Tips på upplägg vid nystart

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

nicsv
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 jan 2007, 13:09
Ort: Linköping

Tips på upplägg vid nystart

Inlägg av nicsv » 28 jan 2007, 13:39

Hejsan,

jag skulle behöva lite tips inför en kommande omstart av mitt akvarie. I nuläget har jag ett malawiakavarium så jag är ganska mycket nybörjare när det kommer till växter. Tanken är att jag skall starta upp ett SA-akvarium där fokus ligger både på fiskar och växter. Jag har försökt snappa upp så mycket som möjligt här på forumet (och på andra forum) men känner att jag ändå skulle kunna behöva en hel del tips.

Förutsättningar:

Hörnkvarium på 200 liter (cirka 180l efter filterficka och bakgrund räknats bort)
Belysning (stort problembarn iom hörnakvarium), från framrutan och bakåt: 1*30W, 1*18-20W, 1*15W (alla i dagsläget Aquarelle)
Filtrering: Eheim 2028 plus filterficka på cirka 3-4l.
Substrat i nuläget: Råda sand från 0-5mm (mest sand)

Tanken är att köra utan CO2 men med PMDD och att byta vatten mörkt och sent så att den mesta CO2 har luftats ur till lyset tänds dagen efter. Med andra ord köra mest bicarb-växter.

Här är en bild på tänkt upplägg:

Bild

B=bakgrundsväxt (antalet skall tas med en nypa salt)
M=mittparti
F=Förgrund
G=grottor (till malar och ev. dvärgciklider)

Tanken är att bygga två kullar på var sida som planteras med växter. Har ni några ideér på lämliga växtkandidater. Med min ganska kassa kunskap så tror jag det svåraste kan bli att hitta bakgrundsväxter som passar i det ganska dåliga ljuset i de bakre regionerna. Jag har lite ideér på olika växter men tänkte att jag skulle låta er spåna fritt först.

En bild hur akvariet såg ut för några år sedan så att ni får en bild över hur akvariet ser ut (av växterna har tyvärr de flesta tynat bort).

Bild

Hälsningar

/Niclas

nicsv
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 jan 2007, 13:09
Ort: Linköping

Ny armatur

Inlägg av nicsv » 31 jan 2007, 11:36

Hej igen!

Jag har kollat upp lite alternativ till att få bättre belysning i bakreregionen av karet.

Som det är nu så har jag ett 15W som går i linje med B1, B2 och B4 i förra inläggets ritning och en 18W som går ungefär mellan förgrundsväxterna och första mellanregionsväxterna i samma bild.

Jag har hittat följande kompaktrörsarmatur på en tysk nätaffär:

Interpet compact T5 http://www.aquaristikshop.com
(jag lyckades inte lägga in hela långa länken men det skall förhoppningsvis gå lätt att söka)


Vad tror ni om att sätta in en 24W eller 36W istället för 15 W lysröret som jag har idag? Är det någon som har erfarenhet av kompaktlysrören?

/Niclas

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 31 jan 2007, 12:04

Mer ljus mer glada växter.

Karet ser nice ut i övrigt, lite mer grönt så..

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 31 jan 2007, 17:20

peterhaack skrev:Mer ljus mer glada växter.
mindre svängrum. Speciellt när det gäller lowtec. Mitt tips är att inte oroa sig för ljuset. Det kommer "bara "växa långsammare där bak. Vilket kan vara fördel med bakgrundsväxter.
Bild

nicsv
Frö
Frö
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 jan 2007, 13:09
Ort: Linköping

Inlägg av nicsv » 02 feb 2007, 16:45

Här är lite av de växter jag har kollat upp. Främst via Zoopet´s växtbeskrivningar.

Som sagt är ute efter växter som klarar sig med relativt lite belysning och utan CO2 tillförsel.

Bakgrundsväxter
Echinodorus bleheri
Vallisneria spiralis "Tiger"
Cryptocoryne crispatula var. balansae

Mellanväxter
Microsorum pteropus
Microsorum pteropus "Windeløv"
Anubias
Cryptocoryne undulata
Hydrocotyle leucocephala
Hygrophila corymbosa "Siamensis"

Förgrund
Marsilea hirsuta
Anubias
Hemianthus callitrichoides

Har ni andra tips eller är det några av de ovan som kommer att bli tufft att få att växa? Marsilean kan vara lite svår att få att växa utan CO2 om jag har förstått det hela rätt.

Finns det några tumregler för hur tätt man kan plantera växterna?

/Niclas

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster