Hur starta upp igen efter infusorier?

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av MikaelC » 21 nov 2012, 10:26

Hej!

Hoppas att jag har lagt den här tråden under rätt forumrubrik nu(?). :)

Jag åkte på ett väldigt mjölkigt vatten (det är inte grönt) efter vattenbytet förra helgen. Den dimmiga upplevelsen började dock redan förra veckan med mer och mer tilltagande mjölkighet i vattnet ju längre veckan gick.

Lite bakgrund. Jag är nybörjare i det här med växtkar och tänkte att jag skulle köra Tropica:s start up app som test. Jag har följt den ganska så mycket till punkt och pricka även om jag har fått trimma växterna lite oftare än vad de har rekommenderat för att det inte skulle växa igen helt. Jag tycker det har fungerat bra men har haft turen att ha Christian Brams som bollplank och stöd för att "läsa av" symptom som kommit och gått. Inga jobbiga alger i uppstart som jag har varit med om tidigare i livet när jag har prövat på akvaristiken. Kör Tropica Aquacare och Tropica Aquacare + (med N och P). Halv dos först i ca 1,5 månad för att sedan gå upp upp till hel (ca 10ml/veckan). Den senare har jag bara kört de senaste två veckorna eftersom Tropica inte rekommenderade att köra på med N och P förrän då. Växterna såg ut att blekna något precis i samband med att jag satte in Aquacare + och har verkligen färgat ut nu och blivit grönare efter det. Men så kom alltså mjölkigheten. Jag misstänker att de kom för att det blev lite extra näring i karet i samband det extra N och P, eller?