:?: Tips på mossa.

Mossor kommer mer och mer i våra kar och här kan vi diskutera mossor.

Moderator: Hedersmedlemmar

Bangen
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 nov 2010, 21:26
Ort: Gävle

:?: Tips på mossa.

Inlägg av Bangen » 09 nov 2010, 20:17

Hejsan!

Är ny på detta forum liksom mossor. Har ett 25 liters kar som jag tänkte ha räkor. Ville ha lite mossa i detta oxå så tänkte ha någon lätt mossa som inte kräver så mycket ljus (har 0,72W/l 9W 10k 9W 6.5k).

Köpte en mossaboll när jag köpte karet och den ser ut att inte dö ut varit igång ca 2veckor nu. Skulle dock vilja ha en mossa som man kan göra matta av. Har råda sand med lite korallkross som botten så vet att det kan vara svårt att få det att fastna.

Skulle uppskatta lite tips på lätta mossor. Har kollat på lite annonser och det ser ut som att alla kör med PMDD och mycket ljus. Detta är inte en möjlighet för mig eftersom räkor inte tycker om gödning. Tänkte ev köra halv dos EC men inge mer gödning än så.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 09 nov 2010, 20:33

Enklast möjliga: javamossa. Vesicularia dubyana. Den växer hur man än behandlar den. Vill du ha den att växa som en matta får du dock ansa hårt och ofta för den växer kraftigt åt alla håll.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 09 nov 2010, 21:09

Hej och välkommen till forumet! :)
Ditt ljus räcker nog till, till viken mossa som helst.
Så välj en som är snygg. Av de enklare snygga anser jag Taiwan, Erect och Flame vara.
Är det vägg du menar så är Taiwan bäst.

EC behöver du inte köra för nån mossas skull, t.o.m Riccia fluitans klarar sig fint utan.
Är det CR/CB du syftar på när då är rädd för PMDD?
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Bangen
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 nov 2010, 21:26
Ort: Gävle

Inlägg av Bangen » 09 nov 2010, 21:24

Tänkte köra CR räkor så det är därför jag är lite rädd för allt vad gödning är.. Har hört att dom är känsliga och med mitt lilla kar så är det lätt att få obalans ändå.
Har faktiskt kollat lite på Tawianmossan men ser att vissa kör massa Co2 och PMDD så visste inte om den ens skulle växa i mitt kar.

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 09 nov 2010, 21:25

PMDD ska inte räkorna ta någon skada av, är vad jag hört iaf,. Kör PMDD i mitt lilla kar med PMDD dosering (35L kar)
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 09 nov 2010, 21:32

Ja med CR/CB är det dumt att chansa, även om jag hört att en del får det till att funka.
CR är ju känsliga för nitrat och koppar. PMDD innehåller bägge.

Tänk på att de flesta här är växtakvarister, just därför har de mycket ljus och CO2 i sina kar. Men mossor har inte alls dessa krav.
Det är väl det enklaste man kan ha i växtväg?

Det bästa du kan göra är att göra sparsamma VB på låt oss säga 10-20% V. Alltså nästan köra karet som ett low-tech trots att du har ganska så bra med ljus. Jag hade skippat all typ av gödning om jag varit du. Men du får räkna med dålig tillväxt i början.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Bangen
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 nov 2010, 21:26
Ort: Gävle

Inlägg av Bangen » 09 nov 2010, 21:46

Tänkte köra ett VB 20% i veckan. Förstår att det kommer växa dåligt men vill bara att det ska överleva och se bra ut.
Eftersom jag aldrig har tänkt på mossa i akvarium då det inte är så vanligt i handeln så vet jag inte hur svårt det är. Tänkte lägga ut en annons här om att jag vill köpa men ville veta vilka mossor som skulle fungera innan jag köper nåt.

Har inte så gröna händer. Mitt gamla 112 kar har jag precis fått lite växter att trivas efter 2 års försök.

EDIT:

Två sista frågor innan jag försöker att hitta någon mossa till salu.

Hur mycket mossa är en bra grund. Räcker det att köpa en dl som dom flesta tycks sälja? Vill iaf att det syns en liten matta till en början typ 5x5cm kanske lite mindre.

Är det bäst att köpa mossa som kommer från ungefär samma näringstillförsel som mitt akvarium eller spelar det ingen roll? Kommer det bli en "chock" för mossa som har väl med näring och Co2 till ett som inte har så mycket?

Skriv svar

Återgå till "Mossor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster