Bekräfta mosstypen.

Mossor kommer mer och mer i våra kar och här kan vi diskutera mossor.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Bekräfta mosstypen.

Inlägg av H » 28 mar 2010, 16:26

jag har odlat en liten bit mossa emerst i en balja och jag skulle vilja ha en bekräftelse på vilken sort det rör sig om.

den är köpt här på PS, men jag vill inte ännu säga vilken sort jag tror det rör sig om, utan vill ha lite förslag först.

den ser väldigt ljus ut, troligen för att den är så nära lysrören. den blir mörkare grön när den odlas djupare ner.

H.
Bilagor
moss.JPG
mossa.JPG

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 28 mar 2010, 16:44

Tyvärr är det nästan omöjligt att säga vad en emersed odlad mossa är för sort utan att använda mikroskop! man får kolla på cellstrukturen. tex hade jag javamossa emerser, den såg ut som flame till slut. Sotty att jag inte kan hjälpa till mer än så!
http://www.aquamoss.net/Introduction.htm

Användarvisningsbild
Coleoptera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 650
Blev medlem: 29 maj 2007, 21:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Coleoptera » 28 mar 2010, 18:47


Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 28 mar 2010, 19:40

jag förstår.
skall odla den submersed snart.
det skulle vara en spikymoss, men jag kanske har blandat ihop den med en annan sort jag har.

jag fick aldrig bort elendet cladofora från denna mossa, så jag bestämde mig för att odla den emersed en stund så att jag kan kapa av de skotten som skjuter upp, då dessa borde vara fria från all typ av alger.

H.

Användarvisningsbild
Coleoptera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 650
Blev medlem: 29 maj 2007, 21:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Coleoptera » 28 mar 2010, 19:43

Tänk på att även samma art av mossa kan se totalt olika ut under vatten beroende på ljus och näring. Jag har haft spiky moss som sett ut som grangrenar i ena akvariet och en delning som växte under sämre betingelser såg mer ut som trådig javamossa utan särskilt många förgreningar.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 29 mar 2010, 00:26

Hur du än bär dig åt tror jag inte algerna är borta. Algsporer är ett mög. Kör med ett gäng Amano-räkor på den, det tror jag faktiskt är effektivare än att köra den emerst. Har annars inga tips på vad det kan vara för mossa, instämmer helt med ovanstående. Mossor och artbestämning kräver först mikroskop och eventuellt en expert efter det. De ser så olika ut under olika betingelser att man inte blir klok på det. Eller ja, jag blir inte klok på det.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 03 apr 2010, 10:19

PatrikMalmo skrev:Hur du än bär dig åt tror jag inte algerna är borta. Algsporer är ett mög. Kör med ett gäng Amano-räkor på den, det tror jag faktiskt är effektivare än att köra den emerst. Har annars inga tips på vad det kan vara för mossa, instämmer helt med ovanstående. Mossor och artbestämning kräver först mikroskop och eventuellt en expert efter det. De ser så olika ut under olika betingelser att man inte blir klok på det. Eller ja, jag blir inte klok på det.

Hilsen,

/P
Jaha, du tror inte det går att få bort algerna ur mossan om man tar bort det som har vuxit emerst alltså. Hmmm... OK jag skall ha det i åtanke sedan. Jag har ett större gäng körsbärsräkor och snart nykläckta ancistrusar som kanske kan hjälpa till när jag plockar tillbaka mossan i akvariet.

H.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 03 apr 2010, 10:26

Det mesta synliga algerna lär försvinna, men sporer finns garanterat. Med bra algätare får du troligen bukt med algerna när skotten väl är under vattnet, men jag är mycket övertygad om att algerna finns kvar.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Mossor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst