Hur starta upp igen efter infusorier?

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av MikaelC » 21 nov 2012, 10:26

Hej!

Hoppas att jag har lagt den här tråden under rätt forumrubrik nu(?). :)

Jag åkte på ett väldigt mjölkigt vatten (det är inte grönt) efter vattenbytet förra helgen. Den dimmiga upplevelsen började dock redan förra veckan med mer och mer tilltagande mjölkighet i vattnet ju längre veckan gick.

Lite bakgrund. Jag är nybörjare i det här med växtkar och tänkte att jag skulle köra Tropica:s start up app som test. Jag har följt den ganska så mycket till punkt och pricka även om jag har fått trimma växterna lite oftare än vad de har rekommenderat för att det inte skulle växa igen helt. Jag tycker det har fungerat bra men har haft turen att ha Christian Brams som bollplank och stöd för att "läsa av" symptom som kommit och gått. Inga jobbiga alger i uppstart som jag har varit med om tidigare i livet när jag har prövat på akvaristiken. Kör Tropica Aquacare och Tropica Aquacare + (med N och P). Halv dos först i ca 1,5 månad för att sedan gå upp upp till hel (ca 10ml/veckan). Den senare har jag bara kört de senaste två veckorna eftersom Tropica inte rekommenderade att köra på med N och P förrän då. Växterna såg ut att blekna något precis i samband med att jag satte in Aquacare + och har verkligen färgat ut nu och blivit grönare efter det. Men så kom alltså mjölkigheten. Jag misstänker att de kom för att det blev lite extra näring i karet i samband det extra N och P, eller?

Jag kör på 4x24w som ljuskällla 10tim/dag till mitt 126L kar. Har inte kört med ca 1w/L hela tiden utan har successivt ökat ljusstyrkan både vad gäller tid och mängd enligt appen. Har ca 96L vattenvolym. Innerfilter Eheim Biopower 200 och trycksatt CO2. Innevånare är ett gäng räkor (köpte 17st vid uppstart men vet inte om alla lever nu då jag inte ser dem framme hela tiden), 20st neontetror och 5 st Siamesiska algätare. Jag försöker mata mycket måttligt. Varierar granulat med halv algtablett varannan dag.

Jag misstänkte infusorier efter att ha läst här bl a och på andra ställen på nätet och har mörklagt mitt kar sen i måndags kväll och tänkte täcka av det på torsdag kväll och kolla hur det ser ut. Men min fråga är: Hur startar man upp efter en infusorie-invasion om nu vattnet är klart vill säga? Skall jag rengöra filtret och vänta och se eller finns det några andra försiktighetsåtgärder. Jag måste väl förändra något för att inte få tillbaka dem åtminstone?

Användarvisningsbild
Nicke7
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 maj 2011, 07:10
Ort: Norrköping

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av Nicke7 » 22 nov 2012, 08:09

Jag fick rådet att korta ner ljustiden, och det funka perfekt, från 10h till 8h, wonderful

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av MikaelC » 22 nov 2012, 09:12

Nicke7 skrev:Jag fick rådet att korta ner ljustiden, och det funka perfekt, från 10h till 8h, wonderful
OK. Men hur blev du av dem? Väntade du ut dem med hjälp av nedkortad tid för ljus eller gjorde du vattenbyten o s v?

Användarvisningsbild
Nicke7
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 maj 2011, 07:10
Ort: Norrköping

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av Nicke7 » 22 nov 2012, 09:30

Uvc, sen kom dom aldrig mer åter

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av MikaelC » 22 nov 2012, 12:03

Nicke7 skrev:Uvc, sen kom dom aldrig mer åter
OK. Ja, det har jag inget så det är inte mitt alternativ just nu :) Funderar på hur man på så naturlig väg som möjligt kan bli av med dem.

Användarvisningsbild
Mithroth
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 156
Blev medlem: 20 nov 2012, 19:01

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av Mithroth » 22 nov 2012, 13:46

När jag fick infusorier i mitt så hade jag bara belysningen släckt, ingen övertäckning, i ett par dagar. Vattenbyten på 25-30% per dag. Minskade stadigt, efter en vecka var allt normalt igen.

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av MikaelC » 22 nov 2012, 17:15

Mithroth skrev:När jag fick infusorier i mitt så hade jag bara belysningen släckt, ingen övertäckning, i ett par dagar. Vattenbyten på 25-30% per dag. Minskade stadigt, efter en vecka var allt normalt igen.
Intressant. Hur gjorde du med gödning och annat under den här perioden? Höll nere eller fortsatte med normal dos?

Användarvisningsbild
Mithroth
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 156
Blev medlem: 20 nov 2012, 19:01

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av Mithroth » 22 nov 2012, 19:02

Ah, såg nu att det var växtkar du hade... Då kanske det kommer i annan dager. I mitt akvarium hade jag inte så jättemycket växter och använde inte heller gödning. Höll upp med matningen till fiskarna de första dagarna och sedan sparsamt en vecka efter. Anledningen till att jag fick infusorier var att jag hade 50+ ancistrusyngel och matade mycket med sallad och grönsaker.

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av MikaelC » 23 nov 2012, 10:13

Tack för svaren.

Jag avtäckte idag karet efter 3 dagars mörkläggning och jag skall villigt erkänna att det inte blev någon märkbar bättring. Växterna har skjutit i höjden i jakten på ljus (som inte fanns) och det blir en rejäl ansning för att då de snyggt igen plus vattenbyte. Skall testa att byta ut lite men oftare och se om det hjälper.

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av MikaelC » 26 nov 2012, 16:40

Bara som en liten update.

Det blev inte bättre efter mörkläggning och det blev definitivt inte bättre efter ett stort vattenbyte. Efter ca 24 timmar var karet lika dimmigt som innan - givetvis.

Jag vet inte exakt vad jag skulle kunna testa mer. Möjligen att mörklägga det en längre tid ändå och kanske även minska antalet ljustimmar(?). Det hade varit värt ett försök, kanske. Nu blev det inte så. Idag beställde jag mig ett UV-filter för att få hjälp med problemet, även om jag vet att det inte är att angripa den verkliga orsaken till problemet. Men jag får leva med den okunskapen :)

Jag beställde precis ett Green Killing Machine - Internal UV Sterilizer (9W) ( http://www.aa-aquarium.com/catalog/prod ... ucts_id=60 ) från Ebay. Håller tummarna för att det kommer fram snart. Fram till dess får jag titta på mitt dimmiga kar :)

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av Christer5 » 26 nov 2012, 18:15

Det är precis det UVC filtret jag har och det fungerar väldigt bra !

Efter några dagar är vattnet klart.

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av MikaelC » 27 nov 2012, 09:54

Christer5 skrev:Det är precis det UVC filtret jag har och det fungerar väldigt bra !

Efter några dagar är vattnet klart.
Härligt att höra! :) Hur länge kör du? Kör du dygnet runt tills det är klart och sen plockar ur det eller kör du det i omgångar frekvent i var eviga tid?

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av Christer5 » 27 nov 2012, 11:33

Jag kör dygnet runt tills vattnet är klart,kör ca en vecka.

Har endast behövt använda det 2 ggr på 8 månader.

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av MikaelC » 28 nov 2012, 09:20

Christer5 skrev:Jag kör dygnet runt tills vattnet är klart,kör ca en vecka.

Har endast behövt använda det 2 ggr på 8 månader.
Tack för svaret. OK, ja det låter ju bra. Jag testar samma sak tror jag när jag får hem det. Skall testa med att göra ett vattenbyte till nu på lördag (officiella vattenbytardagen här hemma), sen mörklägga i 4 dagar och förhoppningsvis har mitt filter kommit efter det att stoppa i och ha där för att ta bort det sista. Förra gången hjälpte inte mörkläggningen nämnvärt så det hade suttit fint att få syncat leveransen med när det är dags att täcka av karet :)

Användarvisningsbild
Nicke7
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 maj 2011, 07:10
Ort: Norrköping

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av Nicke7 » 01 dec 2012, 09:43

skulle jag va du skulle jag strunta i mörkläggning o vänta på uvcn, växterna tar nog minst stryk av de

Användarvisningsbild
MikaelC
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 aug 2012, 16:43
Ort: Mölnlycke

Re: Hur starta upp igen efter infusorier?

Inlägg av MikaelC » 18 dec 2012, 17:00

Så. Nu kan jag meddela att jag fick mitt filter från USA till slut. Tillråga på allt så var det givetvis US-kontakt på den så det blev att köpa en konverter 230v-110v från Kjell & Co så att det inte skulle fräsa till i karet.

Nu har det snurrat i ca 2 dygn och vattnet är bra mycket klarare nu. Inte kristall-klart än men det går verkligen åt rätt håll. Väl värd investering.

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster