO4, 10 ml KNO3, 6 ml Mi-plus 1 gång/veckan? Det fanns en tid då jag doserade som rekommenderat dvs 10 ml PMDD från alla tre flaskor. Men anledningen till att jag började med PMDD från första början var för att få upp nitrathalten och få bort cyanon. Det har som sagt inte lyckats. Jag funderar också på att sluta med PMDD helt och hållet och bara köra CO2. Jag matar ju trots allt mina fiskar.

Förstår att det inte finns ett mirakelknep för det här eller ett rakt svar för den delen. Men kanske kan någon komma med lite synpunkter, hitta "fel" i det jag gör. Jag behöver nog bli mer konsekvent i det jag gör med karet, har ju provat lite olika sätt att göda, men frågan är vad som är "rätt" för mitt kar.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av GasseG » 19 apr 2013, 12:46

1. Cyano = för lite makro, det är min absoluta uppfattning! Jag körde med 10 mL makro P och N i veckan på mitt 70 liters och det var lite för lite.

2. Hatar TRÅDALGER!!! Tvättar karet med klorin as we speak bara för att kunna starta om. Vill aldrig ha den skiten igen...Alla andra alger är bättre!!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

johanh
Frö
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jan 2013, 01:50

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av johanh » 19 apr 2013, 13:39

Hej! Har aldrig haft trådalger i akvarierna men hade det i dammen för något år sedan, köpte då ett medel som heter Cloverleaf Blanket Answer på ebay. Ska endast innehålla mineraler och enzymer och ska inte vara skadligt för andra växter eller fiskar utan dödar just trådalgerna. Vattnet var mjölkigt i ca 1 vecka och sedan flöt alla trådalger upp till ytan och har inte haft några problem sen dess.

Kan ju vara värt ett försök iallafall, så slipper man riva ut inredningen :)

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av GasseG » 19 apr 2013, 13:46

Tackar Johanh...ska kollas upp
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av H » 19 apr 2013, 13:52

har du cyano så har du för låga värden på KNO3. tilsätt 10ppm extra i veckan och gör dina veckovattenbyten så skall den ge sig. Har du mycket så är det mörkläggning som gäller. Och öka KNO3.

testerna är inte att lita exakt på, dem ger en viss fingervisning. Cyano är en exakt indikator.

Trådalger får ni bukt med om ni svälter ut några amanoräkor. Effektiva som tusan.

H.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av H » 19 apr 2013, 14:43

Jag läste nu att du har mycket fisk och matar hårt.

och PO4 var över 1,8, och NO3 ligger bra bit över vad du doserar egentligen. Hur sköter du vattenbytena, 50% varje vecka regelbundet?

Det verkar som du får tillräckligt med NO3 och PO4 från utfodringen, dessutom ammonium, Kanske för mycket av det goda som ger algerna.

En stor portion snabbväxande plantor som tar upp amonium som torde finnas och ger alger.

Jag vet inte om jag kan rekommendera, men kanske skulle du bara ge K2SO4 och Mg samt bara lite Fe en tid och se om det ger med sig. Du matar ju hårt så det ger kanske tilräckligt med N och P

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Finten » 19 apr 2013, 14:54

H skrev:har du cyano så har du för låga värden på KNO3. tilsätt 10ppm extra i veckan och gör dina veckovattenbyten så skall den ge sig. Har du mycket så är det mörkläggning som gäller. Och öka KNO3.
Jag fick rådet av en annan person att dra ner på vattenbytena. Istället för 50% i veckan skulle jag byta ca 30% varannan vecka och göda rejält med PMDD. Jag tänkte göra så här:

Mörkläggning från och med måndag i 3 dygn.

Belysning 6 timmar om dagen därefter.

30% vattenbyte var 14:e dag

Efter mörkläggning - gödning med PMDD enkel dos en gång i veckan och kontinuerlig CO2-tillsats

Normal matning.


Vad tror du om det?

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Finten » 19 apr 2013, 14:57

H skrev:Jag läste nu att du har mycket fisk och matar hårt.

och PO4 var över 1,8, och NO3 ligger bra bit över vad du doserar egentligen. Hur sköter du vattenbytena, 50% varje vecka regelbundet?

Det verkar som du får tillräckligt med NO3 och PO4 från utfodringen, dessutom ammonium, Kanske för mycket av det goda som ger algerna.

En stor portion snabbväxande plantor som tar upp amonium som torde finnas och ger alger.

Jag vet inte om jag kan rekommendera, men kanske skulle du bara ge K2SO4 och Mg samt bara lite Fe en tid och se om det ger med sig. Du matar ju hårt så det ger kanske tilräckligt med N och P
Ja, jag har funderat på det här med PMDD och fiskakvarium. PMDD är väl egentligen för växtakvarium? Om man har ett ganska välfyllt akvarium med fiskar behöver man kanske inte dosera PMDD. Det räcker kanske att dosera t ex Easylife Profito eller motsvarande. Dock så började jag dosera PMDD för ett halvår sen som ett försök på att få bort cyanon. Med andra ord hade jag cyano innan jag började dosera PMDD.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av GasseG » 19 apr 2013, 18:18

Du byter alltså 50% av vattnet 1 ggn i veckan just nu? Det var inte helt uppenbart i din inledande text.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Najjklas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jan 2012, 16:21

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Najjklas » 19 apr 2013, 19:06

Hur är det med ytcirkulation?

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av H » 19 apr 2013, 19:31

Varför du har cyano beror på att halterna av nitrat är låga, om det har ett samband med att halten av fosfat är höga skall jag inte skriva i sten, men jag fick för mig det för en tid sedan.

PMDD är växtnäring och används för att växterna skall trivas i fisk och växtakvarium. Problemet är att fisken behöver matas och det ger ökade halter av ammonium/ammoniak, nitrit och senare även nitrat, det vill säga delar som ingår i PMDD.

H

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av GasseG » 19 apr 2013, 19:35

H skrev:fosfat är höga
+1

Fått för mig samma. Dålig balans mellan makron tycker jag ger cyano.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av H » 19 apr 2013, 19:36

Bilder!

bilder säger mer än 1000 ord sägs det. Bjud oss på ett par tre bilder av bra kvalitet så får vi se om det ger något extra.

H.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av H » 19 apr 2013, 19:38

GasseG skrev:
H skrev:fosfat är höga
+1

Fått för mig samma. Dålig balans mellan makron tycker jag ger cyano.
Gott! då är jag inte helt ute och cyklar.... ännu. (såg jag hade punka nu när velocipederna skulle ut, hehe )

H.

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Finten » 19 apr 2013, 20:57

GasseG skrev:Du byter alltså 50% av vattnet 1 ggn i veckan just nu? Det var inte helt uppenbart i din inledande text.
Ja det stämmer med 50%. Fast nu senast, igår, bytte jag endast 15% och gödde normaldos PMDD efter inrådan.

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Finten » 19 apr 2013, 20:58

Najjklas skrev:Hur är det med ytcirkulation?
Den är bra, vågor på ytan.

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Finten » 19 apr 2013, 21:00

H skrev:Bilder!

bilder säger mer än 1000 ord sägs det. Bjud oss på ett par tre bilder av bra kvalitet så får vi se om det ger något extra.

H.
Bilder kommer så fort karet tänds imorgon!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av H » 19 apr 2013, 21:09

Finten skrev:vågor på ytan.
Och vatten i knäna :glaugh:

Nä, skojar bara.

Men om du mäter upp +1,8 i PO4- hur tänker du då när du fyller på ur KH2PO4 flaskan?

H.

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Finten » 19 apr 2013, 21:24

H skrev:
Finten skrev:vågor på ytan.
Och vatten i knäna :glaugh:

Nä, skojar bara.

Men om du mäter upp +1,8 i PO4- hur tänker du då när du fyller på ur KH2PO4 flaskan?

H.
Det fanns en tid då jag bara doserade från flaskan med KNO3 och Microplus och uteslöt KH2PO4. Det gav ingen effekt och jag fick sedan rådet här på plantswap att man alltid skulle tillsätta från samtliga blandningar. Så då gjorde jag det helt enkelt.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av H » 19 apr 2013, 21:41

Ja, OK.

Men om du mäter upp +1,8 PO4 (gissar det är JBL´s test som visat hygglig kvalitet) så har du ju mer än nog för den veckan, varför då fylla på mera?

H.

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Finten » 19 apr 2013, 21:57

H skrev:Ja, OK.

Men om du mäter upp +1,8 PO4 (gissar det är JBL´s test som visat hygglig kvalitet) så har du ju mer än nog för den veckan, varför då fylla på mera?

H.
Ja det är JBLs test. Men ska jag sluta dosera fosfat då? Fick "skit" för att jag inte doserade från alla flaskor förut. Var kommer dem höga fosfathalten ifrån, är det matningen? Får ju inte lika motsvarande höga nitratnivåer av matningen.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av H » 20 apr 2013, 10:00

EI (estimated index) handlar om att ge växterna tillräckligt med närig alltid.

Dilemmat med matning av fiskar är att den innehåller näringsämnen, så du får dra av det fr PMDD, kruxet är att veta hur mycket.

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Finten » 20 apr 2013, 18:08

Här kommer lite bilder på problemkaret. Lite cyanofläckar på gruset och glaset, och trådalger på min Fissidens fontanus och Echinodorus bleheri.

Bild
Bild
Bild
Bild

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Malen 27 » 20 apr 2013, 19:17

Vad är det för fiskar du har som behöver dessa höga temperaturer? Hade nog förväntat mig att se ett gäng Discus i karet, då dom kan behöva minst 28 grader.
Är fiskarna viktigare än karet, ställer jag mig frågan?
Växterna ser ju ändå ut att må rätt bra, då det kan vara svårt för många vid dessa temperaturer.
Jag tror alger och(bakterier) mår bättre ju högre temperaturerna blir, precis som vad som händer runt våra kuster på sommaren, då det kommer larmrapporter från mest då Östersjön förstås, men där det också finns mycket övergödning från jordbruket, ungefär sånt vi vill använda i våra akvarier, för att det ska växa på sig.
Hmm

Finten
Stickling
Stickling
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2012, 19:50

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Finten » 20 apr 2013, 19:26

Malen 27 skrev:Vad är det för fiskar du har som behöver dessa höga temperaturer? Hade nog förväntat mig att se ett gäng Discus i karet, då dom kan behöva minst 28 grader.
Är fiskarna viktigare än karet, ställer jag mig frågan?
Växterna ser ju ändå ut att må rätt bra, då det kan vara svårt för många vid dessa temperaturer.
Jag tror alger och(bakterier) mår bättre ju högre temperaturerna blir, precis som vad som händer runt våra kuster på sommaren, då det kommer larmrapporter från mest då Östersjön förstås, men där det också finns mycket övergödning från jordbruket, ungefär sånt vi vill använda i våra akvarier, för att det ska växa på sig.
Hmm
Jag har ett par L-malar som vill ha upp mot 28 grader. Dock har jag sänkt till 26 grader nu och de verkar trivas ändå. Det är en balansgång mellan att få fiskarna att trivas och att hålla karet snyggt. Men självklart är det viktigt att fiskarna mår bra.

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster