Co2 eller inte....

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Wide5
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 nov 2006, 13:53
Ort: Hammarö
Kontakt:

Co2 eller inte....

Inlägg av Wide5 » 06 dec 2006, 21:32

Sitter och funderar på om jag skall köra eller inte, senast jag hade en sötburk körde jag bara bottengödning. Typ lerkulor, det växte så det knakade. Och inga algproblem, hade jag bara tur.....
Övertyga mig om fördelarna m Co2.....

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Re: Co2 eller inte....

Inlägg av bena » 06 dec 2006, 21:52

Wide5 skrev:Sitter och funderar på om jag skall köra eller inte, senast jag hade en sötburk körde jag bara bottengödning. Typ lerkulor, det växte så det knakade. Och inga algproblem, hade jag bara tur.....
Övertyga mig om fördelarna m Co2.....
det låter kul när det bubblar och man kan dricka mäsken... ;)

Wide5
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 nov 2006, 13:53
Ort: Hammarö
Kontakt:

Inlägg av Wide5 » 06 dec 2006, 22:11

Heh, nu blir det på aga flaska. Duger att blåsa ballonger med kanske...

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 06 dec 2006, 22:25

Low-tech: Växer bra, naturligt, ingen - nästan inget underhåll, billigt

High-tech: Växer marginellt bättre, massa teknik, stort underhåll, dyrt i både inköp och underhåll, krävande växter kan klara sig bättre


Tja...det är väll bara att välja...
Har jag fått med allt? Tycker det verkar så konstigt att så få kör low-tech!


Och jag tror inte du hade spec tur...de flesta jag läst har fått det att funka bra, om man bara använder rätt saker...

Wide5
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 nov 2006, 13:53
Ort: Hammarö
Kontakt:

Inlägg av Wide5 » 06 dec 2006, 23:59

Jaha saken är biff, då skrotar jag tankarna på att köra med Co2. Har du erfarenheter av de 7 kulorna ? (inget snusk nu ;)

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 07 dec 2006, 00:46

Wide5 skrev:Jaha saken är biff, då skrotar jag tankarna på att köra med Co2. Har du erfarenheter av de 7 kulorna ? (inget snusk nu ;)
De 7 kulorna? Har jag missat nått nu? :?

Sa inte att du skulle skrota idéen...då det finns många som kör co2 så måste det ju finnas nån idé i det...detta är bara hur jag ser på det hela :D

Wide5
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 nov 2006, 13:53
Ort: Hammarö
Kontakt:

Inlägg av Wide5 » 07 dec 2006, 01:32

Det är det att jag har vart osäker på Co2, det verkar kunna ställa till en del.

3 bilden uppifrån, 7 kulor http://www.mjolbyciklidshop.se/vaxtn/index.htm

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 07 dec 2006, 01:44

Visst blir din set-up mkt mer delikat och ostabil när du använder mkt teknik...
Har inte prövat jusst JBLs bollar...men hade nått liknande gammalt tyskt...men det verkar ju jättetrevligt, en gång per år för 35 kr...och inte över 160kr för ett år, med två veckors mellanrum...vågar man beställa därifrån? frakt? finns de nån annanstans? Har du erfarenhet av dem?
Själv har jag kört den lite dyrare varianten och svärdisarna har trivts men de tar alltid slut och jag köper inte mer så sen mår de sämre...men om man har jordbotten krävs knappast nån gödning alls! :)

Wide5
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 nov 2006, 13:53
Ort: Hammarö
Kontakt:

Inlägg av Wide5 » 07 dec 2006, 01:53

Jag körde dessa kulor, för många år sedan. Funkade fint tyckte jag, du kan få köpa genom mig. Återkommer med pris på PM, kan även fixa plantor ifrån Tropica till vettigt pris.

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 07 dec 2006, 01:57

Wide5 skrev:Jag körde dessa kulor, för många år sedan. Funkade fint tyckte jag, du kan få köpa genom mig. Återkommer med pris på PM, kan även fixa plantor ifrån Tropica till vettigt pris.
Det skulle uppskattas mer än jättemycket :D
Så snällt av dig :)

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Inlägg av solbacka » 07 dec 2006, 09:36

Jag kör med high för att det är så roligt! Jag har precis börjat men allt pillandet med mäsk, kopplingar, pulver, kryddmått, blandande och kollande... Vattenbyten och trimmande av plantor.... Funderande och tänkande.. Allt detta är bara för roligt! :D :D
Det är inte dyrt heller att använda mäsk och pmdd.
Vill lära mig allt om hur växterna ska trivas!
Jag har 275l SA Växtakvarie och 350l diskus
Nu även 100l multisar (utan växter)

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 07 dec 2006, 12:07

Calavera skrev:Low-tech: Växer bra, naturligt, ingen - nästan inget underhåll, billigt

High-tech: Växer marginellt bättre, massa teknik, stort underhåll, dyrt i både inköp och underhåll, krävande växter kan klara sig bättre


Tja...det är väll bara att välja...
Har jag fått med allt? Tycker det verkar så konstigt att så få kör low-tech!


Och jag tror inte du hade spec tur...de flesta jag läst har fått det att funka bra, om man bara använder rätt saker...
När det är hightec växer växterna absolut MER än marginellt. Ska man fundera på aquascape med mer avancerade växter (snyggare?) så är det nästan uteslutande med CO2. Algfritt kan man få vilket kar som helt, men med CO2 och proper gödning slipper man "tänka själv/ta prover" iom EI.
Bild

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 07 dec 2006, 13:19

Sintei skrev: När det är hightec växer växterna absolut MER än marginellt. Ska man fundera på aquascape med mer avancerade växter (snyggare?) så är det nästan uteslutande med CO2. Algfritt kan man få vilket kar som helt, men med CO2 och proper gödning slipper man "tänka själv/ta prover" iom EI.
Det är faktist inte den uppfattning som jag riktigt har fått när jag läst om low-tech kar nu en längre tid...då jag har sett low-tech som ser precis lika bra ut eller tiome bättre än diverse high-tech kar...dvs de "växer" bättre...

Men, om man som jag är lat så är valet lätt...low-tech är mitt val :D

Vore kul med en riktig low-tech/high-tech duell! :)

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 07 dec 2006, 17:11

Calavera skrev: Det är faktist inte den uppfattning som jag riktigt har fått när jag läst om low-tech kar nu en längre tid...då jag har sett low-tech som ser precis lika bra ut eller tom bättre än diverse high-tech kar...dvs de "växer" bättre...

Men, om man som jag är lat så är valet lätt...low-tech är mitt val :D

Vore kul med en riktig low-tech/high-tech duell! :)
Lowtec = växer långsamt och du kan inte ha alla växter som tx HC.
Med det sagt, självklart kan (och!) ser lowtec skitsnygga ut om det hanteras rätt. Men det tar tid.
Bild

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 07 dec 2006, 19:55

Vad jag har lärt mig så växer low-tech riktigt snabbt...nära hastigheten av high-tech...men jag kanske förstått fel...ska läsa walstads bok och skapa mig ett eget low-tech innnan jag kan argumentera starkare :D

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 07 dec 2006, 21:02

High-tech: Växer marginellt bättre,
Ja, runt 10 ggr snabbare bara. ;)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Dagge
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 23 aug 2006, 18:03
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Dagge » 07 dec 2006, 21:26

Jag skulle rekommendera CO2 och köra hi-tech fullt ut alla gånger. Det har hjälpt mig enormt och jag hade aldrig varit där idag som jag är nu om jag inte kört CO2.

Ett vattenbyte i veckan (50%), göder 3ggr i veckan av tre olika flaskor. Ljus och CO2 går på timer, hur enkelt som helst

Växer så in i h*vete och algerna är ganska enkelt att konkurrera ut. När jag såg defdacs bubbelbilder på hans blog var jag fast direkt och tänkte -Det där vill jag ha!
Lärde mig sen snabbt om CO2 och PMDD, nu går jag aldrig tillbaka.

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 07 dec 2006, 21:36

Som sagt...jag ska ha egen erfarenhet innan jag vågar säga mot...
Men om man kan få ett kar som ser ut såhär:
Bild
Bild
Bild

Till ett lågt pris, med ett vattenbyte varje halvår och knappt nån mer sköttsel än matning samt lite tuktning av växer så väljer jag low-tech alla gånger...

Men smaken är som baken! :D

Användarvisningsbild
elexidor
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 756
Blev medlem: 23 aug 2006, 20:11
Ort: Vadstena
Kontakt:

Inlägg av elexidor » 07 dec 2006, 21:46

High-tech: Växer marginellt bättre,
Då måste något vara fel. Minskar du tillförd ljusenergi och tillgänglig gödning minskar du tillväxttakten av bladmassa också. Växten växer (mycket) långsammare.
massa teknik,
Japp! En tub och ventil som kopplas till en timer.
stort underhåll,
Japp! Jag fyller på tuben 2 ggr/år, vippar ner några skopor gödning per vecka och rensar ur växter varje helg.
dyrt i både inköp och underhåll,
Japp! 1000-1500 spänn i engångskostnad i stället för julklappar i form av löjliga prydnadssaker till släkten, samt 300 pistoler för koldioxid per år. Gödningen är så löjligt billig att den passeras av några uteblivna cigg på krogen... :roll:
http://www.elexidor.se
(Alias BluesBoy i mitt tidigare liv)

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 07 dec 2006, 22:05

Inte snällt att hacka ner på lilla mig :(

Jag får väll ta och ge mig på punkten och medge att CO2 kar växer (mkt) snabbare, men sen är frågan dock hur snabb tillväxt man behöver/vill ha.

Med massa teknik syftar jag på: belysning, tub, reaktor, ventil etc...det tycker jag är mkt i jämförelse med en liten ljusramp :)

Med mycket underhåll så menar jag att det ibland kan bli fel med CO2 som kräver fifflande, att de flesta kör 30-50% vattenbyte varje vecka, att man behöver klippa mer etc...samt då att man verkligen måste göda :wink:

Kostnaden beror helt och hållet på vad man har för storlek på karet...till mitt 540l så skulle det blivit riktigt dyrt! Ny belysning, CO2 tub som behöver fyllas på, magnetventiler etc...



Men nu talar jag för mig själv och efter vad jag tycker. Jag är extremt lat och lever på studiebidrag..."beauty is in the eye of the beholder" sa nån smart människa...

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 07 dec 2006, 22:12

Det finns säkert lika många fördelar som nackdelar med båda typerna av system om man vill djupanalysera.

Den största nackdelen för mig som inte är insatt i hightech-tekniken är att det verkar problematiskt att finna någon bra och långvarig balans mellan tillsats av gödning och co2, ju mer det växer desto mer måste det gödas och göds det för mycket verkar det lätt bli algboom.

Den största nackdelen med ett lowtech, för få växter vid uppstarten så kan det lätt bli algboom.

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Inlägg av solbacka » 07 dec 2006, 22:12

Jag älskar bubbel! Bubblar det i ett low-kar? Roligt när fiskarna råkar simma på en växt och en massa bubbel stiger mot skyn....
Vill lära mig allt om hur växterna ska trivas!
Jag har 275l SA Växtakvarie och 350l diskus
Nu även 100l multisar (utan växter)

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 07 dec 2006, 22:27

solbacka skrev:Jag älskar bubbel! Bubblar det i ett low-kar? Roligt när fiskarna råkar simma på en växt och en massa bubbel stiger mot skyn....
Japp det bubblar och växer så det knakar :)

Användarvisningsbild
Dagge
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 23 aug 2006, 18:03
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Dagge » 07 dec 2006, 22:27

Det är inte fråga om att få någon att krypa till korset här, båda teknikerna har ju sina fördelar som Metalmaid påpekar.

Jag tycker det är som att ligga på autobahn att köra med CO2. 200 km/h och det enda man behöver göra är att vrida lite på ratten för kurskorrigering och sen tanka lite då och då ;)
Metalmaid skrev:Den största nackdelen för mig som inte är insatt i hightech-tekniken är att det verkar problematiskt att finna någon bra och långvarig balans mellan tillsats av gödning och co2, ju mer det växer desto mer måste det gödas och göds det för mycket verkar det lätt bli algboom.
Det är det som är så härligt med EI, byt 50% av vattnet så är det mycket enklare att kontrollera näringsnivåerna.

Största problemet med CO2 är att få till tillräckligt bra upplösning av gasen

patriks
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av patriks » 21 dec 2006, 23:44

Metalmaid skrev:
solbacka skrev:Jag älskar bubbel! Bubblar det i ett low-kar? Roligt när fiskarna råkar simma på en växt och en massa bubbel stiger mot skyn....
Japp det bubblar och växer så det knakar :)
Har tyvärr aldrig sett en bra low-tech som bubblar. Inte heller växer det så det knakar. Växtvalet för en low-tech är ordentligt begränsat. Däremot är low-tech bra för den mycket upptagne akvaristen, som endast behöver hiva i fiskfoder, gärna i överkant, en gång om dagen, som enda underhåll. Det finns förvisso Barrs variant av low-techen, dvs. där man förutom fiskfodret även doserar lite pmdd. Vidare finns det Excel-tankar, som man nog få anse någonting mitt emellan, där det växer i fart 4-5, på en skala mellan 1 (riktig low-tech) och 10 (high-tech).

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster