Svarta beläggningar (alger)

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Scarlett
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2012, 22:02

Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av Scarlett » 24 okt 2012, 21:32

Jag har problem med att inrednings stenar och BTN bakgrunder i mina kar har blivit svarta efter tag (inga tofsar utan hårda beläggningar). Kan det vara kiselalger, grönalger?
Kiselalger brukar mest vara i nystartade kar men mina är 4 och 1 år gamla. Gröna prickalger har jag också men de ser annorlunda ut. Varken ancistrus eller siameser är till någon hjälp. Dem beläggningarna sitter hårt som berg. Har märkt att områdena som är mer belysta är mer angripna.
Vad är det som gör att såna beläggningar uppkommer?
Har haft mindre och mer ljus, mindre och mer gödning, mäsk och trycksatt Co2 i karen...
Om ni behöver mer info för att kunna ge mig svar så bara fråga :)

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av lollerpoop » 25 okt 2012, 12:06

Om du visar bild så tror jag det blir lättare att hjälpa.

Scarlett
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2012, 22:02

Re: Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av Scarlett » 25 okt 2012, 16:25

Här kommer några bilder. Färgen på bakgrunden och stenarna var beige/ljus brunt från början.
Bilagor
Här är den nedre delen av bakgrunden ljusare, för den var skymt av höga växter tidigare
Här är den nedre delen av bakgrunden ljusare, för den var skymt av höga växter tidigare
Här har den blivit så gott som svart
Här har den blivit så gott som svart
Man kan se det svarta på stenar, det vita är naturlig färg på stenar
Man kan se det svarta på stenar, det vita är naturlig färg på stenar

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av lollerpoop » 25 okt 2012, 18:39

Har aldrig haft sån alg förut..undrar om inte det är någon sorts rödalg....
Växterna ser dock friska o fina ut så ja vette fan...
Testa ta upp en sten och häll lite kokande vatten på den...ändrar den färg så vet du om det e rödalg.
Sorry för dålig input men har ingen erfarenhet om denna alg så hoppas du får bra svar från någon annan.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av hawkse » 25 okt 2012, 19:17

Det där ser ut som något jag kallar "sammetsalger" efter lite googlande och egna erfarenheter. Vet inte om det är ett korrekt namn.
Påminner om de som beskrivs som "D.2. RODOPHYTA SP. 2" i tråden om "Controlled imbalances".

Jag fick något liknande när jag ökade min gödning av K dramatiskt. Där var de dock betydligt grönare och påminde mer om en heltäckande matta av prickalger. De försvann av sig själva med bibehållen, hög K-koncentration ungefär en månad efter att jag gjort förändringen.

Scarlett
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2012, 22:02

Re: Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av Scarlett » 25 okt 2012, 21:42

Tack hawske, det ser ut att vara den där rodophyta sp2. Skönt att veta vad det är i alla fall, har undrat det länge. Konstigt nog klarar växterna sig rätt så bra (förutom gröna prickar).
Det är alltså något galet med nivåerna mellan Ca och Mg när man får sammestalger som jag förstått. Det är svårast att mäta tycker jag. Jag har köpt av misstag tester för Ca och Mg men för saltvatten. Finns det tester för sötvatten?
Jag har hittills kört med standard pmdd doser. Ska jag börja dosera magnesium och kalcium? Och hur vet jag vilka doser?
Jag skulle verkligen behöva hjälp. Ska göra restart av det karet bilderna kommer ifrån. Vill byta ut engelsk sjösten mot rådasand med kattsand under.
Skulle vilja komma till rätta med dem algerna och behöver all hjälp jag kan få :???:

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av hawkse » 25 okt 2012, 22:14

De algerna tyckte jag var obetydligt mer besvärande än prickalgerna. De växte ungefär lika långsamt. Om teorin säger obalans mellan magnesium och kalcium kan du ju börja med att kolla om vattenverket har siffror på hur mycket kalcium och magnesium kranvattnet innehåller (förutsatt att du har kommunalt vatten då, förstås).

Ser du några brister på växterna i karet?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av Mr_Ewing » 26 okt 2012, 15:05

Ca och Mg tester funkar oavsett salt eller sött vatten.
Problemet är att de är gjorda för koncentrationer som är 20-200ggr högre än vad som finns i sötvatten.
Så det är tyvärr bara att glömma att kunna mäta det med dropptester.

Angående algerna så har jag också haft problem med den typen av alger.
Den har dock gett med sig när jag började dosera Mg i PMDD:n
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Scarlett
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2012, 22:02

Re: Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av Scarlett » 26 okt 2012, 17:01

Ja nu är källan till problemet hittat, hoppas jag, och det är tack vare er, Tack :)
Har nu fått en hel rapport om Helsingborgs dricksvatten (har kommunalt vatten)
Ca 41, Mg 2,4, Fe 0,05 mg/l
Inte konstigt att det är frågan om obalans :shock: Har aldrig doserat magnesium i mina kar. Ska införskaffa snarast möjligt.

När det gäller brister på växterna så ja det händer att nya skott är bleka eller har vridna blad ibland. Jag brukar öka på mikro när jag ser såna symptom. Det kan också ha bidragit till ökningen av dem svarta algerna, eller?

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av lollerpoop » 26 okt 2012, 17:21

Vridna blad?
Om dom nya bladen är vridna och vita/gula så låter det som antingen överdos av K överdos eller extrem nitratbrist...
Har själv haft det men då har jag hävt i för mycket KNO3 (Och en del kalium från K2SO4) heh...
Skönt att man kunde få reda på problemet.
=]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av hawkse » 26 okt 2012, 19:47

Scarlett skrev: Har nu fått en hel rapport om Helsingborgs dricksvatten (har kommunalt vatten)
Ca 41, Mg 2,4, Fe 0,05 mg/l
Inte konstigt att det är frågan om obalans :shock: Har aldrig doserat magnesium i mina kar. Ska införskaffa snarast möjligt.

När det gäller brister på växterna så ja det händer att nya skott är bleka eller har vridna blad ibland. Jag brukar öka på mikro när jag ser såna symptom. Det kan också ha bidragit till ökningen av dem svarta algerna, eller?
Det låter som en trolig diagnos. Jag såg den typen av brister i mitt huvudkar som varit igång snart tre år. Innan det har jag aldrig doserat Mg. Tror att det i mitt fall berodde på att kattsanden i bottnen agerat Mg-reserv som till sist tog slut. Sedan jag börjat dosera Mg har det långsamt blivit bättre igen.

Enligt tipsen i MCI-tråden låter det ju högst troligt att din extradosering av Mikro vid bristsymptomen är det som triggat algblomningen.

Ska bli kul att höra om det kommer fungera att höja Mg!

Scarlett
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2012, 22:02

Re: Svarta beläggningar (alger)

Inlägg av Scarlett » 28 okt 2012, 08:45

Idag ska jag byta ut bottensubstratet. Ska skrubba bakgrunden och stenarna så gott det går. Sen ska jag börja med en ny dosering och då får jag se om det blir bättre. Kommer att uppdatera er om det :)

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster