Trådalger, orsak och verkan!?!

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Trådalger, orsak och verkan!?!

Inlägg av Raven » 20 apr 2013, 16:53

100cm långt 200L nystart med växter, fiskar och fungerande filter från dag 1, 2x54W (115cm) ljus och pmdd.
Trådalgerna kom riktigt extremt, försökte med EI men blev bara värre och värre, såpass att vattenpesten nästan kvävdes till döds.
Pga olika orsaker gick jag mer över till lowtech, mindre vattenbyten, ingen pmdd och lite kraftigare matning av fiskarna.
Efter ett tag avtog trådalgernas tillväxt för att sen sakta börja försvinna, efter 2 månader fanns inte en enda tråd i akvariet och har inte kommit tillbaka på många månader.

150L akvarie på jobbet med 2x30W aquarelle, växter, fiskar och fullt fungerande filter från dag 1 men haft extrema balansproblem med det som jag fortfarande kämpar med efter 9 månader.
Till exempel planterade jag 3st grupper med rotala rotundifola en fredag, när jag kom in på måndagen låg allt utspritt över botten som slemmiga ruttnande klumpar.
Slamsugning 1-2 gånger i veckan med 17L vattenbyte per gång, pmdd för växterna och ökat på matningen lite.
Växterna har börjat ta sig även om vissa av dom inte är så vackra pga alger men i vintras fick jag extrem trådalgsinvasion, behövde åka in 2ggr i veckan för att rensa.
Behovet av slamsugning minskade när växterna började trivas så drog ned på vattenbytena, slutade med pmdd men trådalgerna fortsatte växa men inte lika extremt.
Planterade om lite växter och rensade ut en del vattenpest och nu 2 veckor senare känns det som trådalgerna har slutat att växa till sig helt, när jag kollade till akvariet igår så var det så lite att det inte ens va värt besväret att lyfta av täckglaset för att rensa.

Har några gånger läst att mikronäring och speciellt järnnäring kan trigga och förvärra trådalgsinvasioner, låter inte som en orimlig förklaring.
Mvh R
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Trådalger, orsak och verkan!?!

Inlägg av Gurkan » 21 apr 2013, 22:19

Själv har jag läst på flertal ställen att den största orsaken till trådisar är brist på CO2.
/Gurkan
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster