Nitrit från rötter?

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
StaffanB
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 sep 2013, 11:26

Nitrit från rötter?

Inlägg av StaffanB » 25 sep 2013, 11:54

Jag har haft igång min tank i ca en månad, två veckor in köpte jag 10 neontetror som fortfarande är akvariets enda invånare. Jag har ganska mycket växter som växer på rätt bra med happy carbo och pmdd.
Men nästan redan från start så hade jag ganska höga värden av nitrit (kör med jbls dropptest) jag har sedan upptäckten kört 30% vattenbyten ca varannan/var tredje dag och hällt i massor med bakteriekulturer, happy life, nitrivec mfl. Men jag lyckas ändå inte få ner nitritvärdet något märkbart.
Det känns som om bakterierna bör ha kommit igång vid det här laget och det känns märkligt att de tio små tetrorna skulle ge så mycket avfall då jag är väldigt snål med matningen.
En teori som jag börjat fundera på är om det är rötterna i akvariet som avger gammal nitrit. De har legat länge i tidigare akvarium där det säkerligen fanns en del nitrit, men har efter det legat i ett förråd i ca ett år.
Tror ni det kan vara så att rötterna avger gammal nitrit och hur i så fall kommer man till rätta med det? Jag kokade alla rötter innan jag drog igång med akvariet, men kanske var jag lite slarvig?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av Raven » 25 sep 2013, 15:00

Mätt nitriten på vattnet direkt ur kranen?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av H » 25 sep 2013, 15:05

Rötterna ruttnar ju hela tiden så det avger såklart nitrit blandannat. Det går långsamt men kan variera beroende på trä mm.

Vad är höga värden? siffror!

Jag skulle säga att det tar 8-12 veckor att få balans i karet om du startar fr noll, dvs inte ympar in bakterier. Nitrit omvandlas ju till nitrat och det tar en stund innan bakterierna finns där.

h.

StaffanB
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 sep 2013, 11:26

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av StaffanB » 25 sep 2013, 16:45

Mitt nitritvärde ligger på runt 0.2mg/l så det är ju inte jättemycket, men jag vill ju att fiskarna ska ha det bra:-) . Jag har inget nitrit i kranvattnet bor i centrala gbg, så jag antar att jag har kommunalt vatten. Tror ni att det skulle hjälpa att koka rötterna en gång till, eller ska jag helt enkelt bara vänta ut nitriten och hoppas på att bakterierna tar hand om det? Jag antar att det är ett big no-no att köpa till några mer fiskar? :S är så sugen på att köpa till några tetror till nu när lönen kommit :-)

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av H » 25 sep 2013, 17:16

Vad får dig att tro att du kan koka bort nitrit?

nitrit är en del i kvävecykeln, den kan inte kokas bort.

varför du får en nitrit spik( om 0,2 kan kalas för spik) är för att akvariet inte är moget att ta hand om nitriten till nästa fas.

Och om träbiten är liten så kommer nitriten inte därifrån.

H.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av Raven » 25 sep 2013, 17:29

H skrev:Rötterna ruttnar ju hela tiden så det avger såklart nitrit blandannat. Det går långsamt men kan variera beroende på trä mm.
Rötter kan högtryckstvättas(utan kemikalier) så försvinner det mesta av trä't som ruttnar så bildas det mindre nitrit, ett plus är att en del rötter blir mer ådriga och snygga av behandlingen och alger flyger åt fanders.
StaffanB skrev:Mitt nitritvärde ligger på runt 0.2mg/l så det är ju inte jättemycket
Inte jättemycket men tillräckligt för att va skadligt.
Jag har inget nitrit i kranvattnet bor i centrala gbg, så jag antar att jag har kommunalt vatten.
Då har du kommunalt vatten av rätt bra kvalité med ett kh runt 2.2-3.3 och fritt från kloramin.
och hoppas på att bakterierna tar hand om det?
Du känner ingen som har ett akvarie med inkört filter du kan få lite *filterrens av?

*Filterrens, det som finns kvar i en spann vatten som ett filter gjorts rent i, innehåller några miljarder fina bakterier som gör sig bra i nystartade akvarier.
Jag antar att det är ett big no-no att köpa till några mer fiskar?
Inga fler fiskar innan nitriten är borta.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av averater » 25 sep 2013, 18:03

Eftersom du bor i göteborg har du bra vatten, men har du mätt det med samma test som du använder i akvariet. Det kan vara fel på testet eller att du tolkar färgerna fel eller nått annat med testet.
MVH Gustav. Min Blogg

StaffanB
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 sep 2013, 11:26

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av StaffanB » 25 sep 2013, 20:30

Tack för feedbacken! Då får jag ligga lågt ett tag och hoppas på att bakterierna sätter igång helt enkelt. Men hur ofta och och hur mycket tycker ni att jag ska göra vattenbyten? Var tredje da kanske.
Tyvärr har jag ingen högtryckstvätt och känner ingen i närheten som har ett akvarium. Men borde inte bakteriekulturerna på flaska fungera ungefär på samma sätt som om jag skulle få lite vatten och filtermassa från ett inkört akvarium? Tackar för alla svar!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av Admin JTFix » 25 sep 2013, 20:52

För att få igång karet fortare gör bara VB var 7:e dag. Släng sen i massor med snabbväxande växter. Typ H.polysperma. (inte flytväxter)
Filtermulm från annat filter är det bästa. Borde vara nån här från Göteborg som kan hjälpa dig med det? (sätt in en annons)
Denna filtermulm häller du bara rätt ner i karet, se till att hälla lite nära insuget på ditt filter så att det kommer igång.
Vad har du för filter? Rengjort det nyligen?
Efter 1 månad så borde karet inte visa några nitritvärden om du gjort allt rätt, så något fel är det.
Hur ser fiskarna ut att må? Har du andra tester som mäter nitrit som du kan prova med?
Happy carbo kan döda filterbakterier bara så du vet.
Ta gärna en bild på karet så man får nån uppfattning på hur mycket växter du har i.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

StaffanB
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 sep 2013, 11:26

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av StaffanB » 27 sep 2013, 09:26

Jag kom nu också på att jag inte rengjorde filtret särskilt noga innan jag startade upp det igen efter att det stått i källaren i ca ett år, så kanske finns det en hel del nitrit i filtermassa? Jag kör med standardfiltret som följde med mitt juwel trigon 190, jag fick rådet att ta ut kolfiltret, är detta bra?
Jag bifogar en ganska så nytagen bild. Växterna är för tillfället lite provisoriskt placerade då rötterna vägrar sjunka.

StaffanB
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 sep 2013, 11:26

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av StaffanB » 27 sep 2013, 09:45

Här kommer bilden :-)
Bilagor
13802677433740.jpg
13802677433740.jpg (38.59 KiB) Visad 12587 gånger

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av Bson » 27 sep 2013, 10:29

Nämnde du vad det var för slags rötter? ser ut som redmoore? Är det redmoore skulle jag skulle jag snarare misstänkt filtret (som inte var rengjort?) som problemet

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Nitrit från rötter?

Inlägg av Admin JTFix » 27 sep 2013, 23:21

Håller med! Starta om filtret med nya svampar. Köp grova och sätt i alla fack. 10-20 ppi.
Skippa alla fina svampar samt kolfiltert. Ös i med bakteriekultur.
Bilden är vääääldigt liten för att man skall kunna se vilka växter du har men någon borde ju vara snabbväxare.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster