2 x 300l

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

Mazzi
Stickling
Stickling
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 jul 2008, 21:55
Ort: Motala

2 x 300l

Inlägg av Mazzi » 16 mar 2013, 15:15

Jag funderar på att byta ut mitt 400l juwelkar och göra som många andra - bygga en bänk av förstärkta ikea köksskåp. Bänken skulle i så fall bestå av 3st 60cm breda och djupa skåp.

Idén är att ha 2 st kar med måtten ca 90x60x60 cm, men frågan är om det kommer se estetiskt ok ut. Karen kommer stå centralt i huset så jag måste få till det bra.

Det ena karet skulle i så fall bli saltvattenskar och det andra växtkar med co2 mm.

Vad tror ni - behöver lite synpunkter.

Eller så kanske det är bättre att köra antingen eller....

/Mats

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: Sv: 2 x 300l

Inlägg av DrDork » 16 mar 2013, 16:17

Låter spännande!
Det jag kan tänka mig är att det kan se lite, estetiskt, konstigt ut med ett saltvattenskar och ett växtkar sådär. Kan ju också bli riktigt snyggt! Men jag tror personligen att det skulle vara snyggare att ha, antingen ett stort kar, eller två små med antingen salt- eller sötvatten. Det viktiga är att det är samma i båda.

Sen kan du ju hitta på två olika typer av inriktningar, som passar någorlunda med varandra! :)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 2 x 300l

Inlägg av Mr_Ewing » 16 mar 2013, 17:50

Scapemässigt blir det nog lurigt att få till det med de måtten tror jag.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: 2 x 300l

Inlägg av Krukan » 16 mar 2013, 19:19

Måtten tror jag kommer att funka helt ok. Sedan kan det väl vara svårt att få en söt och en salt burk att gå ihop. Men att ha två snygga akvarium som inte passar ihop känns inte som något jätteproblem.

Mazzi
Stickling
Stickling
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 jul 2008, 21:55
Ort: Motala

Re: Sv: 2 x 300l

Inlägg av Mazzi » 16 mar 2013, 19:43

Får jag bara till båda så kanske det kan funka. Ska jag köra antingen sött eller salt blir det nog med maxmått på 120x60x60.

Kör jag två kar så köper jag båda direkt och sen set jag till att få ordning på det ena först och det andra efter hand så det är ett långtidsprojekt. Det ena ska vara bottenborrat för sump i så fall också.
Skulle verkligen vilja ha 2 Maxspect led belysningar över karen. Men ska fundera lite till.
Kom gärna med fler synpunkter. ..

/Mats

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster