Hur funkar upptag av polycycloglutaracetal i växten

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
jsl
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 maj 2007, 09:50
Ort: Umeå

Hur funkar upptag av polycycloglutaracetal i växten

Inlägg av jsl » 02 nov 2007, 13:56

Jag har läst lite på Seachems hemsida om Flourish Excel och det verkar som de påstår att polycycloglutaracetal kan användas om kolkälla på nåt klurigt sätt. jag kan då inte begripa hur det fungerar. Kan nån som är insatt i växternas fysiologi förklara hur växterna kan använda polycycloglutaracetal.

För mig känns det som de hittat nåt helt revolutionerande sätt för växten att ta upp kol på.

jsl
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 maj 2007, 09:50
Ort: Umeå

Länken

Inlägg av jsl » 02 nov 2007, 13:57

Sorry, jag glömde länken till sidan jag läst på
http://www.seachem.com/support/Articles ... arium.html

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 02 nov 2007, 14:06

Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 02 nov 2007, 14:17

http://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde (lite ner på sidan står polycycloglutaracetal omnämnt)

Nu är jag inte helt insatt men förslagsvis så kan växten bryta ner denna molekyl av Kol, Väte och syre till användbart Kol.

Glutaraldehyde finns väl i EasyCarbo om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 02 nov 2007, 14:55

heeke skrev:...användbart Kol.
Är lite mer komplicerat än så tydligen.

it may be converted into any number of more complex organic compounds needed for the life processes of the plant (e.g. sugars, starch, amino acids, etc). These conversions (in either mode of action) are mediated by any of a variety of enzymes present
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

jsl
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 maj 2007, 09:50
Ort: Umeå

Inlägg av jsl » 02 nov 2007, 15:31

Raven skrev:
heeke skrev:...användbart Kol.
Är lite mer komplicerat än så tydligen.

it may be converted into any number of more complex organic compounds needed for the life processes of the plant (e.g. sugars, starch, amino acids, etc). These conversions (in either mode of action) are mediated by any of a variety of enzymes present
Jo jag har läst på de länkar ni beskriver men blir ändå inte klok på hur det är tänkt att fungera..
it may be converted into any number of more complex organic compounds needed for the life processes of the plant
Men hur går detta till. På dem låter det som om molekylen magiskt tar sig in genom cellväggen på växten och därför är så bra.

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 02 nov 2007, 22:54

Nja, hur kommer CO2 eller annan näring in i växten?! Så något magiskt just med detta är det väl inte.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 03 nov 2007, 09:58

CO2 kan diffundera rakt genom de flesta biologiska membran, men det kan inte större molekyler som glutaraldehhyd. Men om det tar sig igenom genom att man har högre koncentration utanför växten än det är inuti eller om växten faktiskt känner igen glataraldehyden och tar in den vet jag inte, men det finns system för att transportera in (och ut) olika molekyler på många olika sätt.
MVH Gustav. Min Blogg

jsl
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 maj 2007, 09:50
Ort: Umeå

Inlägg av jsl » 03 nov 2007, 10:42

averater skrev:CO2 kan diffundera rakt genom de flesta biologiska membran, men det kan inte större molekyler som glutaraldehhyd. Men om det tar sig igenom genom att man har högre koncentration utanför växten än det är inuti eller om växten faktiskt känner igen glataraldehyden och tar in den vet jag inte, men det finns system för att transportera in (och ut) olika molekyler på många olika sätt.
Det är precis det jag menar, jag förstår hur växten tar upp kol genom Co2 men jag skulle vilja veta hur den tar upp polycycloglutaracetal eller glutaraldehhyd.
Är det förresten glutaraldehhyd eller polycycloglutaracetal som växten tar upp? I forum så är det oftast glutaraldehhyd som diskuteras.

Om man kan få klart för sig denna process så kanske man kan utnyttja andra liknande ämnen som gödning som inte är lika giftiga för kolupptaget?

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 03 nov 2007, 12:15

jsl skrev: Det är precis det jag menar, jag förstår hur växten tar upp kol genom Co2 men jag skulle vilja veta hur den tar upp polycycloglutaracetal eller glutaraldehhyd.
Sådanahär frågor och nyfikenhet gillar jag.

Jag har dock inget bra svar på din fråga, men det fungerar förmodligen på samma sätt som växten tar upp andra näringsämnen med bladen. Jag har sett en del shockwaveundervisningsfilmer på nätet och jag har för mig att växten pumpar ut vissa joner för att attrahera andra.

Vissa saker tippar jag helt enkelt bara tränger in i växten typ som lösningsmedel skulle tränga in genom din hud.
Är det förresten glutaraldehhyd eller polycycloglutaracetal som växten tar upp? I forum så är det oftast glutaraldehhyd som diskuteras.
polycycloglutaracetal är ett påhittat namn av Seachem som förmodligen är glutaraldehhyd blandat med vatten, dvs polymeriserad glutaraldehhyd.
(glutaraldehhyd polymeriseras, skapar större molekyler, när det kommer i kontakt med vatten).
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 03 nov 2007, 17:47

defdac skrev:polycycloglutaracetal är ett påhittat namn av Seachem som förmodligen är glutaraldehhyd blandat med vatten
mja, påhittat är det väl inte, utan bara en mer korrekt benämning istället för ett handelsnamn. :wink:
Kärt barn har många namn?
Bild

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 03 nov 2007, 18:01

Fattar inte nått, så kastar in en länk ni kan klura på http://fins.actwin.com/aquatic-plants/m ... 00059.html

jsl
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 maj 2007, 09:50
Ort: Umeå

Inlägg av jsl » 03 nov 2007, 22:25

polycycloglutaracetal är ett påhittat namn av Seachem som förmodligen är glutaraldehhyd blandat med vatten, dvs polymeriserad glutaraldehhyd.
(glutaraldehhyd polymeriseras, skapar större molekyler, när det kommer i kontakt med vatten).
Detta går ju inte riktigt ihop med vad Seachem själva skriver. En polymerkedja(cyklisk om jag förstår allt jag läst rätt) bör ju ha en betydligt högre molekylvikt och och om molekyen är stor bör den ha svårare att passera genom cellmembranet än om man tittar på ren glutaraldehyd.
polycycloglutaracetal is charge neutral and of relatively low molecular weight it is readily adsorbed directly across the cellular membranes of most plants.
Jag hittar heller ingen referens till hur ämnet reagerar med andra ämnen det när det väl är inne i växten. Det verkar nästan som de gissar på vad som sker inne i växten.
Once present within the cell there are two possible modes of action. It may be biologically converted into CO2 and then utilized in that fashion. Or, it may be converted into any number of more complex organic compounds needed for the life processes of the plant (e.g. sugars, starch, amino acids, etc)
Jag tycker det låter konstigt att molekylen skulle reduceras tillbaka till Co2 och de övriga processerna är ganska komlicerade och Seachem får det att låte extremt enkelt, men jag är ju ingen växtmolekylärbiolog. :) Jag har kollat lite i litteraturen kring hur fotosyntesen funkar men det gör inget tydligare kring hur Seachems produkt fungerar.

Seachem har dessutom blandat ihop benämningen på molekylerna i bilden på: http://www.seachem.com/support/Articles ... ucture.jpg
i alla fall om man ska tro boken jag konsulterat :)

Man får väl googla vidare. Jag har i alla fall kontaktat en växtmolekylärbiolog så ska vi se om han kan förklara det för mig eller referera till något annat är Seachem.

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 04 nov 2007, 00:30

jsl skrev:
En polymerkedja(cyklisk om jag förstår allt jag läst rätt) bör ju ha en betydligt högre molekylvikt och och om molekyen är stor bör den ha svårare att passera genom cellmembranet än om man tittar på ren glutaraldehyd.
polycycloglutaracetal is charge neutral and of relatively low molecular weight it is readily adsorbed directly across the cellular membranes of most plants.
Molekylen kanske är större men mer instabilare (mer villig till att reagera med annat)
jsl skrev:
Once present within the cell there are two possible modes of action. It may be biologically converted into CO2 and then utilized in that fashion. Or, it may be converted into any number of more complex organic compounds needed for the life processes of the plant (e.g. sugars, starch, amino acids, etc)
Jag ifrågasätter inte dig, men jag läser det inte som gissning. Utan som att "det händer antingen A eller B".
jsl skrev: Seachem har dessutom blandat ihop benämningen på molekylerna i bilden på: http://www.seachem.com/support/Articles ... ucture.jpg
i alla fall om man ska tro boken jag konsulterat :)

Man får väl googla vidare. Jag har i alla fall kontaktat en växtmolekylärbiolog så ska vi se om han kan förklara det för mig eller referera till något annat är Seachem.
Vilken benämning menar du?

Ser framemot din "källa" och vad han svarar :D
Bild

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 04 nov 2007, 10:14

det enda jag hittat är att glutaraldehyd är ett naturligt sted vid anaerob nedbrytning av socker till etanol som bl.a. svampar använder. Människor bryter ner socker till mjölksyra om vi inte får tillräckligt med syre i våra muskler.
jag har inte hittat nått om vilka enzym en växt har angående detta, och jag vet inte heller om växter gör mjölksyra eller etanol eller nått annat eller inget.

min gissning angående polycykloglutaracetal kontra glutaraldehyd är att ett gäng glutaraldehyd spontant kan reagera till en polycykloglutaracetal-ring och spontant tillbaka. Jag gissar också att det är glutaraldehyden som tas upp.
MVH Gustav. Min Blogg

jsl
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 maj 2007, 09:50
Ort: Umeå

Inlägg av jsl » 04 nov 2007, 11:59

Vilken benämning menar du?
Bilden som de benämner med Ribulose 1,5-bisphosphate är i min bok 2-carboxy 3-ketoarabinitol 1,5-bisphosfate. Så de har kastat om benämningarna på molekylerna.

jsl
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 maj 2007, 09:50
Ort: Umeå

Inlägg av jsl » 07 nov 2007, 20:23

Jag har pratat med en professor i växtmolekylärbiologi som kan fotosyntesen och han är skeptisk till de uttalanden som Seachem gör. Han hittar inga referenser i vetenskapliga artiklar kring detta och han säger också att det känns inte som det på ett så enkelt sätt som beskrivs kan ombildas till 1,5-bisphosphate och 2-carboxy 3-ketoarabinitol 1,5-bisphosfate. Han utesluter dock inte at så kan ske mén ser det som osannolikt Han är i alla fall intresserad av att höra mer om nån kan gräva fram mer detaljerad funktion hur det ska fungera i växten.

Medlet verkar ju fungera eftersom flera av er har testat och sett goda resultat om jag tolkar det rätt?

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 15 nov 2007, 00:15

Jag har försökt hitta nått om den där glutaraldehyden. Det enda jag kan hitta är att den är giftig. Så min gissning för dagen är att den är mer giftig för alger än för växter och fiskar vilket leder till att algerna dör och växterna växer som utan nån extra kolkälla (fast utan algpåväxt på dom då...).

Dock så har jag tidigare hittat nått om att det kanske är nått mellansteg i sockernedbrytning hos svampar, kanske finns den mekanismen hos växter också så den kanske gör mer nytta än att bara döda alger?
MVH Gustav. Min Blogg

jsl
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 maj 2007, 09:50
Ort: Umeå

Inlägg av jsl » 15 nov 2007, 00:24

Det skulle kunna vara så att det finns någon bakterie som bryter ner den och som biprodukt av nedbrytningen bildar Co2. Annars kan det vara så att när den dödar av de alger som finns så blir det mer näringsämnen kvar till växten vilket gör att den växer bättre. Bakterieteorin motsägs ju något av att det är giftigt, men koncentrationerna kanske är så små att det inte påverkar bakterierna nämnvärt?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 02 jan 2010, 12:43

Kommit någon ny input i detta?

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
wilsar
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:52
Ort: darlana

Inlägg av wilsar » 06 jan 2010, 17:06

the world is divided by two powers,political and spiritual,ive yet to decide which one steers the world.

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster