Min första mäskanläggning. Bu eller bä?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Janwide
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 jan 2016, 13:05

Min första mäskanläggning. Bu eller bä?

Inlägg av Janwide » 02 feb 2016, 20:28

burken.jpg
Hej.

Har dragit igång min första mäskanläggning för c:a 2 veckor sedan. Hoppas få lite input om jag är på rätt väg eller om jag bör ändra på något. Innan mäsken har karet varit igång länge och funkat OK men jag har bara haft Anubis som har trivts.

Kör 2 st separata 5 litersdunkar med 1 liter mäsk i vardera. Använder ingen t-koppling utan leder 2 st separata slangar in i ett litet innerfilter som jag har satt djupt ner i karet. Bubblorna kommer in där "propellern" sitter så den slår sönder dessa till mycket små bubblor som sprutar ut i tanken. Kör en timer på innerfiltret som är avstängt på natten. Jag tänker byta mäsken i varannan dunk var 14:e dag.

Hade lite strul med att få igång mäsken och att få slangarna täta den första veckan. Därav, tror jag, har det blivit lite tofsalger. Men inga större mängder. Klippte bort de blad där det var som värst. Mäsken bubblar ganska ojämnt tycker jag. Ibland är det som att det stannar av helt men sedan drar det igång igen. Har klockat 10-15 bubblor/minut och flaska när det tuffar på. Det blir säkert ett trycksatt system så småningom men just nu tycker jag det är rätt kul att försöka att få detta att funka.

Det märks redan att växterna mår bättre. Det kommer nya blad och de har redan växt märkbart. Inga syrebubblor på bladen dock. Misstänker att ljuset är lite i underkant så det är där min nästa insats blir är det tänkt (vet dock inte hur).

Lite fakta: 150 liter, trekantigt. 2 st T8 rör á 18W. Lyset är på 13 timmar / dygn! Ytterfilter för 200-250 l tror jag. Innevånare: 15 st sorgmanteltetror, 7 st platy, 2 st halvstora scalarer, 3 st små ancistrusmalar och 3 st små "ålar" som jag glömt namnet på. Växter: Jättevalisnerior, svärdsplantor, Anubis och så några till som jag inte vet vad de heter. Ganska mycket växter tycker jag. Sedan några dagar ligger Ph på c:a 6,1 och Kh på 2. Värdena är samma på morgonen som på eftermiddagen. Matar sparsamt måndag-fredag. Kör PMDD 3x15 ml/vecka (efter 40 liters VB) och 3x10 ml PMDD mitt i veckan. Räcker det? Samt 6 ml HappyCarbo/dag. Mäsken = 1 liter vatten, 1 krm torrjäst, 1 krm bikarbonat, 6 ml mjölkersättning, 1 dl socker.

Tror det var allt.

Vad tror ni? Blir det här en succé eller bör jag ändra på något?

Tacksam för all återkoppling :o)

//Janne
Bilagor
setup.jpg

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster