[LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Här kan vi få och ge diverse tips på ljus och ljussättning i karen

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Matsnork » 10 dec 2015, 19:22

Mighty_Pike skrev:
Matsnork skrev:Jupp. Och det blir snyggt ljus från de där. Om man gillar skimmer :) svårslagen w/kr

http://m.ebay.com/itm/321527453375?nav=SEARCH
Är det någon som kör med dessa 100 watts power led's som skulle kunna lämna ett kort omdöme?
Tex Livslängd? tillräckligt för att marktäckare ska trivas?

Eller kanske någon har en länk där man kan läsa om någon som använder dom?

Är lite sugen på att prova 2-3 st till ett 180l Juwel vision.
150w men en dyrare variant med riktiga cree-leds.

Livslängden styrs av hur du väljer att kyla led-chippet. Kör du med riktigt rejäl kylning blir nog livslängden väldigt lång. Misstänker att drivaren ger upp innan själva LED´en i ett sånt fall :)

Fördelen med 100w eller mindre är att det finns mer optik att välja bland. Ångrar att jag köpte 150w just för att det var så svårt att hitta en vettig reflektor som passade.

Edit: Jag tror definitivt att de räcker för marktäckare. Är nog en av de kraftfullaste ljuslösningar du kan hitta om sätter på reflektor och lins.

Mighty_Pike
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 nov 2015, 18:50

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Mighty_Pike » 10 dec 2015, 20:50

Matsnork skrev:
Mighty_Pike skrev:
Matsnork skrev:Jupp. Och det blir snyggt ljus från de där. Om man gillar skimmer :) svårslagen w/kr

http://m.ebay.com/itm/321527453375?nav=SEARCH
Är det någon som kör med dessa 100 watts power led's som skulle kunna lämna ett kort omdöme?
Tex Livslängd? tillräckligt för att marktäckare ska trivas?

Eller kanske någon har en länk där man kan läsa om någon som använder dom?

Är lite sugen på att prova 2-3 st till ett 180l Juwel vision.
150w men en dyrare variant med riktiga cree-leds.

Livslängden styrs av hur du väljer att kyla led-chippet. Kör du med riktigt rejäl kylning blir nog livslängden väldigt lång. Misstänker att drivaren ger upp innan själva LED´en i ett sånt fall :)

Fördelen med 100w eller mindre är att det finns mer optik att välja bland. Ångrar att jag köpte 150w just för att det var så svårt att hitta en vettig reflektor som passade.

Edit: Jag tror definitivt att de räcker för marktäckare. Är nog en av de kraftfullaste ljuslösningar du kan hitta om sätter på reflektor och lins.
Tack för snabbt svarBild
Hur många 150 wattare använder du och till hur stor burk? Tror du att 3x100w skulle bli för mycket för 180 lit?
Har du möjligtvis lagt upp någon bild på din burk någonstans så att man ser hur ljuset blir?

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Matsnork » 11 dec 2015, 15:20

Mighty_Pike skrev:Tack för snabbt svarBild
Hur många 150 wattare använder du och till hur stor burk? Tror du att 3x100w skulle bli för mycket för 180 lit?
Har du möjligtvis lagt upp någon bild på din burk någonstans så att man ser hur ljuset blir?
viewtopic.php?f=36&t=17668&hilit=+90p

LED-hetsen börjar i slutet på första sidan. 190l tror jag - mitt akvarium är 90x45x45 men jag har vridit ner effekten till ca 70% och kör utan Co2.

3x 100w med dimmer kan nog funka. Jag var själv inne på att byta ut min 1x150w till 3x50w eller 3x100w för jämnare spridning. Finns ju även flerkanaliga fullspektrum- led-chip som du kan koppla styra ljusschema på, men då blir det dyrt.

Mighty_Pike
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 nov 2015, 18:50

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Mighty_Pike » 11 dec 2015, 18:28

Matsnork skrev:
Mighty_Pike skrev:Tack för snabbt svarBild
Hur många 150 wattare använder du och till hur stor burk? Tror du att 3x100w skulle bli för mycket för 180 lit?
Har du möjligtvis lagt upp någon bild på din burk någonstans så att man ser hur ljuset blir?
viewtopic.php?f=36&t=17668&hilit=+90p

LED-hetsen börjar i slutet på första sidan. 190l tror jag - mitt akvarium är 90x45x45 men jag har vridit ner effekten till ca 70% och kör utan Co2.

3x 100w med dimmer kan nog funka. Jag var själv inne på att byta ut min 1x150w till 3x50w eller 3x100w för jämnare spridning. Finns ju även flerkanaliga fullspektrum- led-chip som du kan koppla styra ljusschema på, men då blir det dyrt.
Häftigt projekt!

Det finns så sjukt många olika varianter av DYI LED så man blir nästan mer förvirrad för varje variant som man ser. Många LED-byggen som jag har sett är så himla avancerade, discobelysning, stormigt, molnigt, soluppgång, solnedgång mm. Och allt styrs från en box lika stor som ett HTPC-bygge :). Jag vill ha 2-3 lägen: av, på och kanske halvstyrka.

Jag är iaf inne på att kanske skjuta till lite mer pengar för att få lite bättre kvalitet. Efter att ha googlat runt lite så verkar det som att många billiga LED's som är inköpta på Ebay inte håller så länge.

Tack för tipsen :)

Användarvisningsbild
Joakimli
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 dec 2014, 13:52

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Joakimli » 13 dec 2015, 23:05

Skulle denna fungera som ljuskanon på en 30 liters kub? Har aldrig sett liknande belysning användas till akvarie

http://www.valostore.se/produkt/led_arb ... l_3000_lm/

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Fanbyalperna » 14 dec 2015, 09:24

Den skulle nog fungera. men frågan är om det blir snyggt till ditt kar.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
Joakimli
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 dec 2014, 13:52

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Joakimli » 14 dec 2015, 10:55

Fanbyalperna skrev:Den skulle nog fungera. men frågan är om det blir snyggt till ditt kar.
Jag bygger nog in den lite snyggt i så fall. Sen hamnar den rätt högt över karet. Tycker det är gött när man ser hela vattenytan, det gör jag inte idag med min belysning. Det är 30 graders ljusvinkel så man kan nog ha den rätt högt över

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Matsnork » 14 dec 2015, 21:18

Skulle byggt med ett cree 50w multichip med en snygg kylfläns istället. OM du vill testa just en sån där lampa finns de mycket billigare på ebay.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Raven » 15 dec 2015, 07:17

Joakimli skrev:Skulle denna fungera som ljuskanon på en 30 liters kub? Har aldrig sett liknande belysning användas till akvarie

http://www.valostore.se/produkt/led_arb ... l_3000_lm/
Inga 48W där inte...räknat på spänning och ström blir det lite över 45W och en del av det är förluster i drivdonet, tror mer på 35-40W ljus om uppgifterna stämmer.
Mighty_Pike skrev: Tror du att 3x100w skulle bli för mycket för 180 lit?
3x100W blir mycket ljus även med budgetleds, ett alternativ är 3x30W+3x10W.
30W som morgonljus, 90+30W på dagen och sen 30W som kvällsljus.
Använder du kylflänsar med lite större "bottenplatta" kan du lägga till fler leds om ljuset inte skulle räcka till, ex: denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=563295
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

joey_k
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:02

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av joey_k » 15 dec 2015, 23:55

Hej, vet inte om ni tagit upp RGB leds tidigare i tråden. Vad tror ni om att använda någon form av typ: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/be ... 5-m-p64212.

Till mnidre akvarier då givetvis.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Raven » 16 dec 2015, 00:01

joey_k skrev:Hej, vet inte om ni tagit upp RGB leds tidigare i tråden.
Rgb leds är luriga för effekten skiljer mellan lysdioder, röda brukar vara svagare än blåa till exempel, har en rgb lampa och vitt går mer åt lila.

Räknat på 10W RGB epistar, röd färg matas med 6-7V 350mA och grönt + blått matas med 9-10V 350mA.
Rött = 2.275W
Grönt/Blått = 3.325W
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mighty_Pike
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 nov 2015, 18:50

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Mighty_Pike » 16 dec 2015, 12:33

Raven skrev:
Mighty_Pike skrev: Tror du att 3x100w skulle bli för mycket för 180 lit?
3x100W blir mycket ljus även med budgetleds, ett alternativ är 3x30W+3x10W.
30W som morgonljus, 90+30W på dagen och sen 30W som kvällsljus.
Använder du kylflänsar med lite större "bottenplatta" kan du lägga till fler leds om ljuset inte skulle räcka till, ex: denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=563295
Tack för tipsen!

Jag är inne på att använda mig av några fler led's istf att köra två kraftigare. Det borde innebära att man kan gå ner lite vad det gäller kylning också. Är julledig nästa vecka så då ska jag försöka komma till skott och börja beställa grejer :)

Användarvisningsbild
Joakimli
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 dec 2014, 13:52

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Joakimli » 16 dec 2015, 23:16

Matsnork skrev:Skulle byggt med ett cree 50w multichip med en snygg kylfläns istället. OM du vill testa just en sån där lampa finns de mycket billigare på ebay.
Ok! Vad går ett sånt bygge på tro? Måste säga att jag går igång lite på tanken om en snygg kylfläns... Bild

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Raven » 18 dec 2015, 07:10

Mighty_Pike skrev: Det borde innebära att man kan gå ner lite vad det gäller kylning också. Är julledig nästa vecka så då ska jag försöka komma till skott och börja beställa grejer :)
Den kylaren jag länkar till klarar 10W passivt, 100W inga problem med fläkten igång.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Matsnork » 19 dec 2015, 01:42

Raven skrev:
Mighty_Pike skrev: Det borde innebära att man kan gå ner lite vad det gäller kylning också. Är julledig nästa vecka så då ska jag försöka komma till skott och börja beställa grejer :)
Den kylaren jag länkar till klarar 10W passivt, 100W inga problem med fläkten igång.
Kommer låta en del om den ska kyla 100w led? Värt att ha i åtanke.

Mighty_Pike
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 nov 2015, 18:50

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Mighty_Pike » 30 dec 2015, 11:48

Funderar på sammansättningen nedan till mitt akvarium som har måtten L90xD40xH55. Vad tror ni om den kombon? ska jag ha fler röda än blå kanske, typ 15/5 istf 10/10?
Kommer mest troligt att ha rampen vilandes ovanpå burken vilket innebär att diodrarna hamnar ca 75mm ovanför vattenytan. Tänker mig att linser med 90 graders spridning kanske blir lämpligt.

20x3w cool white
10x3w warm white
10x3w royal blue
10x3w deep red

Användarvisningsbild
Joakimli
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 dec 2014, 13:52

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Joakimli » 04 jan 2016, 23:21

Har beställt en Giesemann Pulzar HO för en kommande uppsättning
http://godhemszoo.se/index.php?route=pr ... uct_id=864

Kommer hänga den i vajer över akvariet samt bygga in den i en armatur/lampskärm för att jag tycker det skulle bli snyggt samt slipper bli bländad.


Tänkte komplettera med en fläkt ifall det blir varmt för den där under. Ska man montera direkt på LED;n med kylfläns eller bara ha den till att dra luft igenom en ventil upptill i skärmen? Eller är det helt overkill med fläkt?

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Matsnork » 05 jan 2016, 13:12

Joakimli skrev:Har beställt en Giesemann Pulzar HO för en kommande uppsättning
Den ser riktigt najs ut för priset. Hur är det med kontroll av ljuscykeln/programmering? Är den inbyggd som standard?

Verkar sjukt prisvärt isf och lite det jag väntat på. Maxspect razor har väl varit den billigaste programmerbara hittills och den är inte direkt billig ...

Användarvisningsbild
Joakimli
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 dec 2014, 13:52

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Joakimli » 05 jan 2016, 13:32

Ja! Jag har lagt ner många timmar på att utvärdera vilken belysning jag skulle gå på och kom fram till att Pulzar är bäst kontra pris, på pappret iaf.

För att styra den behöver man köpa till en bluetooth enhet. Det går att göra rätt många inställningar. Här är en väldigt utförlig recension: http://www.ukaps.org/forum/threads/gies ... iew.36800/

Miraaju
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 mar 2012, 11:26

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Miraaju » 05 jan 2016, 16:43

http://www.lenalighting.pl/en/produkty/ ... d-led-44w/

har en sånhär 44W tänkte eventuellt bygga om den till en akvarieljusramp, dock 4000Kelvin, skulle det funka för ett 54-60L akvarium ?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Raven » 06 jan 2016, 02:29

Miraaju skrev:http://www.lenalighting.pl/en/produkty/ ... d-led-44w/

har en sånhär 44W tänkte eventuellt bygga om den till en akvarieljusramp, dock 4000Kelvin, skulle det funka för ett 54-60L akvarium ?
Om watten stämmer kan det funka med risken att växterna kanske växer mer på höjden än på bredden.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Raven » 20 jan 2016, 02:30

2x30W drivare CHECK 2x30W lysdioder CHECK 2 kylflänsar med fläktar CHECK sladd, strömbrytare, stickkontakt CHECK design....fail :(

3x18W T8 ska bytas mot 2x30W kallvita lysdioder, funderar lite på hur jag ska sätta upp grejerna för jag vill kunna lägga till 1x30W i framtiden.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mighty_Pike
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 nov 2015, 18:50

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Mighty_Pike » 30 jan 2016, 12:46

Raven skrev:2x30W drivare CHECK 2x30W lysdioder CHECK 2 kylflänsar med fläktar CHECK sladd, strömbrytare, stickkontakt CHECK design....fail :(

3x18W T8 ska bytas mot 2x30W kallvita lysdioder, funderar lite på hur jag ska sätta upp grejerna för jag vill kunna lägga till 1x30W i framtiden.
Vilka kylflänsar använder du i denna setup? Och hur monterar du dom över burken?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Raven » 30 jan 2016, 20:37

Inte bestämt mig hur det ska monteras men kommer nog sätta kylflänsarna på en list jag lägger direkt på akvariet, sladd ut åt vänster och drivarna i 75mm avloppsrör med ip68 klassade kabelförskruvningar.

Bild
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mighty_Pike
Stickling
Stickling
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 nov 2015, 18:50

Re: [LED-belysning] Frågor, tips och nyheter

Inlägg av Mighty_Pike » 31 jan 2016, 15:19

Raven skrev:Inte bestämt mig hur det ska monteras men kommer nog sätta kylflänsarna på en list jag lägger direkt på akvariet, sladd ut åt vänster och drivarna i 75mm avloppsrör med ip68 klassade kabelförskruvningar.

[ Bild ]
Okej, vilka drivare och cw-led's kommer du att använda?

Skriv svar

Återgå till "Ljus & Ljussättning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster