vad ska man ha för akvariegrus/bottensubstrat??

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

vad ska man ha för akvariegrus/bottensubstrat??

Inlägg av hollowman » 19 jul 2016, 19:06

hallå!
som ni kanske läst på någon annan tråd är jag i farten med att starta upp ett 600 liter
det jag funderar på vad ska man ha för grus/sand kommer att köra med kattsand(lerbaserad) i botten för det gjorde jag förra gången jag körde växtakvarium med bra respons

men vad kör man med sand/ grus ? ljus eller mörk botten ? vanligt engelskt sjögrus
har för mig att det finns något ljust grus som inte har någon inverkan på vattnet alltså inte kalkhaltigt för det vill man ju inte ha pga av ph blir väl högt om du har högt kh ?
Med vänlig hälsning peter

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: vad ska man ha för akvariegrus/bottensubstrat??

Inlägg av Matsnork » 21 jul 2016, 13:25

Olika fiskar föredrar väl olika substrat? Ska du bara köra växter så har andra här bättre koll.

Pratar vi estetik så tycker jag personligen det är snyggt med nivåskillnader i ett akvarium. T ex blästersand i förgrunden och bygga upp med stenar rötter i mitten/bakgrunden kanske vore något? Gör inte hardscapet för platt och tråkigt är vad jag försöker säga. Välj substrat som passar temat om fokus ligger på att få det snyggt. Kolla runt och få inspiration :)

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: vad ska man ha för akvariegrus/bottensubstrat??

Inlägg av hollowman » 21 jul 2016, 17:00

Okej blir nog fin ljus rådasand ( körde det när jag hade diskus förut) som du säger i framkant sen rötter och sen har jag riverstonestenar från rockzolid som jag tänkt använda.
Har 2 st riktigt stora sånna stenar som jag funderar på att dela på och limma fast i botten så dom sticker upp ur sanden i olika nivåer och bygga något runt dom med rötter har 1stor rot och lite mindre riverstone stenar. Jaja vi får se

DKn
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 jul 2017, 22:01

Re: vad ska man ha för akvariegrus/bottensubstrat??

Inlägg av DKn » 03 jul 2017, 18:52

Diskus är väldigt fina fiskar.
Nu är det gått ett par dagar. Blev det ljus rådasand?
Någon bild kanske du kan kosta på dig att lägga upp det förgyller alltid vår andras dag :)

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: vad ska man ha för akvariegrus/bottensubstrat??

Inlägg av hollowman » 04 jul 2017, 08:26

DKn skrev:
03 jul 2017, 18:52
Diskus är väldigt fina fiskar.
Nu är det gått ett par dagar. Blev det ljus rådasand?
Någon bild kanske du kan kosta på dig att lägga upp det förgyller alltid vår andras dag :)
ja det har gått några dagar ;-) och till en början vart det ljus rådasand i framkant och lite grövre grus bakåt men jag bytte ut det pga av att jag la kattsand som botten gödning i botten och det vart bara en j-vla sörja i botten som for upp när man drog upp växer och scapade om .
så jag byte och kör nu med akvarie soil från tropica + JBLProScape Volcano Mineral och det funkar bra tycker jag snyggt med den börka soil mot växerna .
någon bild får du inte nu pga av att det ser ut som en vildvuxen djungel ska fixa scapet efter semestern låter det för närvarande växa vilt .
har även lite problem med färgerna på växterna som jag försöker få koll på .
iofs kan jag skicka med länken på hur det såg ut i början av juni efter om scapning
https://www.youtube.com/watch?v=cFB1nmZ ... e=youtu.be
Med vänlig hälsning peter

DKn
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 jul 2017, 22:01

Re: vad ska man ha för akvariegrus/bottensubstrat??

Inlägg av DKn » 04 jul 2017, 12:05

Och hur i helvete kan du inte vara nöjd med hur det såg ut i länken. Var bland det bästa jag sett. Satan så vackert det var.
Jag har alltid hållit mig till 2-3 max 4 olika sorters växter. Men nu såg jag hur man ska göra.
Detta ska jag visa för sambon hemma:)

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster