Efter 1 år - algerna försvinner inte

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av H » 20 apr 2013, 22:53

Ja det såg väl inte så himla svårt ut. Ganska bra tillväxt egentligen. det illa cyanon borde du suga ut vid vattenbytet, knö ner lite extra KNO3 och vänta en vecka. gör samma samma igen nästa vecka så är cyanon borta.

Trådarna du har rullar du lätt upp på en grillpinne vid sammavattenbyte regelbundet, vecka efter vecka.

Vad beträffar räkan du har där så borde hon ta resterande trådar bara du svälter ut den lite. Sluta övergöda karet så ger sig algerna innan midsommar.

H

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Efter 1 år - algerna försvinner inte

Inlägg av Malen 27 » 22 apr 2013, 17:00

Ja, våra malar och andra kommunalarbetare i karen ska vi vara rädda om.
Har som sagts här innan, en sk Chokladmal som den kallas i handeln, platydoras costatus.
Just det. är malen 27 nu 28år men den var fullvuxen när jag blev ve ett 720lit kar 85, så den har säkert några år till på nacken antagligen kommen av slutet av sjuttiotalet.
Har man så gamla firrar så har antagligen ögona blivit lite gråa av "starr" som min, men luktsinnet är det inget fel på.
Är en hejare på att käka snäckor kan jag säga, utan att vara dum mot andra fiskar.

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster