Trimteknik

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Trimteknik

Inlägg av GasseG » 23 jan 2011, 12:25

Har det varit uppe förut så länka gärna.

Min fråga är om någon här är duktig på trimteknik skulle kunna i text förklara hur ni gick tillväga. Vilka knep som finns jag borde veta.

De som pysslar med holländskt är en riktiga snitsare på att få till snygga kullar av grönska....tex nedan
Bild
Såklart vill jag göra liknade men får inte till det riktigt efter eget huvud så därför frågar jag nu er.
Nederdelen av grönskan behöver ju inte växa långt innan man börjar se stammarna...det vill jag ju inte. Skulle jag tjäna på att lägga ljus in i karet rakt framifrån, så växterna drar framåt så att säga?

Hur som helst så kan väl de som är intresserade eller innehar kunskap dela med sig!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 23 jan 2011, 12:33

Det där har jag med funderat på en hel del..

Tycker det är svårt att trimma men samtidigt få en höjd. Nederdelen tenderar att bli bladlösa.

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 23 jan 2011, 12:50

Dessa grabbar tror jag trimmar rätt ofta för att få täta snår!

Det är ingen idé att låta allt växa upp till ytan och sen tro att man kan trimma det en gång och få det som på bilden!

Alltså, Trimma ofta!!!!!

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 23 jan 2011, 12:52

Roolo: Kan jag trimma ofta utan att få en försvagning av plantan? Kan en stängel tillgodose hur många toppar som helst?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 23 jan 2011, 13:03

GasseG skrev:Roolo: Kan jag trimma ofta utan att få en försvagning av plantan? Kan en stängel tillgodose hur många toppar som helst?

När du klipper av en stängelväxt så kommer denna att förgrena sig. Ta Hemianthus Micrathemoides eller rotala rotundfolia tex, de blir tätare ju mer man trimmar den.

Sen om det försvagar plantan eller inte, det vet jag inget om.

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 23 jan 2011, 13:20

Roolo skrev: När du klipper av en stängelväxt så kommer denna att förgrena sig. Ta Hemianthus Micrathemoides eller rotala rotundfolia tex, de blir tätare ju mer man trimmar den.
+1
För att få den sådär tät så skall du börja ansa redan tidigt. Alltså inte vänta till växten når ytan och sen klippa ner 10cm om och om igen. Utan klippa en bra bit ner, och sen en bit längre upp för varje gång du ansar. Då förgrenar den sig varje gång du klipper och blir tätare och tätare ju längre upp du kommer.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 23 jan 2011, 13:25

det är som att klippa en häck ungefär, det skall klippas "hårt" i början för att tätna och sedan fortsätta att klippa ofta, den på bilden är säkert klippt fem ggr innan fotografering.

det är min teori i ala fall

H.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 23 jan 2011, 13:38

Kan jag klippa allt hårt en gång i veckan tex? Hur blir det med algerna då?
Hur är försvagningen av växten?
Kan jag tjäna på att belysa framifrån?
Hur tätt ska man plantera initialt?
Jag använder knepet som på bilden med en sten som täcker nederdelen men hur trimmar jag bakom stenen?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 29 jan 2011, 18:46

Jag är ingen expert men jag tror att om man vill få till en sådan perfekt kulle inför en fotografering så behöver man nog tänka på att stänglar närmre ljuset kommer växa aningen fortare.

Ett annat problem jag ser framför mig är att efter en trimning så kommer det inte att växa med jämn hastighet över hela busken. Så någon vecka efter en trimning är det nog bra att gå med saxen och bara klippa av de enstaka skott som "skjutit" iväg.

En annan fråga är ju hur man håller busken fin när den växt färdigt. Ska man trimma ned den till hälften så att det i stort sett bara är stänglar kvar, eller ska man trimma ned den ett par centimeter så att det fortfarande finns lite blad kvar?
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 29 jan 2011, 18:57

tror personligen ansning är detsamma för de flesta växter .
i en stängelväxt skjuter de nya skotten som regel vid varje bladpar . .

dvs vid närmsta kvarvarande bladpar under snittet kommer växten skjuta nya skott , för att få ett tätt buskage ska man således om man gör som man gör med de flesta andra växter klippa ofta , beroende på växt kanske 2-3 ggr per vecka.
så gör man tex med basilika för att få denna växt att bli stor ( man kniper av toppskotten redan vid tidig ålder)och även denna kan klassas som en stängelväxt.
somliga av mina exemplar har haft en omkrets runt 60cm och en höjd på 50-60 cm.

själv har jag haft upplevelsen av att ju tidigare jag har börjat trimningen ju fler skott kommer på respektive stängel.
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 29 jan 2011, 23:58

Förslag till klistrad tråd: "Trimningstekniker för olika växtsorter".

Stänglar är ju en sak, någon frågade om uttunning av nålgräs i en annan tråd. Mina svärdsplantor verkar må toppen av att tuktas stenhårt varje vecka etc etc.

De som vet kan ju fylla på. Själv gör jag helt "fel" och klipper tio centimeter under ytan varje vecka och planterar om med jämna mellanrum.

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 30 jan 2011, 01:35

hawkse skrev: Mina svärdsplantor verkar må toppen av att tuktas stenhårt varje vecka etc etc.
det där med att tukta svärdsplantor hårt tror jag är en ganska bra ide . . det gör att rotstocken utvecklas mer då det går åt mindre energi till att utveckla blad . . då blir ju plantan bredare och tjockare så där tror jag du är inne på rätt spår . . själv är jag för feg när jag tuktar mina svärdplantor och gör det därmed alldeles för sällan.
det resulterar i att det tar mycket längre tid för plantan att regenerera sig och den ser ganska kul ut ganska lång tid efter.

bra tips . ska göra det på nästa svärdsplanta jag skaffar för att se hur stor skillnaden blir.
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 30 jan 2011, 10:17

Jag lyssnar Hawkse.

Skapa en ny tråd, förslagsvis under denna kategori, så kan jag klistra den.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 30 jan 2011, 11:56

Trimma hårt stämmer, enligt mig. Med snabbväxare är det ett rackarns jobb, men kan bli mycket snyggt om man gör det rätt (som ovan). Det fåtal gånger jag verkligen kört med CO2 och snabbväxare så klipper jag hårt, långt ned, i början. Ger nya skott från stängeln i sig, plus ibland sidoskott från rötterna. Med CO2 får man ofta 3-4 nya skott på en stängel = buskage. Trimma sedan dessa nya stänglar igen och igen - blir bara tätare. Efter 5-6 trimningar får man börja om, dvs plantera nytt. Det finns en anledning till att många verkliga växtakvarister snabbt går över till sådant som inte behöver trimmas särdeles ofta... kika t ex på växtvalet i många av Amanos burkar. Javaormbunkar, Bolbitis, mossa, Crypts... mycket är sådant som går rätt långsamt även med CO2. Jag vet inte, men tippar att många burkar med snabbväxare rivs rätt snabbt och scapas om, när trimningen inte funkar längre.

Kul och intressant att kika på Amanos kar efter en trimning - de ser rent ut sagt för jäkliga ut. Det klipps HÅRT där. Hittar inga bra bilder på nätet med sådant, men det finns gott om bilder i hans böcker.

Något jag lärde mig rätt nyligen var att Eleocharis kan klippas som en gräsmatta. Ger tydligen fet stuns i de nya bladen. Inte testat själv, ville bara tipsa.
Sedan tycker jag bilden ovan inte alls har något med Holländskt växtakvarium att göra. Det är definitivt ett Nature aquarium enligt mig. Men visst, det kunde vara spretigare och mer "kaotiskt", på ett planerat sätt. Holländskt är för mig verkligt "rabattkänsla". Sällsynt idag.

Tror som H att buskagen ovan är trimmade 4-6 gånger, minst. Det luriga är att få till allt så att det stämmer när det ska fotas. Det är en konst i sig själv (jag är kass på det). En art ska trimmas tre veckor före foto, en annan art ska trimmas en vecka före foto åssevidare. Svårt.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 30 jan 2011, 13:19

jag ska själv testa ansa hårt på rotala rotundfolia i ett kar jag nyligen startat som jag tänkte se om jag hinner få iordning inför sista anmälningsdagen i IAPLC .
när jag skriver hårt menar jag att plantera låta växa upp cirka 5cm , klippa av 3cm , låta växa 5cm, klippa av 3cm osv.
borde funka ganska bra och ge ett tätt buskage
tänkte ge mig på att testa tävla på riktigt och även jobba på att finslipa min ansningsteknik.
ska bli himla kul =)

ska även göra detsamma på ett gäng andra stängelväxter och hoppas på det bästa.
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 30 jan 2011, 14:16

Ja jag får ingen ordning på det iaf i mitt kar. Hoppas vi kan skapa en tutorial tråd om detta, även som att det just nu verkar som att kunskapen inte finns på PS.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 30 jan 2011, 14:21

jag har själv pysslat med hobbyodling av örter i snart 10 år och många örter förökas på samma sätt som man borde ansa akvarieväxter är min slutledning iallafall.
Det återstår ju dock att se om min tes stämmer. det vet jag om en månad ungefär =)
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 30 jan 2011, 15:39

Kul att höra om basilikan - den brukar ju överleva i norrfönstret här men snygg och yppig blir den då inte. Ska testa hårdare ansning!

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Trimteknik

Inlägg av Dashivas » 06 nov 2014, 14:08

Intressant tråd men gammal så kan ni dela med er om era nya erfarenheter sen sist?

Hur snabbt kan man börja trimma/föröka sen man planterat skott man köpt?

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster