Vattenkemi för dummies

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Vattenkemi för dummies

Inlägg av Metalmaid » 21 okt 2006, 07:31

Här tänkte jag att ni som kan detta med akvariekemi, -biologi kan förklara för oss som inte kan det i lika stor utsträckning.

Börjar med lite enkla frågeställningar som jag tror kan vara exempel på saker som kan vara bra att få veta mer om för oss noviser. :)

- Hur påverkar ljusets styrka kretsloppet i akvariet?
- Varför kan övermatning leda till alger?
- Varför kan det ibland vara bra att övermata?
- Varför är det bra med lite skit i botten?
- Varför ska man inte göra rent akvariefilter i kranvatten?
- Vad finns det för olika ämnen som kan reglera ett för högt resp. för lågt pH?
- Om man sänker/höjer pH, leder det automatiskt till att även kH sänks/höjs?
- Salt kan användas i desinfekterande syfte när det gäller redskap, i förebyggande syfte för fiskar skull....hur påverkas växter av saltbehandling?
- Om ett akvarium utsätts för strömavbrott under en längre period, hur mycket större är fiskarnas överlevnadschans i ett välplanterat akvarium i förhållande till ett som bara har plastväxter?


Om man inget frågar så får man inget veta :D

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 21 okt 2006, 10:47

Bra med frågor, fråga på. I alla fall jag behöver öva på det här (särskilt som jag har tänkt bli kemilärare).

svarar på de frågor jag kan: (är ganska kass på biologi men hyfsad på teoretisk kemi)

pH kan regleras av alla syror/baser (syra -> lägre ph, bas -> högre ph)
MEN för att få en stabil sänkning/höjning som inte bara varar en dag så använder man ofta speciella buffetsystem som är en blandning av (minst) en syra och en bas. om man efter man tillsatt en buffert försöker höja/sänka ph't så kommer syran/basen att motverka detta (tills syran/basen tar slut). vilket ph en buffert försöker hålla beror på vilka syror/baser man använder.

endast dessa (som vi använder) påverkar kh:
CO2(koldioxid)/H2CO3(kolsyra) - men dessa påverkar mycket lite
NaHCO3(bikarbonat) - höjer kh och ph (men bara till Cool
CaCO3 (kalk) - höjer kh och ph, men är mycket svårlösligt
MgCO3 (dolomit?) -samma som CaCO3

dett finns några anda som också påverkar kh men dom används sällan i akvariesammanhang, det som påverkar är CO3-delen som finns ovan.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 21 okt 2006, 15:24

Bikarbonat och kalciumkarbonat höjer ju pH, vad finns det som sänker pH då?

Hur inverkar t.ex torv, aktivt kol på pH/kH?

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mr B » 21 okt 2006, 16:33

Metalmaid skrev:- Hur påverkar ljusets styrka kretsloppet i akvariet?
Mer ljus accelererar i stort sett alla processer i akvariet. främst tillväxten av växtligheten, men den i sin tur driver på i "allt" annat på sikt.
Metalmaid skrev:- Varför kan övermatning leda till alger?
Kan? Övermatning leder till alger för att det ger onaturliga näringsförhållanden, och / eller ostabila näringsnivåer
Metalmaid skrev:- Varför kan det ibland vara bra att övermata?
Um... kan det? Nytt för mig.
Metalmaid skrev:- Varför är det bra med lite skit i botten?
Skit=näring. I gödda akvarium är det dock inte sanningen. Lite skit får man när akvariet varit igång under än tid, vilket inte i sig är varken positivt, eller negativt. Den positiva effekten kommer från fungerande filtrering, och goda bakterie nivåer i bottensubstratet.
Metalmaid skrev:- Varför ska man inte göra rent akvariefilter i kranvatten?
Oavsett hur du gör rent filtret kommer du förlora bakterieflora som behövs för en bra biologisk nedbrytningsfunktion. (Omvandling av restprodukter till näringsämnen växterna kan tillgodogöra sig. Restprodukter, som i för stora mängder är skadliga för invånarna i karet.)
Metalmaid skrev:- Vad finns det för olika ämnen som kan reglera ett för högt resp. för lågt pH?
Basiska ämnen höjer pH, många basiska vätskor skulle teoretiskt gå att använda, men man brukar begränsa sig, tex till kalk. De pH sänkande ämnen jag känner till, är syror, vilket inte alla gånger är helt lämpligt att bara hälla i akvariet, men vanligare är torvextrakt, och liknande.
Metalmaid skrev:- Om man sänker/höjer pH, leder det automatiskt till att även kH sänks/höjs?
PASS
Metalmaid skrev:- Salt kan användas i desinfekterande syfte när det gäller redskap, i förebyggande syfte för fiskar skull....hur påverkas växter av saltbehandling?
Salt kan vara direkt dödligt, i ytterst små mängder för både fiskar och växter, och bör enligt min åsikt överhuvudtaget inte användas "förebyggande". Vid sjukdom kan det vara värt att försöka hjälpa fiskarna med, men man bör definitivt ta reda på saltkänsligheten hos sina vänner först.
Metalmaid skrev:- Om ett akvarium utsätts för strömavbrott under en längre period, hur mycket större är fiskarnas överlevnadschans i ett välplanterat akvarium i förhållande till ett som bara har plastväxter?
Utan att ha testat, måste jag i alla fall påstå att skillnaden sanolikt går åt andra hållet. Växterna förbrukar syre under mörker perioden, i ett välplanterat akvarium är risken att de under natten strippar akvariet helt på syre. Det förutsätter dock väldigt dålig syresättning i ytan under natten, vilket man ju kan försöka motarbeta.
Metalmaid skrev:Bikarbonat och kalciumkarbonat höjer ju pH, vad finns det som sänker pH då?
salt-, eller fosforsyra, om man känner sig så modig.viss försiktigthet rekomenderas.
Metalmaid skrev:Hur inverkar t.ex torv, aktivt kol på pH/kH?
torv är pH sänkande, dess inverkan på kH är över mitt huvud.

Hoppas jag har varit till någon nytta, och inte bara förvirrat.
B!

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 21 okt 2006, 17:17

Mr B skrev:
Metalmaid skrev:- Varför kan det ibland vara bra att övermata?
Um... kan det? Nytt för mig.
Metalmaid skrev:- Varför ska man inte göra rent akvariefilter i kranvatten?
Oavsett hur du gör rent filtret kommer du förlora bakterieflora som behövs för en bra biologisk nedbrytningsfunktion. (Omvandling av restprodukter till näringsämnen växterna kan tillgodogöra sig. Restprodukter, som i för stora mängder är skadliga för invånarna i karet.)
Metalmaid skrev:- Om ett akvarium utsätts för strömavbrott under en längre period, hur mycket större är fiskarnas överlevnadschans i ett välplanterat akvarium i förhållande till ett som bara har plastväxter?
Utan att ha testat, måste jag i alla fall påstå att skillnaden sanolikt går åt andra hållet. Växterna förbrukar syre under mörker perioden, i ett välplanterat akvarium är risken att de under natten strippar akvariet helt på syre. Det förutsätter dock väldigt dålig syresättning i ytan under natten, vilket man ju kan försöka motarbeta.
1 Det kan vara bra att övermata när man vill få igång goda nedbrytande bakterier.
2 Meningen med att göra rent filtret är att ta bort det grövsta slammet som täpper igen filtret (och dess förmåga att få igenom vatten). Om man använder tappvatten finsk risk att man sköljer ut det mesta i filtret väldigt snabbt och samtidigt kan temperaturen döda bakterierna (för hög) om man inte passar sig. Dävar är det alltså enkelt att använda lite akvarievatten istället.
3 Först måste man fråga hur lång tid är en "längre period"? Men jag tror nog att det planterade akvariet vinner oavsett. Att växterna skulle förbruka upp allt syre i vattnet under natten verkar lite långsökt. Det farliga i strömavbrott är nog snarare filtret som stått stilla. De goda bakterierna dör med efterföljande konsekvenser när man sätter igång det.
Bild

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 21 okt 2006, 18:04

Sintei skrev: 2 Meningen med att göra rent filtret är att ta bort det grövsta slammet som täpper igen filtret (och dess förmåga att få igenom vatten). Om man använder tappvatten finsk risk att man sköljer ut det mesta i filtret väldigt snabbt och samtidigt kan temperaturen döda bakterierna (för hög) om man inte passar sig. Dävar är det alltså enkelt att använda lite akvarievatten istället.
.
Då kan man alltså göra ren ett filter i kallt vatten också utan att vara orolig att nyttiga bakterier dör?
Sintei skrev: 3Först måste man fråga hur lång tid är en "längre period"? Men jag tror nog att det planterade akvariet vinner oavsett. Att växterna skulle förbruka upp allt syre i vattnet under natten verkar lite långsökt. Det farliga i strömavbrott är nog snarare filtret som stått stilla. De goda bakterierna dör med efterföljande konsekvenser när man sätter igång det.
Med längre tid? Hmm, kan ju ta det extremaste jag varit med om, 7 timmar...då var det förresten snökaos i Gävle. Att dra ur filtret ser jag som en självklarhet för att inte få en trist utgång då filtret drar igång igen. Är det bra att ha syretabletter till hands en sån gång som nödfallsreserv?
Mr B skrev: Kan? Övermatning leder till alger för att det ger onaturliga näringsförhållanden, och / eller ostabila näringsnivåer
Vad i fiskmaten är det då som triggar denna näringskick?

Mr B
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 okt 2006, 23:41
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mr B » 21 okt 2006, 22:47

Sintei skrev:1 Det kan vara bra att övermata när man vill få igång goda nedbrytande bakterier.

2 Meningen med att göra rent filtret är att ta bort det grövsta slammet som täpper igen filtret (och dess förmåga att få igenom vatten). Om man använder tappvatten finsk risk att man sköljer ut det mesta i filtret väldigt snabbt och samtidigt kan temperaturen döda bakterierna (för hög) om man inte passar sig. Dävar är det alltså enkelt att använda lite akvarievatten istället.

3 Först måste man fråga hur lång tid är en "längre period"? Men jag tror nog att det planterade akvariet vinner oavsett. Att växterna skulle förbruka upp allt syre i vattnet under natten verkar lite långsökt. Det farliga i strömavbrott är nog snarare filtret som stått stilla. De goda bakterierna dör med efterföljande konsekvenser när man sätter igång det.
1 Jag antar, och hoppas på att du är ute efter fishless cyckling, att medvetet övermata, är inte snällt mot fiskarna, som utsätts för snabba vattenvärdes förändringar.

2 Självklart. Anledningen till att man försöker rengöra filtret i tex en hink med akvarievatten är ju för att minimera mängden bortspolad bakterieflora, och för att vattnet redan har exakt rätt temperatur. Mest skonsamt helt enkelt.

3 Ett välplanterat akvarium, med väl tilltagen fiskbesättning kan lida risk, definitivt. Dagtid ger växterna dock ett tillskott, vilket eventuellt ger en högre syrehalt när den mörka perioden börjar. Helt klart är att syreförbrukningen nattetid är högre i ett välplanterat akvarium, och att risken för syrebrist, om sådan alls föreliger, är störst i ett välplanterat.

Metalmaid skrev:Då kan man alltså göra ren ett filter i kallt vatten också utan att vara orolig att nyttiga bakterier dör?
Nyttiga bakterier dör det ändån, fler dör om du skållar filtret, och färre med lägre temp. Poängen med att tvätta i en hink med akvarievatten är att man inte spolar igenom filtret med tryck, och man spolar med vatten som är fullt med goda filterbakterier (från filtret, främst) vilket ökar mängden bakterier som finns kvar i filtret när det anses "ursköljt"
Metalmaid skrev:Med längre tid? Hmm, kan ju ta det extremaste jag varit med om, 7 timmar...då var det förresten snökaos i Gävle. Att dra ur filtret ser jag som en självklarhet för att inte få en trist utgång då filtret drar igång igen. Är det bra att ha syretabletter till hands en sån gång som nödfallsreserv?
Föga troligt att det är ett problem, cirkulera vatten med ett litermått, eller en hink, för att få lite ytrörelse om du är orolig. Det gör sanolikt större nytta än syretabletter. Du måste sanolikt ha ett extremt överväxt, och överbefolkat akvarium för att det ska bli akut syrebrist över en natt, om du normalt har bra syresatt vatten.


Metalmaid skrev:
Mr B skrev: Kan? Övermatning leder till alger för att det ger onaturliga näringsförhållanden, och / eller ostabila näringsnivåer
Vad i fiskmaten är det då som triggar denna näringskick?
Samma näringsämnen som fisken lever av, när de bryts ner, precis som vid fishless cycling.
B!

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 21 okt 2006, 23:03

Mr B skrev:
Metalmaid skrev:
Mr B skrev: Kan? Övermatning leder till alger för att det ger onaturliga näringsförhållanden, och / eller ostabila näringsnivåer
Vad i fiskmaten är det då som triggar denna näringskick?
Samma näringsämnen som fisken lever av, när de bryts ner, precis som vid fishless cycling.
B!
Förstår poängen även om jag gärna sett vilka specifika ingredienser i fiskmaten som triggar det mest, dvs proteiner, kolhydrater eller nått annat.

Utveckla gärna det där med fishless cycling, har aldrig hört det uttrycket förr.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Averater

Inlägg av Metalmaid » 21 okt 2006, 23:28

....nått för den blivande kemiläraren att bita i ;)

Knyckte frågan på zoonen för den var så bra :)

Om man lägger i något i akvariumet som höjer pH-värdet, kan man då även lägga i någon annan form av inredning som reagerar tvärt om, dvs sänker pH:t, för att värdet ska stabiliseras & mötas någonstans på mitten?
T.ex. lägga ner saker av ek typ rötter eller löv och kontra med snäckskal.

Anneth
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 55
Blev medlem: 23 aug 2006, 11:49
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Averater

Inlägg av Anneth » 22 okt 2006, 13:45

När jag hade malawin så hade jag i bla kalkstenar & bikarbonat för att höja ph:t och hårdheten.

Nu har jag bara mitt lilla 100 liters akvarium. Jag har en del rötter där i vilket nog inte var så smart för jag tycker att vattnet är ngt instabilt, jag får byta vatten ganska ofta (2-3 gånger/vecka). Jag har bla ungfödare i akvariet & dom vill ju inte ha allt för mjukt vatten. Så jag funderar på om jag kanske skulle lägga ner ngn mindre kalksten för att få upp hårdheten lite.

Förr i tiden brukade jag mata lite extra för att växterna skulle få i sig lite näring & det fungerade bra. Lika när jag startade upp ngt nytt akvarium så brukade jag slänga i lite fiskmat för att få igång akvariet lite snabbare, ja det var på den tiden då jag hade både långt till zooaffärerna & ibland lite med pengar. Och det fanns väll inte så mycket att välja på då när det gäller växtnäring, bakterikulturer & sånt, det blev till att ta till de som fanns nära till hands.

Sedan dök det upp ett företag som sålde växter & tillbehör via snigelpost, jag kommer inte ihåg vad dom hette men jag tycker att dom var bra och hade bra växter. Bland annat köpte jag Ferrogan därifrån, det är en växtnäring som mina växter gillade. Men nu när jag har börjat om på nytt med akvarier så har jag inte lyckats hitta Ferrogan igen. Kanske är det ngn här som vet vart man kan köpa det?

Hälsningar från Anneth

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 22 okt 2006, 14:28

Vår lilla rekomendation i veckan har varit PWSS och de har Ferrogan
Inge billigt medel det där ferrogan och då får du bara järngödning

Kolla deras sida efter.
274700 Ferrogan 30 ml 30 ml 70,00
274710 Ferrogan 125 ml 125 ml 220,00

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 22 okt 2006, 16:04

Metalmaid skrev:Förstår poängen även om jag gärna sett vilka specifika ingredienser i fiskmaten som triggar det mest, dvs proteiner, kolhydrater eller nått annat.
kolhydrater och fett bildar (i stort sett) bara koldioxid och vatten när det bryts ner.
proteiner innehåller däremot ganska mycket kväve och fosfor som bryts ner till nitrat och fosfat (med massa mellansteg som tex nitrit och ammonium).
Metalmaid skrev:....nått för den blivande kemiläraren att bita i Wink

Knyckte frågan på zoonen för den var så bra Smile

Om man lägger i något i akvariumet som höjer pH-värdet, kan man då även lägga i någon annan form av inredning som reagerar tvärt om, dvs sänker pH:t, för att värdet ska stabiliseras & mötas någonstans på mitten?
T.ex. lägga ner saker av ek typ rötter eller löv och kontra med snäckskal.
givetvis "kan" man lägga i vad som hellst... :D

eklöv kommer försöka sänka ph't och snäckskaeln höja ph't, resultatet kommer bli nått mitt e mellan, vad för ph beror på hur mycket eklöv/snäckskal man har i och hur vattencirkulationen är runt det (påverkar väldigt lite om det ligger under gruset och mycket om det ligger i filtret).

ett resultat om man blandar kommer att bli att snäckskalen löses upp fortare om man har i nått som också sänker ph't (eklöven t.ex.) men hur fort bör nog någon som har testat svara på. hur mycket snäckskal/eklöv som ger vad för ph har jag inte heller nån aning om, men då ingetdera är giftigt och då förändringar av eklöv och snäckskal går relativt långsamt så är det nog bara att testa på (om man nu inte har några jättekänsliga fiskar...).

Anneth
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 55
Blev medlem: 23 aug 2006, 11:49
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Anneth » 22 okt 2006, 19:17

peterhaack skrev:Vår lilla rekomendation i veckan har varit PWSS och de har Ferrogan
Inge billigt medel det där ferrogan och då får du bara järngödning

Kolla deras sida efter.
274700 Ferrogan 30 ml 30 ml 70,00
274710 Ferrogan 125 ml 125 ml 220,00
Ja det var ju inte billigt precis. Jag lära nog ta & prova PMDD jag också, det blir ju bra mycket billigare & sedan som det täcker allt som växterna behöver..

Hälsningar Anneth

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 25 okt 2006, 07:04

Fortsätter spinna vidare på min dummiestråd.

Då för massa många år sen på kemin i skolan fick jag lära mig att kväve var en orsak till att många vattendrag växte igen. Att det finns i avföring från djur som kossor och fiskar vet jag, men...
Hur ser kvävets kretslopp ut och varför orsaker det växtexplosion?

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 25 okt 2006, 17:30

Metalmaid skrev:Fortsätter spinna vidare på min dummiestråd.

Då för massa många år sen på kemin i skolan fick jag lära mig att kväve var en orsak till att många vattendrag växte igen. Att det finns i avföring från djur som kossor och fiskar vet jag, men...
Hur ser kvävets kretslopp ut och varför orsaker det växtexplosion?
kvävets kretslopp är ganska komplicerat så en större utläggning om det förtjänar nog en egen tråd.

om det blir en algexplosion av extra kväve så beror det på att det innan var begränsat av kväve och efteråt inte var begränsat av något.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 25 okt 2006, 19:55

averater skrev:
Metalmaid skrev:Fortsätter spinna vidare på min dummiestråd.

Då för massa många år sen på kemin i skolan fick jag lära mig att kväve var en orsak till att många vattendrag växte igen. Att det finns i avföring från djur som kossor och fiskar vet jag, men...
Hur ser kvävets kretslopp ut och varför orsaker det växtexplosion?
kvävets kretslopp är ganska komplicerat så en större utläggning om det förtjänar nog en egen tråd.

om det blir en algexplosion av extra kväve så beror det på att det innan var begränsat av kväve och efteråt inte var begränsat av något.
Nu menade jag inte specifikt alger, utan vattenväxtlighet överhuvudtaget.

För mig själv är det här väldigt intressant, kretsloppet i akvariet är ju en efterlikning av naturen.

Nu är det så att jag nämligen har strandtomt, har en egen å :)
I allafall så har växtligheten i vattnet exploderat, i meningen vass och olika sumpväxter av svenska slag. Jag själv tror att det har att göra med kossorna på andra sidan ån och att dom skiter på åkrarna som mynnar mot min å.

Så gör gärna en utläggning... 8)

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 25 okt 2006, 22:46

om enda förändringen för din å är att det har börjat vara kossor på andra sidan låter det givetvis att anta att dom är anledningen till den ökade tillväxten.

andra rimliga gissningar (utan att ha någon aning egentligen) är minskat bete i ån (de flesta mindre vattendrag växer igen mer eller minde om de inte hålls efter) eller mer ljus (om ni till exempel har rensat bort sly längs ån eller tatt ner några träd).

annars kan boven till den ökade mägnden näring ligga uppströms om de gödslat där eller nått?

kort sagt så kan jag för lite för att annat än att gissa...

men kvävecyklen:
kväve från luften binds i fabrik till konstgödsel eller av bakterier (förenklat...) till växter.
detta hamnar sedan i jorden (efter nedbrytning/upplösning) som något av följande:
organiskt bundet kväve, nitrit, nitrat, ammonium/ammoniak
samtliga dessa kan sköljas ur med grundvattnet till vattendrag eller ombildas.
ombildning beror på syretillgång/redoxpotential
mycket syre/hög redox (lucker jord, ytan på jorden): allt ombildas förr eller senare till nitrat. (om de inte sköljs ur eller förutsättningarna förändras)
lite syre/låg redox (i lera, längre ner i jorden, i vattensjuka jordar): nitrat ombildas till något av följande: nitrit, ammonium, lustgas eller kvävgas
vilket beror på vad för bakterier som råkade finnas och massa andra omständigheter (krångligt/jag har ingen aning)
lustgas/kvävgas kan luftas ur och återgå till atmosfären.
förr eller senare kommer det som intge blivit gas till något vattendrag (eller grundvattnet)
där kan det funka som boost åt växter/alger om det inte är så att något annat är begränsande.
slutligen kommer kvävet till havet.
där sedimenterar en del, en del reduceras till kvävgas/lustgas och bubblar upp till atmosfären och en del tas upp från atmosfären av bakterier.

en ganska utförlig beskrivning hoppas den svarar på någon fråga. annars får du/ni(nån annan kanske också är intresserad) fråga mer.

ps. när jag har skrivit något/något annat så menar jag att det är ungefär samma sak, typ...

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 26 okt 2006, 00:50

Hänger med...varför redox och inte retox?

(Operation testa kemi-majjen pågår)

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 26 okt 2006, 09:34

redox = REDuktion/OXidation
oxidation = förbränning (då behövs till exempel syre)
reduktion = motsatsen (syret reduceras när kol oxideras...)

foolishrice
Frö
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 maj 2007, 22:07
Ort: Uppsala/Norrköping
Kontakt:

Re: Vattenkemi för dummies

Inlägg av foolishrice » 16 maj 2007, 15:05

Hej, jag är ny här. Mitt 1a inlägg faktiskt :)


Tänkte jag kanske skulle ge en tanke åt detta:
Metalmaid skrev:
- Om man sänker/höjer pH, leder det automatiskt till att även kH sänks/höjs?
Är det bara karbonathårdheten som är intressant i sammanhanget? Annars brukar problematiken ligga i mineralhårdheten...

I vissa fall kan man faktiskt sänka kH genom tillsats av bas. Tänker man sig ett hårt vatten med Ca och Mg som mineralhårdhet så kan dessa fällas ut som fasta karbonater genom att höja pH (och värma).

Detta är knepigt i ett akvarium, ty i lösningen finns organiska syror och ett protolyssystem som är ganska komplext (Ja, syra-bas-beroende komplex av ex metaller för den delen också!).

Vattenkemi är intressant, men komplext. i dubbel betydelse :)

Om man är nördigt intresserad rekommenderar jag att man läser lite om pourbaixdiagram (googla efter pourbaix) och att man lär sig rita pH-log-diagram
/ Markus

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 16 maj 2007, 15:24

Aha, ännu mer obegripliga uttryck att ifrågasätta :)

Så vad är mineralhårdhet? Är den beroende av olika mängder av saltkombinationer? Eller handlar det om halten av kemiska grundämnen in alles?

Vad är protolys då i enkla ord?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 16 maj 2007, 15:38

Metalmaid skrev:Så vad är mineralhårdhet?
GH - Totalhårdhet.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 16 maj 2007, 15:42

Raven skrev:
Metalmaid skrev:Så vad är mineralhårdhet?
GH - Totalhårdhet.
Men om GH är totalhårdhet vad står då dH för? Förvirrande med alla förkortningar ;)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 16 maj 2007, 16:03

Vad innebär det att vattnet är hårt ?
I huvudsak är det kalciumkarbonat, Ca( HCO3 )2 och kalciumsulfat, CaSO4 somsvarar för det. Det mäts i hårdhetsgrader och en grad motsvarar 10 mg kalcium- eller magnesiumoxid per liter vatten. Detta beror på att det vid mätning kan vara svårt att skilja dessa metaller åt.

dKH = karbonathårdhet ( vätekarbonat )
PH = icke karbonathårdhet ( sulfat )
dGH = dKH + PH, totalhårdet

Karbonathårdheten kan i vissa fall vara större än totalhårdheten och detta beror på att det förutom kalcium och magnesium finns stora mängder natrium och kalium, men dessa höjer inte hårdheten utan förekommer tillsammans med vätekarbonatjoner i så stor mängd att värdet för vätekarbonaten ökar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 16 maj 2007, 19:10

Nu blir jag ännu mer förvirrad :roll:

På mitt vattenverks hemsida så kan jag läsa följande...

"Hur är hårdheten graderad?
Svar: Tyska hårdhetsgrader är det vanligaste: °dH. Hårdhet är ett mått på vattnets innehåll av Kalcium och Magnesium, 1°dH =7,1 mg/l . Kalcium svarar för 90-95 % av totalhårdheten."

Vad skiljer dGH från °dH? Vattenverkets angivelse för °dH säger ju 7,1mg/l...

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst