Mossa på sten, när ta bort fiskelinan?

Mossor kommer mer och mer i våra kar och här kan vi diskutera mossor.

Moderator: Hedersmedlemmar

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Mossa på sten, när ta bort fiskelinan?

Inlägg av Ann » 02 apr 2013, 11:51

Mossa är ett nytt område för mig. Har just nu fäst lite flame, taiwan och weepingmoss och även lite Riccia på olika stenar. Nu undrar jag, om och när kan man i så fall räkna med att kunna klippa bort all lina som det nu sitter fast med?

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mossa på sten, när ta bort fiskelinan?

Inlägg av pny » 02 apr 2013, 12:58

Aldrig...(?) exempelvis Riccian lär aldrig växa fast och sitta kvar av sig själv...
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Mossa på sten, när ta bort fiskelinan?

Inlägg av Ann » 03 apr 2013, 06:21

Nä men nej. Det går ju inte, ser ju hemskt ut med all lina. Har ju sett mängder med scapes med mossa där dom inte har lina. Hur gör dom det?

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Mossa på sten, när ta bort fiskelinan?

Inlägg av GasseG » 03 apr 2013, 06:31

Hmm, då får du nog visa men visst finns det scapes där mossa växer utan trådar. Saken är den att när mossan växt ett tag...så syns inte tråden/trådarna alls längre men i 90% så är tråden kvar därinne. Riccia-mossa måste dock ha tråde eftersom den som pny skriver aldrig växer fast. När det gäller annan mossa som faktiskt kan växa fast så gäller det att:
1. Få mossan att växa (förövrigt kommer du att bli lite less på mossa då eftersom den tar över ganska snabbt).
2. Ljusmängden har en stor betydelse för att få mossa att växa fast. Du kan få mossa att växa i ganska lite ljus men vill du att den ska växa fast så är Mycket ljus som gäller.

Lycka till.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Skriv svar

Återgå till "Mossor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster