Aquascape Design

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Ismo
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jul 2013, 11:39
Ort: Göteborg

Aquascape Design

Inlägg av Ismo » 29 jul 2013, 18:16

Hej.

Jag är ny här på forumet och med att äga samt inreda ett akvarium. Det finns en del ögongodis på nätet så man har blivit grymt imponerad och ska nu själv ge mig på mitt första Aquascape. Tanken är att det ska finnas mycket växter men de ska inte ta över vill hitta en balans. Akvariet kommer att innehålla vanligt akvariegrus 2-4 mm i botten samt 1-2mm överst. Kolstenar, rötter och eventuellt en platta chiffersten. Växterna vet jag inte så mycket om ännu men det kommer att finnas Co2, PMDD samt att ljuskällan ska bytas ut efterhand. Har idag T8 38W x 2, ska försöka fixa T5 54W x 4 och måsvinge reflektorer. Jag tänkte lägga upp ett par bilder på hur jag har tänkt mig så är ni välkomna att komma med tipps på design. Det finns två alternativ på rötterna som jag nästan har bestämt mig för men vill ändå höra era åsikter. Stenen på bilden är kolsten, vad det gäller växterna så får ni gärna komma med förslag. I övrigt så kommer akvariegruset att byggas upp emot kortsidorna för att skapa en känsla av dal/vik.

Tack på förhand // Ismo
Bilagor
Alternativ 1
Alternativ 1
Alternativ 2
Alternativ 2
Kolstenar
Kolstenar
Hela karet
Hela karet

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Aquascape Design

Inlägg av Raven » 29 jul 2013, 18:33

Välkommen till PS, hur stort är karet?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Ismo
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jul 2013, 11:39
Ort: Göteborg

Re: Aquascape Design

Inlägg av Ismo » 29 jul 2013, 18:46

Det är ett Juwel Vision 260L, 121x46x62 dock är det endast 32 på kortsidorna.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Aquascape Design

Inlägg av Raven » 29 jul 2013, 20:02

4x54W till 260 liter är väldigt mycket ljus.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Ismo
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jul 2013, 11:39
Ort: Göteborg

Re: Aquascape Design

Inlägg av Ismo » 29 jul 2013, 20:16

Ok, eftersom jag inte har koll på hur jag ska räkna så kanske du eller någon annan kan svara på hur mycket ljus jag ska använda mig av. Vore kanon om jag slipper byta ut original rören och ändå få tillräckligt med watt för att kunna odla någon slags "gräsmatta" på botten. Jag har fått till mig att 62 cm i höjd inte är optimalt och kräver mycket för att växterna inte endast ska växa på höjden eftersom ljuset inte når botten. Sedan hittar jag inga måsvinge reflektorer till T8 finns det?
// Ismo

Luddeg
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 340
Blev medlem: 13 nov 2007, 09:55
Ort: Sverige

Re: Aquascape Design

Inlägg av Luddeg » 29 jul 2013, 20:54

Spännande att se hur ditt akvarium blir. Sen när det kommer till växter så finns det mycket inspiration via Tropica www.tropica.dk, där kan man se olika svårighetsgrader på växterna, grön, gul och röd.

Ismo
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jul 2013, 11:39
Ort: Göteborg

Re: Aquascape Design

Inlägg av Ismo » 29 jul 2013, 20:59

Ja den sidan har jag sett, bra med info och sedan är den pedagogisk för nybörjare som mig.
// Ismo

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Aquascape Design

Inlägg av Bson » 30 jul 2013, 08:49

Ser rätt "konstlat" ut, och en blandning av olika typer av sten ger ofta ett rörigt intryck. Tycker du kan skippa skiffer och placera kolsten och rot på ett mer naturligt sätt.
Låt scape'andet ta tid och njut av resan. Välkommen till forumet förresten!

Ismo
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jul 2013, 11:39
Ort: Göteborg

Re: Aquascape Design

Inlägg av Ismo » 30 jul 2013, 11:10

Instämmer i det du skriver om att blanda sten, Hur ligger kolsten i naturen hittar inga bilder på google?
Rötterna är svårt då jag har tänkt att dölja en del av dem med växter samt mossa. Har ett par större rötter men det är svårt att placera dem så att det ser "dramatiskt" ut.
// Ismo

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Aquascape Design

Inlägg av Matsnork » 30 jul 2013, 14:00

Det finns många bra guider om du googlar runt lite. Den här tex hittade jag efter några knapptryck: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=4770

Ismo
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jul 2013, 11:39
Ort: Göteborg

Re: Aquascape Design

Inlägg av Ismo » 30 jul 2013, 16:32

Tack för länken. Just nu känns det som om jag har myror i brallan. Har några alternativ som ni kanske kan säga något om när det gäller min Hardscape. Om vi utgår ifrån att något av mina följande alternativ ska användas kanske flytta en sten eller rot kom med förslag. Jag kommer att strö över 1-2mm grus över så att det täcker det mesta som syns just nu.
Bilagor
Sten
Sten
B
B
A
A
Alternativ B
Alternativ B
Alternativ A
Alternativ A
// Ismo

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: Sv: Aquascape Design

Inlägg av DrDork » 30 jul 2013, 17:23

För det första så vore det bra om du förtydligade vilket typ av akvarium du vill att det ska bli och vilken "känsla" det ska ge. Länka gärna en bild på ett kar som har samma stil som du vill efterlikna! :)

Jag tycker roten ska stå upp, men du borde nog satsa på att få båda halvorna av karet att "sitta ihop". Jag skulle lägga lite kolsten vid roten också så att de passar bättre! :)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Aquascape Design

Inlägg av Raven » 30 jul 2013, 21:30

Har du nåt under stenarna som skyddar bottenglaset?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Ismo
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jul 2013, 11:39
Ort: Göteborg

Re: Aquascape Design

Inlägg av Ismo » 31 jul 2013, 01:29

Hittar inget specifikt kar som jag vill efterlikna, vill väl blanda två stilar Iwagumi och Natural fast ändå som ett sällskapsakvarium med lite fisk kanske max fyra olika sorter. Tänker mig en slags gräsmatta långa växter baktill och fästa en och annan Anubis på rot med lite mossa. Det behöver inte se ut som det gör i verkligheten men vill att det ska hända något samtidigt som det är rogivande. Jag har inget i botten som skyddar glaset stenen väger inte mycket.
// Ismo

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Aquascape Design

Inlägg av Matsnork » 31 jul 2013, 01:49

Rent spontant så vill jag gärna se mer grus i bakkant dvs mer lut och fler och kanske större stenar/rötter. Det ser lite skralt ut liksom, kanske behövs fylla ut lite.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Aquascape Design

Inlägg av Bson » 31 jul 2013, 09:15

Matsnork skrev:Rent spontant så vill jag gärna se mer grus i bakkant dvs mer lut och fler och kanske större stenar/rötter. Det ser lite skralt ut liksom, kanske behövs fylla ut lite.
+1

Ismo
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jul 2013, 11:39
Ort: Göteborg

Re: Aquascape Design

Inlägg av Ismo » 01 aug 2013, 00:39

Tackar för detta, ska kolla vart man kan finna stenkol i större bitar och jaga lite trevliga rötter. Kommer att ligga lågt några dagar då jag ska ut och paddla men kom gärna med fler idéer.
// Ismo

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Aquascape Design

Inlägg av Mr_Ewing » 01 aug 2013, 10:31

Håller med om att du bör försöka få till mer höjdskillnad i karet.
Roten är snygg, men den kommer snabbt bli övervuxen av växterna.
Skaffa ett par rötter till och bygg med.
Personligen gillar jag inte stenkol nåt vidare då det ser så onaturligt ut.
Jag går hellre ut och plockar sten i så fall.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Ismo
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jul 2013, 11:39
Ort: Göteborg

Re: Aquascape Design

Inlägg av Ismo » 03 aug 2013, 18:29

Hur vet man vilken sten man kan använda från naturen?
// Ismo

Newbie
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jul 2013, 06:56

Re: Aquascape Design

Inlägg av Newbie » 07 aug 2013, 21:26

Dom flesta stenar man hittar i naturen kan man använda. Även dom som glittrar. Lösa stenar som lossnar från bergskanter som lätt går sönder och smulas i handen och ser ut att ha kattguld i kan man ifrågesätta lite. Annars är det bara plocka hem och koka dom.

Ismo
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jul 2013, 11:39
Ort: Göteborg

Re: Aquascape Design

Inlägg av Ismo » 10 aug 2013, 10:07

Sweet ska hålla ögonen öppna. Har inte kunnat hålla mig så karet är startat och de få plantor som fanns i det tidigare är nu planterade samt att ett nytt filter är igång. Det set lite glest ut men vill se hur de reagerar på ljuset och PMDD samt Co2 innan det är dags att ge sig på de som jag har tänkt mig. Hur länge bör man vänta för att få en uppfattning om ljus och näring fungerar någon vecka eller månad? Jag har som sagt endast 2x36w med reflektorer i original rampen och måste vänta med ett inköp så jag kan utöka styrkan på ljuset.
Bilagor
Höger sida
Höger sida
Vänster sida
Vänster sida
Hela karet
Hela karet
// Ismo

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster