Hjälp att identifiera alger

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

nicsv
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 jan 2007, 13:09
Ort: Linköping

Hjälp att identifiera alger

Inlägg av nicsv » 06 mar 2013, 10:15

Hej, jag har ett omstartat akvarium som efter 2 månader har fått en hel del alger av ett slag som jag inte haft i förut. Omstarten innebar att jag har grovrengjort substrat eftersom akvariumet innan var helt överbevuxet med vallisneria som jag drog upp (en hel del ämnade jag ostört), jag har ett inkört överdimensionerat ytterfilter. Detta innebär att jag har sluppit de kiselalger som normalt kommer vid total nystart men som sagt jag har fått någon annan alg istället. Vid omstarten så ökade jag även på belysningen (jag har ett hörnakvarium som har haft väldigt dålig belysning in mot hörnet). Den växer på bakgrunden och på alla växter utom möjligen på de allra senaste vallisneriabladen (men det är väl mest en fråga om tid).

Vad är det för alg och vad kan man göra för att bekämpa den? Fotot är tyvärr bara taget med mobil men jag hoppas att det framgår hur den ser ut.
Bilagor
20130305_183616resized.jpg

nicsv
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 jan 2007, 13:09
Ort: Linköping

Re: Hjälp att identifiera alger

Inlägg av nicsv » 07 mar 2013, 11:52

Jag tror att jag via bilder på denna sida http://www.theplantedtank.co.uk/algae.htm har identifierat algen till Oedogonium. Stämmer in bra på bild och beskrivning. Jag tillsätter ingen CO2 så CO2koncentrationen är definitivt låg men är osäker på näringsnivåer då jag inte har testat nitrat och fosfatnivåer. Ljusnivån ligger efter den nya belysningen på 220W/m2. Matar en del då jag senaste veckorna har nått det jag betecknar som en färdig fiskbesättning. Skulle kunna innebära att ammoniumkoncentration pendlar en del men som sagt har ett rejält överdimensionerat filter.

Frågan är hur jag bäst bekämpar algtillväxten? Funderar på att skaffa någon snabbväxande flytväxt (Salvinia Natans) men det är svårt att få tag på så här i vintertider. Jag har inga direkta planer på att köra igång med CO2 så frågan är hur jag kan hantera det. PMDD har jag och tillsätter men har inte tillsatt fulldos mer än första gången då jag inte byter så mycket vatten (10-20% i veckan). Måste kanske som sagt inhandla tester för att få koll på nitrat och fosfat. Vilka tester som går att inhandla i normala djuraffärer anses var något så när okej?

Ska jag tillsätta mer näring eller spelar det ingen roll så länge som jag ligger lågt på kolsidan?

Finns det någon fisk som käkar eller stör Oedogoniumtillväxten (vill egentligen inte ha mer fisk men kanske kan ta in någon temporärt som kan flytta till annat kar efter ett tag).

/Niclas

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster