Dimensionera Akvastabil LED

Här kan vi få och ge diverse tips på ljus och ljussättning i karen

Moderator: Hedersmedlemmar

JensJ
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 04 jan 2008, 16:40
Ort: Åby, Norrköping

Dimensionera Akvastabil LED

Inlägg av JensJ » 01 sep 2016, 21:29

Hej
Funderar på att skaffa akvastabil LED till mitt 2meters 720. Ingen växtburk med CO2 men ganska mycket vanliga enklare växter typ valle, svärdsplantor etc.
Nu är ju Akvastabil rätt dyr och efter att ha sett effekten i ett testakvarium funderar jag på att skaffa 1 st 80cm samt 1 st 110cm av dessa.

Tror ni att det kommer att räcka för någon typ av växtlighet? Fn kör jag 4 st 39w T5 över burken.

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Re: Dimensionera Akvastabil LED

Inlägg av bootin » 05 sep 2016, 11:47

I det system som du beskriver kan en rad med Akvastabil-LEDljuset räcka gott åt många enklare arter, de som du har nu bör t.ex. fungera alldeles utmärkt. Såklart under förutsättning att ljuset sprids okej och att du sköter ditt akvarium i övrigt. Tillväxten blir kanske något långsammare, men det är absolut inget fel med det så länge du har tålamod.

Tänk även på att, det är först när nya blad utvecklats i ditt nya ljus som du ser effekten av det fullt ut. Bredbands-LED (som detta är) ger överlag mer av fler våglängder än lysrör, och då kan det hända att du får algtillväxt på de blad som utvecklats i ditt gamla ljus, och i längden tynar de kanske bort, för att ersättas med nya blad som fullt ut är anpassad till det nya ljuset. Det beror på skillnaden mellan det gamla och nya ljuset.

Det är även flera andra faktorer än ljus som spelar in här också, därför kan man inte lova något resultat på ett forum så här, men överlag verkar det vara en bra produkt, jag hade gärna testat den själv, speciellt http://www.akvastabil.dk/images/undersi ... -6500K.jpg.

Uppdatera gärna här i tråden när du testar den, det är intressant även om du inte kör CO2 osv.

Skriv svar

Återgå till "Ljus & Ljussättning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster