150L räkscape?

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

150L räkscape?

Inlägg av Raven » 02 jun 2012, 18:58

Hej, har ett 150liters som ska göras om innan månaden är slut, ska slänga i 2st bottenfilter med 350L/H pumpar och 2-5mm grus på det som påminner om E.sjögrus, co2-gödning med ph-kontroller och pmdd, ljuset blir 6x18W växtlysrör från biltema och kanske 1-2st royal blue lysdioder för att få lite mer blå tint på ljuset.
Skötseln kommer bli rätt minimal då bottenfilter med pump är snudd på underhållsfritt, vattenbyte varje söndag 2x25L och pmdd 2ggr i veckan, kanske 3ggr och dropchecker för att hålla koll på ph samt ph-stickor då och då för dubbelkontroll.

Ska se om jag kan få i en lite större rot, den har varit i akvarie tidigare men legat på en vind och torkat ut ordentligt så den ville inte sjunka dom 2 månader jag hade den i karet, legat inrullad i sopsäck 1-1½ månad så den ska spolas av med högtryckstvätt och sen ner i karet, sjunker den inte så ska jag försöka skruva fast den i en bit skiffer som kan gömmas lite snyggt under gruset och har lite stenar från småländsk rullstensås 7-18cm i diameter över.

I akvariet kommer jag ha körsbärsräkor och 2st afrikanska jättefiltrerräkor, kommer antagligen köpa 3st till då dom bara är 4cm stora men har noll koll på åt vilket håll jag ska scape'a, vet inte vilka växter jag kommer köra med men nålgräs och osiris svärdsplanta kommer det bli så söker lite roliga tips på vad jag kan göra för kul med ett akvarie som bara kommer ha räkor i sig?
Mvh R
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: 150L räkscape?

Inlägg av Admin JTFix » 02 jun 2012, 22:13

Något som alltid funkar klockrent med räkor är ju rötter och mossa/tång. Så jag hoppas du får din rot till att sjunka.
I övrigt kräver ju inte räkor så mycket, mer än bra vattenvärden såklart. Så jag hade satsat på en miljö som de trivs i. Vilket i fallet just räkor är att det brukar vara snyggt med.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 150L räkscape?

Inlägg av Raven » 11 okt 2012, 00:44

Är det lagom med växter om det räcker med decilitermått vid vattenbyte?

För 3 månader eller nåt sen så planterades akvariet lite snabbt pga roten flöt, skulle plantera om när roten sjunk men pga arbete, ps och annat så har det inte blivit av utan fått växa helt fritt.
Har kört med automatisk matare men växellådan sprack förra veckan :( 3x18W växthuslysrör, 1 bottenfilter i vänstra hörnet med 350L/H pump, 1 bottenfilter i högra hörnet med 650L/H pump och 2 behållare med filtermatta från ytterfiltret gjorde uppstarten busenkel.
Pmdd lite sporadiskt och inte bytt så mycket vatten, mest fyllt på.

Ny automatisk matare är på G, så jäkla bekvämt :cool: och det FINNS en rot i akvariet som är mer än halva akvariets längd.

5st atya gabonesis, några malaysiska sandsnäckor och ett rejält gäng med körsbärsräkor
Bilagor
PA090154.JPG
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
mackeliten
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 mar 2011, 17:51
Ort: Karlshamn, blekinge

Re: 150L räkscape?

Inlägg av mackeliten » 11 okt 2012, 12:28

Raven skrev:Är det lagom med växter om det räcker med decilitermått vid vattenbyte?

För 3 månader eller nåt sen så planterades akvariet lite snabbt pga roten flöt, skulle plantera om när roten sjunk men pga arbete, ps och annat så har det inte blivit av utan fått växa helt fritt.
Har kört med automatisk matare men växellådan sprack förra veckan :( 3x18W växthuslysrör, 1 bottenfilter i vänstra hörnet med 350L/H pump, 1 bottenfilter i högra hörnet med 650L/H pump och 2 behållare med filtermatta från ytterfiltret gjorde uppstarten busenkel.
Pmdd lite sporadiskt och inte bytt så mycket vatten, mest fyllt på.

Ny automatisk matare är på G, så jäkla bekvämt :cool: och det FINNS en rot i akvariet som är mer än halva akvariets längd.

5st atya gabonesis, några malaysiska sandsnäckor och ett rejält gäng med körsbärsräkor
göder du med sia-glass? :whist:

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 150L räkscape?

Inlägg av Raven » 11 okt 2012, 15:02

Nåt ska väl räkorna mumsa på :D
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster