optimalt för mossa?

Mossor kommer mer och mer i våra kar och här kan vi diskutera mossor.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
wotan
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 okt 2009, 18:11
Ort: Karlstad

optimalt för mossa?

Inlägg av wotan » 27 maj 2010, 22:51

har köpt java mossa från aquamoos.de. 10 bitar a 14x14 cm. tanken är att jag ska göra en mossvägg till 3 väggar i ett av mina 540 liters kar. men jag har ett tomt likadant kar som jag tänkte ha mossan i tills det har växt sig tätt och fint.

vad är det optimala? ge gärna tipps så att detta går smärtfritt och snabbt.

Användarvisningsbild
wotan
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 okt 2009, 18:11
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan » 28 maj 2010, 20:46

ingen som har förslag?

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 28 maj 2010, 20:52

För att det ska växa bra så är det samma som för växter. 1) Se till att inte co2 är begränsande, 2) se till att inte näringsbrist är begränsande 3) se till att ljuset inte är begränsande.

För mossväggen är mitt tips är att klippa mossan i små små bitar och fördela mycket och jämt över hela nätet. Jag har en mossvägg på odlig i en bunke i fönstret där den mossväggen ligger ned horisontellt. Tyvärr hade jag snålat lite på mossan så den inte fyllt ut ordentligt. Jag inbillar mig att mossa kommer täcka bättre om den får växa horisontellt på det viset. Min mossa innehöll en hel del trådalger som jag fick död på genom en snabbt bad i utblandat EC, sedan har jag hållit algerna i schack med EC varje dag.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
wotan
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 okt 2009, 18:11
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan » 28 maj 2010, 22:55

Lingonfil skrev:För att det ska växa bra så är det samma som för växter. 1) Se till att inte co2 är begränsande, 2) se till att inte näringsbrist är begränsande 3) se till att ljuset inte är begränsande.

För mossväggen är mitt tips är att klippa mossan i små små bitar och fördela mycket och jämt över hela nätet. Jag har en mossvägg på odlig i en bunke i fönstret där den mossväggen ligger ned horisontellt. Tyvärr hade jag snålat lite på mossan så den inte fyllt ut ordentligt. Jag inbillar mig att mossa kommer täcka bättre om den får växa horisontellt på det viset. Min mossa innehöll en hel del trådalger som jag fick död på genom en snabbt bad i utblandat EC, sedan har jag hållit algerna i schack med EC varje dag.
okej m får fundera lite. EC kommer jag att använda. har ingen co2 i något av mina kar förutom EC. men jag funderar på att använda det till mosskaret. har just nu inga fiskar i det. kan man dunka i hur mycket som helst? låta det vara hela på dygnet runt eller kan mossan ta skada då?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 29 maj 2010, 07:57

Vill man köra mossa utan CO2 så trivs långt de flesta med lite mindre ljus och lite kyligare (mossa är därmed ett bra komplement till många räkor som gillar samma förhållanden). Gärna verkligt bra cirkulation. Med mer ljus blir mossan till att börja med kompaktare, men med verkligt starkt ljus utan CO2 riskerar man att den stannar i tillväxt. Riccia är ett undantag (älskar ljus), finns säkert några fler.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
wotan
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 okt 2009, 18:11
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan » 29 maj 2010, 11:21

PatrikMalmo skrev:Vill man köra mossa utan CO2 så trivs långt de flesta med lite mindre ljus och lite kyligare (mossa är därmed ett bra komplement till många räkor som gillar samma förhållanden). Gärna verkligt bra cirkulation. Med mer ljus blir mossan till att börja med kompaktare, men med verkligt starkt ljus utan CO2 riskerar man att den stannar i tillväxt. Riccia är ett undantag (älskar ljus), finns säkert några fler.

Hilsen,

/P
men vad tror du om att köra mäskmetoden? kan man ha det bubblandes hela natten eftersom jag ändå inte har några fiskar i karet medans jag odlar mossan.

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 29 maj 2010, 17:21

Alla växter mår bättre och växer mer med tillsatt CO2. Till akvarium som inte innehåller växter som kräver C02 utan mest består av mossa och andra långsamväxande växter skulle jag inte tillsätta Co2, såtillvida jag inte hade en tub och kit liggande hemma, eller tyckte det var skitspännande med mäsk. Men om man vill försöka sätta sprutt på akvariet så är det nog till CO2 man ska gå.

Däremot skulle jag slänga ut värmaren om man ska ha mossor. Det är egentligen ganska få växter som kräver en hög tropisk temperatur, ganska få fiskar också. Rumstemp tycker jag verkar vara en ganska idealisk temperatur.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 30 maj 2010, 08:20

CO2 med mäsk ger en extra skjuts åt allt, du kan lugnt låta det bubbla på. Har ett kar med lite olika växter (inga djur öht) som jag kör på det sättet. Viktigt att sköta mäsken bara, svajar CO2 för mycket så brukar det ge alger.

Helt enig med Lingonfil, ut med värmaren. Mycket trivs klart bättre med lägre temp. 22-23 grader är bra. Vissa saker låter jag gå ännu kallare, nedåt 15 grader på vintern. Najas, Hornsärv och mossa verkar strunta i vilket, de växer ändå.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Mossor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster