ph sänknings funderingar ?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

ph sänknings funderingar ?

Inlägg av hollowman » 16 aug 2016, 21:36

tjena!!
har precis startat upp mitt 600liters och jag kör med co2 + ph kontroller och en UP Inline Atomizer CO2 Diffuser som reaktor som sitter på mitt eheim ytterfilter på utblåsslangen !
min fråga är hur lång tid tar det att trycka ner ph ?
jag har 7-8 i kh och enligt co2 tabellen så har jag satt ph på 6,9
när jag började runt 12 idag på dagen med co2 så låg på på 7,6 och nu efter ca 8-9 tim är den nere bara på 7,0 tar det sån lång tid när man har en stor volym att trycka ner i ph är min fråga ??

sen vet jag inte hur en sån där atomizer fungerar inte använt mig av sådan förut enligt vad jag läst och sett mig till så ska den spotta ut en lite lätt dimma men just nu har jag nystart grummel i akvariet (tror jag så det inte är atomizern som spökar ) men det är för mycket nystart grummel tycker jag för en atomizer ..

men det kanske tar en lite tid att trycke ner ett 600liters i ph ??
tacksam för svar och funderingar........ så slipper jag ligga på natten och fundera ;)

Med vänlig hälsning peter

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av Bson » 16 aug 2016, 21:51

Du kan säkert räkna med att det tar ett dygn i ett nytt kar. Sen beror det på ifall inredning (stenar, grus) innehåller kalk, vilket kan göra det knepigt att få ner pH. Även mängden växter och belysning kan påverka.

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av hollowman » 17 aug 2016, 07:19

Okej det var det jag trodde att det kan ta ett tag att trycka ner ph. Men hur vet man att atomizern fungerar helt rätt den sänker ju ph helt klart men om den gör det som den ska vet man ju inte kan man se eller höra något från den att den fungerar som den ska?

Akvariet består av rötter och rockzolid riverstone som jag delat på och satt fast i botten. Rådasand iframkant och jbl lavakross och något grus som hette tigergul som jag byggt på höjden med har även ett tunt lager med eldorados katt sand i botten .
Belysning 150w mh lampa +2st t5 54w lysrör
Sen har jag en del växter i
På tal om belysning hur mycket kan man köra på så här i början.
Drivs av 3 st ytterfilter 2st fluval 306 och ett eheim 2217
+1uvfilter eheim reeflex 800 11w
/ Peter

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av Bson » 17 aug 2016, 08:12

Du borde se en del fina bubblor/mist från utblåset från filtret. Jag brukar starta lite lugnt med belysningen/belysningstiden och växtnäring några veckor i början så att växterna hinner anpassa och kanske rota sig något innan man kör för fullt.

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av hollowman » 17 aug 2016, 09:04

okej lugnt med ljuset hur många timmar ?
sen funderar jag ph proben vart placerar man den nu har jag den 1 dm från utblåset där co2 kommer på vänster kortsida
var är det bäst att ha den på samma kortsida som utblåset på motsatt sida eller på baksidan i utblåsfarten ?

tack Bson för svaren det hjälper att få lite feedback som sagt höll på med växtakvarium 2009 så man är lite ringrostig

/// peter

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av Bson » 17 aug 2016, 09:52

Jag hade nog satt belysningstiden till 6tim/dygn för lysrören första veckorna för att sen öka till 8tim/dygn. MH-lampan hade jag väntat med ett par veckor och sen kört den 3tim/dygn eller nåt sånt i början. Man får ju kolla lite hur växterna reagerar samtidigt ha lite koll på ev. alger.
Jag har min probe placerad på samma kortsida som utblåset för att få så långt avstånd som möjligt mellan probe och vatten/CO2 från utblåset, om man säger så.

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av hollowman » 17 aug 2016, 12:04

okej då kör jag lysrören i början bara men räcker det med 2x 54w t5 ? det är ju i alla fall mh som är den stora ljuskällan i mitt akvarium tänkte på växterna så dom inte får för lite ljus .

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av Bson » 17 aug 2016, 12:16

Låter ju lite klent med 2x54W till ett 600l iofs. Men hur blir ljusspridningen med endast en MH?

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av hollowman » 17 aug 2016, 16:45

joo klart det blir klent bara med 2 x54w därför jag har mh på 150w också sammanlagt blir det 258w + reflektorer . mh hat bra spridning den sitter i mitten och strålar ut mot kanterna sen sitter t5 på fram och baksidan av mh och trycker ut ljus i framkant och i bakkant .. vet inte vad jag får för watt / liter har för mig 0,5 något . hittar inte hur man räknar ut watt / l hittade det förut men inte nu .
bson du kanske vet ?
eller hur man räknar ut watt/m2
min botten yta är 150cmx68cm ..
hittade något hur man skulle räknat ut det men fattar inte hur man gör när man har ett akvarium på 150cm

detta jag läste och fattade noll =)
Bättre att räkna watt/m² det ger en bättre uppgift om hur mycket ljus man har att tillgå.
Bottenytan på karet (t.ex. 60x30cm ger 0,6x0,3=0,18m² och har du 30w så blir det 30/0,18=166w/m²)



bson tror du att 258watt är för dåligt till mitt akvarium ?

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av hollowman » 17 aug 2016, 20:40

Funderar på en till grej läste nyss där jag köpte min atomizer och där stog det att den var till akvarium upp till 500 liter kan det vara därför den hade svårt att få ner ph.mitt är ju ett 600 liters Det gick men det tog 1dag.. Skulle jag ha köpt en reaktor istället? isåfall vilken? Någon kanske ha en liggandes som jag kan köpa! Så kanske det går lättare att få ner ph fortare? Tänkte att det går mycket co2
funderar om den skulle vara ett alternartiv om jag inte skulle vara nöjd ?
http://www.co2supermarket.co.uk/co2-inl ... -p197.html vad tror ni ?
Mvh peter

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av Bson » 18 aug 2016, 07:54

hollowman skrev:joo klart det blir klent bara med 2 x54w därför jag har mh på 150w också sammanlagt blir det 258w + reflektorer . mh hat bra spridning den sitter i mitten och strålar ut mot kanterna sen sitter t5 på fram och baksidan av mh och trycker ut ljus i framkant och i bakkant .. vet inte vad jag får för watt / liter har för mig 0,5 något . hittar inte hur man räknar ut watt / l hittade det förut men inte nu .
bson du kanske vet ?
eller hur man räknar ut watt/m2
min botten yta är 150cmx68cm ..
hittade något hur man skulle räknat ut det men fattar inte hur man gör när man har ett akvarium på 150cm

detta jag läste och fattade noll =)
Bättre att räkna watt/m² det ger en bättre uppgift om hur mycket ljus man har att tillgå.
Bottenytan på karet (t.ex. 60x30cm ger 0,6x0,3=0,18m² och har du 30w så blir det 30/0,18=166w/m²)



bson tror du att 258watt är för dåligt till mitt akvarium ?
Jag hade nog skaffat en MH-armatur med 2X150W likt denna: https://www.aquafis.de/Real-Sun-black-H ... ight-150cm
För att få jämn spridning etc. Hur högt är karet?

Användarvisningsbild
hollowman
Donator
Donator
Inlägg: 546
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:46
Ort: leksand

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av hollowman » 18 aug 2016, 11:58

Joo det skulle nog vara det bästa en sån ramp men ekonomin sätter lite stopp där tyvärr. Kan modda dit ett till t5 54w rör skulle jag tro. Det är 60 cm högt.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: ph sänknings funderingar ?

Inlägg av Bson » 18 aug 2016, 12:26

hollowman skrev: Det är 60 cm högt.
Kunde jag ju räknat ut när du redan talat om LxD samt antalet liter :-).

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster