Stenkol som inredning

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Stenkol som inredning

Inlägg av GasseG » 02 maj 2010, 13:17

Om man vill ha riktigt svarta stenar så borde stenkol vara ett alternativ som inredningsstenar. Frågan är dock om det kan vara giftigt på något sätt?

Hittade en hel gammal tågvagn full med stenkol i vackra formationer för ett tag sedan och tanken slog mig just om dessa går att använda.

För de som aldrig har varit nära stenkol, så kan jag berätta att man blir inte svart eller liknande av att hantera dessa "stenar".
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Reggae_Ripan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 346
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:20
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Reggae_Ripan » 02 maj 2010, 14:23

stenkol säljs väll i affären, tror inte det ska vara någon fara alls.
/Ripan

500 Liter SA

Glosso odling emersed

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 02 maj 2010, 18:11

själva kolet i sig är ju helt ofarligt så om det inte innehåller något annat mög så borde det inte vara nån fara.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 02 maj 2010, 18:13

Stenkol användes väldigt mycket innan plasten (BTN) tog över. Därav bland annat det gamla lokala namnet kol-planta på javaormbunke, det är mycket läpligt att fästa javaormbunkar på, bra vikt, och rötterna kan fästa bra i stenkol.

Otvättad/osköljd stenkol kan man bli skitig av, jag har för mig att jag brukade skrubba stenkolen lite innan jag stoppade den i akvariet första gången.

Stenkol kan vara lite olika "ren", en del stenar innehåller något som ser ut som rost, järn kanske, om man delar på dom efter att de har varit i akvariet, men jag har aldrig märkt något problem med dom.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 02 maj 2010, 21:35

Tack för svaren alla.

Den stenkolen jag sprang på har säkert legat utomhus i flera år så regnvattnet hade tvättat dem rena. Vackra svarta stenbumlingar såg det ut som.

Med giftiga ämnen tänkte jag närmast på att man kan destillera dem för att få ut lite nasty kolföreningar men det är väl kanske själva kolet som aromatiseras och ombildas till dessa föreningar vid upphettning.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 04 maj 2010, 06:54

Visst är det snygg akvarieinredning. Har dom legat ute är de säkert ok, kanske efter en avsköljning och lätt skrubbning. När jag var liten insåg jag ju att det var ett bränsle och försökte tända eld på en med en tändare, det luktade rätt illa redan utan att börja brinna, men som sagt, i akvarium har de inte ställt till med några problem.

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 04 maj 2010, 07:18

skulle man kunna krossa stenkol och ha som bottenmaterial till känsliga CR?

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster