Mäta syrehalten i vatten?

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av Raven » 15 apr 2012, 21:35

Lite nyfiken på hur mycket syre det är i vattnet i mitt 200L kar, satte i en pump för ett par timmar sen och den blåser bubblor nåt så inåt helsike hela tiden, går det på ett enkelt, billigt och tillförlitligt sätt mäta syrehalten i akvarievattnet?
Mvh R
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av GasseG » 15 apr 2012, 23:34

Hur menar du syrehalten? Låt ditt kranvatten stå i 3 dygn eller något och mät sedan pH. Det pH du då har är normalen och borde vara den maximala mängden syre som du kan få in i den givna volymen.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av averater » 16 apr 2012, 06:51

pH funkar inte då det mäter syrahalt (mägnd vätejoner) och inte syrehalt (mägnd syrgasmolekyler) men man kan använda speciella syreelektroder eller winklermetoden.Syreelektroder funkar precis som pH-elektroder men mäter syret istället. Winklermetoden är kemisk och kräver en del kemikalier och mycket noggranna vikt och volymsbestämningar.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av GasseG » 16 apr 2012, 15:00

Hmmm pH fungerar väl då det mig veterligen finns koldioxid i luften. Hur tänker du nu averater?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av Mr_Ewing » 16 apr 2012, 15:15

Njae jag tror du måste ta hänsyn till både kväve och syreförhållandet i vattnet i så fall.
Blir nog onödigt komplicerat.
En ORP elektrod är nog enklast att mäta syre med.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av GasseG » 16 apr 2012, 15:42

Ok men låt oss först slå fast en sak. Visst så kommer syrehalten i vattnet aldrig att överstiga det som 1 atm (20% O2, 80% N2och yttepytt CO2) ger. Sedan kommer nästa fråga, hur förändrar vi denna balans? Jo troligen så introducerar vi en annan gas, jag kan bara komma på ett fåtal i ett biologiskt system vilka skulle kunna vid förruttnelse vara SO2 (luktar mkt illa) kanske men troligast är CO2 från föruttnelse och växternas, fiskarnas metabolism. Jag kan ha fel men det är det enda jag kan se.

Komplicerat vet jag inte, borde vara gymnasiematematik.
Senast redigerad av 1 GasseG, redigerad totalt 16 gånger.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av Mr_Ewing » 16 apr 2012, 16:19

Rent praktiskt så tror jag att det blir enklast med ORP-elektrod.
Det finns även O2 test, men de är tydligen inte särskilt exakta. -Jag har sett att Tetra har ett O2 test.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av GasseG » 16 apr 2012, 16:27

Jo förresten du har rätt Ewing, det kan bli komplicerat om man har rötter tex i akvariet....men jag har en lösning. :)

Byt vatten och släng i en rejäl syresten och vänta i tre dagar, mät sedan pH. Det pH du har efter tre dagar kommer att visa dig om temperaturen är 20 grader och syrgastrycket 101,3 kPa löses 0,0434 g/kg vatten ungefär +-0,0003 g (detta är med 20% syre i luften). Alla förändringar från det pH:t ger dig mindre syre.

Vid en förändring kan du sedan räkna ut om du har det nya pH:t, kranens KH och pH:t vid nollvärdet (ovan) den nya koncentrationen syrgas....
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av averater » 16 apr 2012, 21:00

Eftersom halterna av olika gaser i vanligt vatten är väldigt låga så kan man anta att de är helt oberoende av varandra. Alltså spelar det ingen roll hur mycket koldioxid man pumpar in, syre och kvävehalterna förblir desamma. Om man har ett vatten som står i jämvikt med luften som det blir om man bubblar mycket och länge med luft genom vattnet så blir dock partialtrycken av respektive gas samma som de är i luften. Ett akvarie är dock sällan i jämvikt med luften utan man har oftast mycket högre halter av koldioxid (än vid jämvikt) om man tillsätter det och lägre om man kör lowtech samt en flukterande syrehalt med lägre (än vid jämvikt) på natten och högre på dagen. Om gasernas sammanlagda tryck blir avsevärt högre än lufttrycket eller om någon gas avsevärt överstiger sin löslighet kommer det bildas bubblor som stiger mot ytan. Dock kan man ha ganska mycket för mycket gaser innan det händer.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av GasseG » 17 apr 2012, 02:37

Det låter rimligt averater men borde inte vara korrekt. Min fråga blir i så fall: redan vid små höjningar över 30 ppm koldioxid så börjar fiskarna bete sig konstigt, det borde inte vara fallet om syrehalten som du säger är oförändrad.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av Raven » 17 apr 2012, 02:56

Koldioxid är en giftig gas så den påverkar även om syrenivån är god, 1% räcker för att människor ska bli påverkade och 7-10% dödar inom några minuter till en timme.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av GasseG » 17 apr 2012, 03:24

Oki sant, läste det här: http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/co2.htm

Men då kommer nästa fråga: syret i koldioxid borde ju komma från syret i vattnet vilket borde göra att pH ändå speglar syreinnehållet i vattnet. Ja under förutsättning att inte koldioxid tillförs från en extern källa.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Mäta syrehalten i vatten?

Inlägg av averater » 17 apr 2012, 06:59

I alla fall hos människor styrs vår andning inte av hur mycket syre vi har i blodet utan av hur mycket koldioxid vi har. Där för kommer vi kvävas utan att få andnöd om vi andas luft utan syre. Jag har för mig detta gäller i princip alla djur (även fiskar). De kvävs alltså inte av syrebrist utan av att de inte blir av med sin koldioxid. Inne i kroppen finns hemoglobin för att vi ska kunna transportera mycket mer syre än vad som normalt kan lösa sig i blodet och hemoglobinet kan ockuperas av koldioxidmolekyler och då får man syrebrist.

Om man har ett visst vatten med en viss syrehalt som man inte låter komma i kontakt med luften och det i det vattnet finns fiskar eller bakterier som använder syret så kommer de bilda koldioxid och då kan man mäta koldioxidhalten (mha pH) och då veta att det för varje koldioxidmolekyl som bildats har gått åt en syremolekyl. Så gör man i sediment där det ibland är lättare att mäta hur mycket koldioxid som bubblar ut än hur mycket syre som diffunderar ner. Men i ett akvarie så rörs vattnet hela tiden runt och kommer hela tiden i kontakt med luften så att det blir väldigt krångligt med betydligt värre matte än gymnasiematte om man ska räkna på de olika halterna (borde bli nån diffrentialekvation).
MVH Gustav. Min Blogg

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster