Min mossvägg växer

Mossor kommer mer och mer i våra kar och här kan vi diskutera mossor.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Min mossvägg växer

Inlägg av peterhaack » 21 aug 2007, 11:17

I karet på jobbet har jag haft i gång Christmas moss ett tag nu på en bit nät och den har tagit sig fint på 3.5månad(ner i vänstra delen av nätet.

HAr satt ut nya pluppar nu efter att ha haft uppe nätet för att snygga till det lite (fastnar en del skit där i)
Bilagor
jobb1.JPG

Användarvisningsbild
Csilla75
Stickling
Stickling
Inlägg: 44
Blev medlem: 31 jan 2007, 09:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Csilla75 » 08 sep 2007, 20:18

hej Peter :D
tänker vara äckligt uppkäftig nu, hoppas du ursäktar... :wink: hur kommer d sig att din mossvägg växer så sakta? gjorde själv en för 2 veckor sen (är ungefär hälften så stor som din), redan nu är hälften av nätet täckt med mossa... så söta de små utskotten är! får de för mycket pmmd? "matar" växterna 2 ggr/vecka. bild kan jag tyvärr inte ordna, kameran gick sönder förra veckan. j...a typiskt nu när man äntligen har nåt att skryta med! :roll:
/C.

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 08 sep 2007, 21:36

Csilla75 skrev: hur kommer d sig att din mossvägg växer så sakta? gjorde själv en för 2 veckor sen (är ungefär hälften så stor som din), redan nu är hälften av nätet täckt med mossa... /C.
Har du med christmas moss?

Annars kan jag ju flika in att det beror ju på hur man "planterar" om nrä det blir större, han har ju en hell mossboll i vänsta hörn.
Bild

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 08 sep 2007, 21:40

Christmas växer långsamt men sen brukar jag inget pmdd i detta kar alls...
Sen moss bollen i vänstra hörnet är 15x15cm och om jag tar tuvor från den och placerar på det hela stor nätet så blir det nog helt täckt..

Användarvisningsbild
Csilla75
Stickling
Stickling
Inlägg: 44
Blev medlem: 31 jan 2007, 09:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Csilla75 » 09 sep 2007, 07:08

misstänkte att tillväxthastigheten beror bl.a. på vad d är för mossa man har.... näää, jag har inte x-mas utan riccia. men så snyggt d är med mossvägg! tänk om man hade täckt hela bak"väggen". hmmmm... *sitter och funderar på hur mycket d skulle kosta att köpa SÅ mycket mossa* :wink:
/Csilla

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 09 sep 2007, 07:19

hehe ricca mmm det har jag med och det växer väl i 1cm om om dagen typ ja, så där håller jag med dig

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 09 sep 2007, 10:06

Csilla75 skrev:misstänkte att tillväxthastigheten beror bl.a. på vad d är för mossa man har.... näää, jag har inte x-mas utan riccia. men så snyggt d är med mossvägg! tänk om man hade täckt hela bak"väggen". hmmmm... *sitter och funderar på hur mycket d skulle kosta att köpa SÅ mycket mossa* :wink:
/Csilla
Äsch, du borde ha christmas moss så kunde jag ju komma över och nalla lite ;)
Jo riccia är väldigt fin.. tills man inser hur den fördärvar om man inte håller efter. Exempelvis flöt det upp små ricciabitar som sen åkte runt i akvariet och tillslut landade i min HC plantering. Plötsligt var det inte längre HC där utan bara riccia.
Bild

Användarvisningsbild
Csilla75
Stickling
Stickling
Inlägg: 44
Blev medlem: 31 jan 2007, 09:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Csilla75 » 09 sep 2007, 17:50

Sintei skrev: Äsch, du borde ha christmas moss så kunde jag ju komma över och nalla lite ;)
Jo riccia är väldigt fin.. tills man inser hur den fördärvar om man inte håller efter. Exempelvis flöt det upp små ricciabitar som sen åkte runt i akvariet och tillslut landade i min HC plantering. Plötsligt var det inte längre HC där utan bara riccia.
hihi, visst flyter d runt små riccia-bitar, men d tycker jag är bara trevligt! hmmm, än så länge iaf låter d som.... :?
vad är HC plantering? funderar själv på att fånga de små rackarna o sätta fast de på en sten med hjälp av nät.... är moss-galen just nu, misstänker att snart kommer hela akvariet att vara fullt med riccia! ett "riccia-akvarium"! *mohahahahah* :D
tro mig, önskar själv jag hade x-mas mossa, de är dock svåra att få tag på. :cry:
/Csilla

ps: var bor du förresten? var TVUNGEN att fråga eftersom du bor i Malmö..... 8.)

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 09 sep 2007, 22:45

HC är hemiantus callitroides (ja stavningen är det säkert fel på). Men den försvann snabbt när riccian överskuggade den trots idogt borttagandet.

resten tar jag i ett PM, behöver ju inte stjäla tråden.

<peter: hur lägger sig din mossa? Är den tung i sig själv så den hänger eller?
Bild

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 09 sep 2007, 22:48

Min mossa hänger ganska mycket men topp lavet är lätt och svävar gärna.

Skriv svar

Återgå till "Mossor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster