Ada garden cube med påhängsfilter?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Drpuppe
Frö
Frö
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 feb 2017, 13:42

Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Drpuppe » 20 feb 2017, 00:02

Hej!

Jag funderar på att köpa ett Ada mini akvarium antingen 19l eller 34l.
Jag kommer att köra med Co2 gödning.

Är ett påhängsfilter en bra idé?

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Matsnork » 20 feb 2017, 00:16

De är säker bra, men fular ner ditt dyra fina ADA-akvarium.

Drpuppe
Frö
Frö
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 feb 2017, 13:42

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Drpuppe » 20 feb 2017, 06:59

Ja jag håller med. Men jag är rädd för att ett ytterfilter ska börja läcka. Det verkar ju som att det händer hyffsat ofta ändå.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Triad » 20 feb 2017, 08:58

Med ett påhängsfilter finns ju risken att du kommer vädra ur CO2 mer än nödvändigt.

Jag skulle satsat på ett innerfilter, eller helst ett ytterfilter av bra märke. Har kört ytterfilter i många år och är man bara noga med packningar och ser över anslutningar med jämna mellanrum är risken för läckage minimal.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Matsnork » 20 feb 2017, 22:59

Vad har du för budget på bygget? Jag ångrar inte att jag lade en massa pengar på mitt superjet-inspirerade yttrerfilter med industripump. Det bibehåller flödet trots smutsiga pipor. Kolla in Chihiros superjet. De små varianterna är inte fruktansvärt dyra... Annars Eheim classic och ta hand om grejerna. Jag smörjer alltid o-ringarna med lite vaselin.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Bson » 21 feb 2017, 08:28

Jag har bara råkat ut en enda gång för ytterfilter som sponant börjat läcka under de ca. 25-30år som jag haft akvarier med ytterfilter. Ironiskt nog var det ett Eheimfilter. Annars har det inte varit några problem med de övriga märken som jag haft som tex. Hydor, JBL, Sera.
Gissningsvis beror säkert läckande ytterfilter många gånger på handhavandefel.

Drpuppe
Frö
Frö
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 feb 2017, 13:42

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Drpuppe » 21 feb 2017, 21:59

Lutar åt det stora dvs 45x27x30 får nog bli en Eheim pickup 45 eller 60 tills jag köper ett ordentligt ytterfilter. Synpunkter på det?

Skulle gärna behöva tips om en möbel till detta kar med då Ada bänkarna har ett sjukt överpris.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Matsnork » 22 feb 2017, 02:52

Bygga själv är inte omöjligt och kan bli riktigt bra. Här finns massa tips. https://www.google.se/search?q=diy+ada+ ... da+cabinet

Kolla annars in natural aquario, jag är sjukt nöjd med min 90x45cm -bänk. Mycket bättre priser än ADA. Blir ungefär samma pris för deras bänk som att bygga själv om man inte har en massa virke sedan innan. Minsta är dock 65cm, men kanske går det att specialbeställa.

http://naturalaquario.com/movel-wood-cabinet/

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Bson » 22 feb 2017, 08:16

Drpuppe skrev:
21 feb 2017, 21:59
Lutar åt det stora dvs 45x27x30 får nog bli en Eheim pickup 45 eller 60 tills jag köper ett ordentligt ytterfilter. Synpunkter på det?

Skulle gärna behöva tips om en möbel till detta kar med då Ada bänkarna har ett sjukt överpris.
Ett alternativ skulle ju kunna vara : https://fish.aquaristic.net/Dennerle-Sc ... ilter.html
Kan man hänga det bakom karet så blir det mindre synligt.

Drpuppe
Frö
Frö
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 feb 2017, 13:42

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Drpuppe » 24 feb 2017, 16:07

Tack för svaren alla!
Ska försöka att bygga en egen bänk. Får se hur det går😄. Gillar Ada stuket men är lite paranoid så jag kommer nog att bygga med reglar sen klä in den i plywood eller mdf.

Filtret från dennerle är ju perfekt! Trodde inte det fanns hangonfilter som detta.

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Matsnork » 24 feb 2017, 16:26

Känns onödigt att bygga med reglar till det lilla akvariet. Limmar du ihop ett gäng plywood eller MDF-skivor blir det väldigt starkt. Jag skulle tittat på Valchromat (genomfärgad mer kompakt MDF kan man säga) och tål väta bättre och behöver inte målas. Man kan ytbehandla med olja eller vax för olika look. Visste jag att det fanns när jag byggde hade det varit en no-brainer. Dyrare men värt det eftersom man slipper måla. Se bild :)

Bild
Bild

edit: Hittade en rolig tråd där man bygger högtalare av grå Valchromat. Coolt material!
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?p=868853

Drpuppe
Frö
Frö
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 feb 2017, 13:42

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Drpuppe » 25 feb 2017, 13:45

Perfekt med valchromat! Tur att jag frågade här känner jag.

Jag tycker det är snyggt när bänken är lite bredare och djupare än akvariet men då kommer frågan om t.ex en 19mm tjock skiva tål att akvariet står 'svävande' på det? Känns också mer stabilt om någon kortväxt människa skulle komma och försöka tippa bänken😄

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Ada garden cube med påhängsfilter?

Inlägg av Matsnork » 03 mar 2017, 16:02

Ok, du vill alltså ha lite fri bänkskiva runt om själva akvariet? En överdimensionerad bänk så att säga? Ska den vara kvadratisk eller rektangulär isf? Jag förstår nojan för vingel om det ska vara en 30cm smal pelare som är jättetung högst upp :D

Hur ser t ex ADAs Cube-bänkar ut? Kanske sätta en distans bakom akvariet mot väggen och helt enkelt dra en skruv lite som IKEA gör för att barnsäkra skåp.

Absolut enklaste lösningen hade varit att beställa en 65x40cm bänk från natural aquario och be dem borra två hål mitt på skivan för dragning av slangarna.

http://naturalaquario.com/product/movel ... abinet-65/

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster