Vad vill jag veta om mitt vatten?

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Vad vill jag veta om mitt vatten?

Inlägg av Adamantis » 30 mar 2009, 22:09

Hittade mailadress till "processingenjören" på vattenverket i min kommun. Vad vill jag veta om mitt kranvattn?

"Fixa ett utdrag från vattenverket för att se kalcium/magnesiumnivåer och hårdhet. Det är allt du behöver."

-Master Defdac anno 2009

Kalcium och magnesium reglerar Gh?

Men något mer kan ju tänkas vara av intresse..? Klor eller kloramid, hurvida man behöver beredningsmedel. Vad häller de mer för skit i vårt vatten? När han ändå måste ner i arkivet, kan han ju lika gärna kolla allt man kan tänkas önska veta vid senare tillfällen..

pH Hårdhet Järn Färg Turbiditet Nitrat Fluorid
- °dH mg/l mg/l mg/l mg/l

8,0 8,4 0,01 3,8 0,2 11 0,0

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 30 mar 2009, 23:04

KH vill du veta! Det mesta brukar finnas på kommunens hemsida

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 31 mar 2009, 07:52

Är det inte lite märkligt att mäta färg och turbiditet i mg/l? Någon får gärna förklara.

Med 8,4 i dH så behöver du förmodligen inte använda GH-boost vilket är positivt för att vara helt säker på det behöver man individuella nivåer på Ca och Mg. Får man bara ett av dessa värden kan man med hjälp av en formel och dGH räkna ut den andra.

11 mg/l nitrat, stämmer verkligen det? Om nitrathalten alltid ligger på 11 i vattnet kan du eventuellt byta ut KNO3 mot K2SO4 i PMDD-receptet. Isåfall blir man även lite nyfiken på fosfathalten.

KH som Clas säger är mest intressant, kanske även koppar. Det är någon plats i Skåne som har helt otroliga mängder koppar.

Så KH, Ca, Mg, PO4, Cu utöver de värden du fått.

Normalt sett behöver man bara veta KH, men när man ändå tar sig tid och undersöker saken lite mer nogrannt kan man ju fördjupa sig lite.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 31 mar 2009, 08:33

Osäker på om det går att räkna fram nivån på Ca/Mg för en hel del orter i Skåne (ffa västra), om man känner till den ena. För Malmös del sänker de hårdheten med natronlut. Kalciumkarbonat fäller ut, men magnesium borde bli kvar. Balansen rubbas och vattnet är inte naturligt längre - formeln borde väl vara framtagen i åtanke på naturligt vatten, där relationerna mellan olika ämnen inte varierar lika mycket. Eller tänker jag fel? Säkrast för skåningarna är att få reda på båda direkt från vattenverket, enligt min mening.

Annars har du redan de viktigaste spelarna. KH är centralt, och där ligger du bra på det. Klor eller kloraminer menar jag också är viktigt. Kör de med klor kan du lufta bort det (enkelt), kör de med kloraminer behöver du ett vattenberedningsmedel alternativt kolfilter på kranen. Kloraminer är nasty, så se upp med dem. Lita inte heller på att de alltid kör med samma dos kloraminer, oavsett vad de säger. Ffa kan halterna variera på våren/hösten, iom mer regn - mer bakterier - mer kloraminer.

Koppar tycker jag också är viktigt, får du tiltproblem i karet (dvs det sker helt oförklarliga saker som är svårt att hitta samband mellan), så kolla koppar. Mycket elakt ämne i för stora mängder. Försök även kolla kopparhalterna från DIN kran, så du får ett hum om dina ledningar. Svårt att mäta till billig penning för oss hobbyfolk, men har du gröna avlagringar på sanitetsporslinet är det mycket koppar i vattnet.

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 31 mar 2009, 08:46

Det är denna formel man använder för att lösa ut Ca eller Mg om man vet dGH: ((2.5 x Ca ppm) + (4.1 x Mg ppm)) / 17.86 = dGH
Formeln ser ut som den inbegriper ett naturligt förhållande mellan Ca och Mg, men så är inte fallet om jag tolkat heekes inlägg rätt i följande tråd:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic ... ght=sticky

Du kan även se att BluesBoy räknar fram ett förhållande på 2.5 mellan Ca och Mg åt AndersN. Dvs formeln innehar inga specifika proportioner mellan Ca och Mg.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 01 apr 2009, 00:16

Mm, det där får jag fundera på. Reagerade mest på Bluesboys meningar kring testerna - och att relationerna verkar rätt förlåtande. Sådant gillar jag. ;)
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Inlägg av Adamantis » 02 apr 2009, 00:03

Här kom svaret:

Vad tillsätts i vattnet?
Ingenting tillsätts Hässleholmsvatten. Det bereds genom att grundvatten från Ignaberga och Tyringe blandas och får passera en grusinfiltration.

Tinns det klor eller kloramid i vattnet?
Nej, som sagt - inga tillsatser. Skyddslorering kan komma att göras vid behov, men detta har ännu aldrig inträffat i Hässleholm och vi hoppas slippa det även framöver. Vid skyddsklorering går vi alltid ut med information om detta.

Vad ligger Kh värdet på?
Tyvärr mäts inte alkalinitet längre, men vi har gjort det tidigare. Däremot mäter vi (kalk)-hårdheten och eftersom hårdhet och alkalinitet är resultatet av blandningsförhållandet mellan det mjuka Tyringevattnet och det hårda Ignabergavattnet kan man utifrån känd hårdhet uppskatta alkaliniteten i dag något sånär bra. En sådan uppskattning ger en alkalinitet på ca 130 mg/l vilket med uttrycket du angav innebär en karbonathårdhet på 7,3.


Nitrathalt
Varierar en hel del beroende på vattentäktsval. I fjol låg halten snitthalten på 11 mg NO3/l men senaste provet var halten 18 mg NO3/l (eller mätt som nitratnitrogen 4,1 mg NO3-N/l)

Fosfathalt (Po4)
0,03 mg PO4/l (gammalt värde -2003)

Ca
59 mg/l

Mg
3,5 mg/l

Cu
0,014 mg/l

Vad kan vi utläsa av detta? Vad säger ni om nitrathalten?

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 02 apr 2009, 07:49

Konstigt kranvatten med så otroligt mycket nitrat. Kopparhalten på 14 µg/l ser inte så bra ut, men borde vara okej utifrån växternas synvinkel.

Jag hittade en intressant artikel (eller tja, ett abstract bara men ändå) om kopparkänsligheten i fisk uppmätt på vanligt kranvatten (låg DOC) och RioNegrovatten (hög DOC):
http://www.sciencedirect.com/science?_o ... 9bac7c75d5

Du kan tillsätta runt 11 ppm Mg via MgSO4 som GH-boost för att få ett 4:1 förhållande mellan Ca:Mg.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster