Vilse, ljus till 45l,95L

Här kan vi få och ge diverse tips på ljus och ljussättning i karen

Moderator: Hedersmedlemmar

TheUdoon
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 aug 2014, 23:50

Vilse, ljus till 45l,95L

Inlägg av TheUdoon » 30 aug 2014, 21:52

Ny här, hej :oops: Behöver hjälp med ljus till båda mina burkar och jag är helt vilse, har suttit och googlat i timmar, läst massor men det går bara runt i skallen. Har i dagsläget ett 45L (50Lx32Hx27D) med en sån här i en IKEA-armatur: http://www.kjell.com/sortiment/el/belys ... oto-p63897
Tycker det funkar helt ok, men blivit lite mer intresserad av att ha mer "ordentligt", och kan tänka mig det kräver lite mer än så för typ...alla växter :lol: Rampen till det karet tar bara e14 glödlampor, och jag vill helst ha det öppet om jag kan. Har inte stora högar med pengar som ligger, vad vore billigaste sättet att få mer ljus? Skulle det funkat att köpa en likadan uppsättnig som jag redan har, finns plats med två såna lampor över.

Sedan så är det så att jag tog nyligen över mina föräldrars 95L (70Lx39Hx36D), och till den är det lysrör, men rampen har bara plats för ett rör. Just nu sitter det ett Hagen power-glo i det, men växterna växer inte alls, har samma växter i det lilla karet (h.polysperma, lite javamossa, h.difformis, anubias nana, inget jättekrävande alltså). I det lilla karet växer det väl helt ok tycker jag, men i det stora så står det helt still/tynar bort. Dessutom tycker jag att power-glo röret är så himla fult, knallblått ju :evil: Vad för lysrör vore bäst att skaffa om jag bara kan ha ett? Har tittat på andra lysrörsramper med plats för fler rör, men antingen så är måtten fel eller så kostar dom multum. Eller vore det bättre att göra likadant som med 45L, lösa lampor? Vore ju skönt att kunna ha båda karen öppna, finare så.

Planen för båda karen är lite räkor, lite trevliga växter (inte riktigt bestämt vilka än), vore kul med någon matta om det går :) Har sneglat lite på mäsk, nyfiken att testa, men känns som att det är bättre att börja med att skaffa bättre ljus? Vad borde jag ha för prio egentligen? Är det ljus->gödning->co2 eller något helt annat? I 95L ska jag byta ut gruset, tänkte ha kattsand i botten, blir det overkill att prova på mäsk och pmdd på det?

Blev långt det här :oops:

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilse, ljus till 45l,95L

Inlägg av Raven » 01 sep 2014, 05:10

Välkommen till PS.
TheUdoon skrev: Rampen till det karet tar bara e14 glödlampor, och jag vill helst ha det öppet om jag kan. Har inte stora högar med pengar som ligger, vad vore billigaste sättet att få mer ljus? Skulle det funkat att köpa en likadan uppsättnig som jag redan har, finns plats med två såna lampor över.
Kontorslampa med reflektorlampa, Tertial som ikea säljer kostar 79kr styck.

Sedan så är det så att jag tog nyligen över mina föräldrars 95L (70Lx39Hx36D), och till den är det lysrör, men rampen har bara plats för ett rör. Just nu sitter det ett Hagen power-glo i det, men växterna växer inte alls, har samma växter i det lilla karet (h.polysperma, lite javamossa, h.difformis, anubias nana, inget jättekrävande alltså). I det lilla karet växer det väl helt ok tycker jag, men i det stora så står det helt still/tynar bort. Dessutom tycker jag att power-glo röret är så himla fult, knallblått ju :evil: Vad för lysrör vore bäst att skaffa om jag bara kan ha ett? Har tittat på andra lysrörsramper med plats för fler rör, men antingen så är måtten fel eller så kostar dom multum. Eller vore det bättre att göra likadant som med 45L, lösa lampor? Vore ju skönt att kunna ha båda karen öppna, finare så.
~700kr för "innanmätet" till lysramp och elen är färdigkopplad.
http://fish.aquaristic.net/AquaLight-T5 ... tubes.html
vore kul med någon matta om det går :)
Kräver lite mer speciellt om du vill ha HC.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

TheUdoon
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 aug 2014, 23:50

Re: Vilse, ljus till 45l,95L

Inlägg av TheUdoon » 01 sep 2014, 14:29

Är Tertial som jag har studiolampan i nu. Vad är det för skillnad på studiolampan och en reflektorlampa? VAd för reflektorlampa ska jag ha? När jag googlat så står det att dom är på mellan 2700K-3000K, eller så står det inte alls :???: Har sett det där innanmätet men har inget att sätta det i, om jag inte kan sätta det i samma kåpa som jag har nu. Och 700kr är lite saftigt ändå när enda inkomst är från FK :(

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Vilse, ljus till 45l,95L

Inlägg av Pettson » 01 sep 2014, 16:22

Studiolampan är en reflektorlampa. Så det är bara att köra på med den om du är nöjd.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilse, ljus till 45l,95L

Inlägg av Raven » 01 sep 2014, 16:36

TheUdoon skrev: Vad är det för skillnad på studiolampan och en reflektorlampa?
Reflektorlampa är lampor som reflekterar ljuset åt ett håll typ studiolampa, ledlampor kan man säga hör till kategorin också, ett annat ord är spotlights.
VAd för reflektorlampa ska jag ha?
Denna tänkte jag testa till vintern.
http://www.lamportillallt.se/energityp/ ... 7-20w.html
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

TheUdoon
Frö
Frö
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 aug 2014, 23:50

Re: Vilse, ljus till 45l,95L

Inlägg av TheUdoon » 01 sep 2014, 21:35

Pettson skrev:Studiolampan är en reflektorlampa. Så det är bara att köra på med den om du är nöjd.
Då fortsätter jag med den :) Är dom tillräckligt starka för 95L tro? Har jag räknat rätt, lysröret som sitter i är på 20w/95L= 0.2W/L. Tycker det låter lite. Byter jag ut det till 3 studiolampor blir det 0.7W/L istället. Och om jag lägger till en till lampa till 45L, borde det väl bli 1W/L? Eller har jag helt missförstått hur man räknar ut det? Är det fortfarande för lite för att få en gräsmatta i något av karen? Drömmen är ju att ha en liten gräsig kulle med nåt sånt där mossträd på som mina räkor kan klättra i :<3: Tänker köpa pmdd och testa, och behövs det co2, räcker det med en sån där självgjord historia med mäsk, eller måste det vara trycksatt?

Skriv svar

Återgå till "Ljus & Ljussättning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster