Omstart

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Omstart

Inlägg av tropfrog » 02 jan 2007, 18:40

Hej
Jag vill att vi i denna tråden diskuterar omstart av växtakvarium. Men omstart menar jag att med befintlig utrustning slänga ut allt vatten och växter, tvätta filtret och grus och sedan börja om.

Alla har vi haft motiga tider när inget verkar fungera. Cyanoblommningar, brister man inte får rätt på, järnfosfatutfällningar, infusorier osv. Men när är det vettigt att göra en omstart av ett växtakvarium? Hur illa bör det gå innan en omstart faktiskt kan löna sig?

Jag har förståss en del åsikter, men jag väntar gärna på era innan jag delar med mig av mina.
MVH
Magnus

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 02 jan 2007, 19:08

Jag har personligen alltid trott att bottnen kan få vara i princip hur ogästvänlig som helst bara det finns näring och CO2 i vattnet.

När växterna vägrar rota sig och bubbla trots perfekta eller dödliga CO2-halter och alltifrån blygsamma till vansinniga näringsnivåer i vattnet så tycker jag det är lite läge att byta ut bottnen. Jag gjorde det nyligen och har åter börjat se friska rötter som sätter sig fast på gruskorn osv.

Av en händelse så har Cyanon gett upp också och toffsalger börjat falla bort från bladen (men det kan nog ha mer att göra med att min cirkulation + CO2 numera är väldigt bra överallt pga nytt halvöverdimensionerat ytterfilter (2222:a i 60 liter)).

Det här är lite nytt för mig personligen då jag alltid använt samma batch Engelsk sjösten jag köpte för 7 år sen.

Jag gjorde även Fe- och Cu-test på citronsyrabehandlat grus utan utslag på koppartestet, men däremot obeskrivligt elakt utslag på järntestet. Trodde inte att sedimenterat järn (järnfosfat?) kunde vara så elakt så rötter och snäckor tog skada, men det verkar onekligen så..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Inlägg av tropfrog » 03 jan 2007, 11:23

Intressant! Hur exakt gick du till väga för att mäta järn/kopparhalt i bottnen? Tror du inte att liknande problem med svårrotade rötter går att stoppa om man är ute i god tid genom att helt enkelt utesluta micro och fosfat under en begränsad tid så att det som finns bundet som järnfosfat löses igen. Förutsättningarna för det verkar ju finnas i våra vanliga hightec med komunalt kranvattenskar.
MVH
Magnus

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 03 jan 2007, 11:50

tropfrog skrev:Intressant! Hur exakt gick du till väga för att mäta järn/kopparhalt i bottnen?
Jag hällde i några nävar grus i en PET-flaska, några teskedar Citronsyra och fyllde upp med varmt vatten och skakade en stund tills vattnet blev gult. Samtidigt fick gruset sin ursprungliga färg från att ha haft en orange tint.

Har ingen aning om man kan göra så. Jag borde mätt fosfathalten också kanske, men det är lätt fixat om någon är intresserad.

Jag borde även testmäta lite Algenkiller med koppartestet så jag vet att jag får utslag på det.

En fråga till kemister som läser: Kan man lösa upp koppar med Citronsyra på samma sätt som järn?
Tror du inte att liknande problem med svårrotade rötter går att stoppa om man är ute i god tid genom att helt enkelt utesluta micro och fosfat under en begränsad tid så att det som finns bundet som järnfosfat löses igen.
Jo jag försökte med det och det blev lite bättre och jag kunde t om mäta en viss järnökning i vattnet, men gruset var fortfarande orangefärgat och utfällningen i filtren fortfarande kvar.

Förmodligen krävs det betydligt surare förhållanden att lösa upp vad det än är för järnförening som sedimenterar än vad CO2 kan ge.

När jag slutade dosera fosfat så tänkte jag inte bara att det skulle lösa upp sig själv med hjälp av höga CO2-halter och lågt pH utan att växterna på något sätt skulle kunna lösa upp det själva. Men den kassa rotbildningen gjorde att det inte kändes speciellt sannolikt eller att det var svårt för dom.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Inlägg av tropfrog » 04 jan 2007, 21:30

Några fler åsikter? När tycker ni andra att det är nödvändigt med omstart? Finns det andra orsaker till att en omstart kan vara nödvändig, defdac?
MVH
Magnus

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 04 jan 2007, 21:41

När man fått penselalger som verkligen inte vill ge sig kvitta om man dundrar på CO2 eller inte eller har täta vattenbyten, kanske då skall man börja fundera på göra om.

Själv kör jag bottenfilter och rör sällan karets botten men sista tidens krasher har gjort botten hmm till en handgrantsövning plats och just nu har jag en PLECO! som vi inte ids göra av med då han varit med länge nu och egentligen är han snäll men inte när man planterar om, då skall han gräva hål..

Men annars ser jag sällan grund till omstart iaf inte från skratch.

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster