Reaktor eller annat till 375 l?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av sauk1 » 26 aug 2015, 22:49

Jag försöker lista ut vad jag bör satsa på för att lösa upp trycksatt co2 om jag startar ett större kar här hemma på 375 liter.

Kollade först extern reaktor, lockande att inte ha något i karet, kommer använda ytterfilter eheim 2075. Men jag hittar inte så många modeller, särskilt om de inte ska begränsa flödet. En variant är t ex Seras http://www.pwss.se/product.php?producti ... t=0&page=1 .

Men samtidigt ser jag bilder på glasdiffusorer i stora kar. Det är vad jag använder i mitt nuvarande, men det är bara 180 l. Glasdiffusorerna syns ju inte så mycket.

Vad skulle ni rekommendera?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av Bson » 27 aug 2015, 12:50

Jag rekommenderar: http://www.us-aquaristikshop.com/co2-re ... ehler.html
Ifall man söker en extern reaktor med bästa prestanda. Annars kan man ju köra med en större diffusor, vilket fungerar ok i mitt 370l. Det går ju en hel del mer CO2 med diffen, men det är väldigt bekvämt och lätt att sköta etc.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av hawkse » 27 aug 2015, 20:56

Jag brukar köra diffusor även i stora kar och tycker det funkar bra. Med reaktor rekommenderar jag en separat pump endast för att driva reaktorn. Ett 2075 är ändå inte särskilt mycket flås för ett 375-kar så den extra cirkulationen är välkommen.

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av sauk1 » 27 aug 2015, 22:35

Bson, jag hade faktiskt kollat in den förut men visste inte om det var en tillverkare att räkna med. Tack för tipset!

Hawkse, då får jag ta mig en rejäl funderare på vad jag ska välja, diff eller reaktor, verkar inte givet vad. En glasdiff syns ju inte mycket. Är underhåll mycket mer meckigt med reaktor? Extra pump för reaktorn hade jag inte haft en tanke på före du nämnde det. Jag kanske ska välja diff ändå, alternativt skala upp ytterfiltret?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av hawkse » 28 aug 2015, 12:12

Underhåll av en reaktor är något lite mer eftersom det beroende på val av reaktor kan bli mer eller mindre igensatt av skit. Upplever också att reaktorn gör att det blir lite jobbigare att få igång häverten efter rengöring av såväl ytterfilter som reaktor. Annars löser de ju koldioxid bra. Största nackdelen tycker jag är just att de drar ned flödet.

Hur mycket flöde man vill ha i karet är ju mycket en smakfråga men om du ändå tänkt komplettera med en liten streampump eller så kan ju en reaktor med separat cirkulationspump slå två flugor i en smäll s a s. Det är så jag kör i mitt 360-liters projektkar här och det fungerar mycket bra. (Där har jag ett 2078-filter som jag låter gå på max samt en cirkulationspump om 1200 liter/h och det är absolut inte för mycket cirkulation.)

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av Bson » 28 aug 2015, 13:05

[quote="sauk1"]Bson, jag hade faktiskt kollat in den förut men visste inte om det var en tillverkare att räkna med. Tack för tipset!

Jo, det är den absolut bästa reaktorn jag haft, i princip den enda reaktorn jag vet som "fungerar". Jag har köpt en hel del andra typer av reaktorer av kända märken genom tiderna, men som har varit totalt värdelösa.
Men som sagt, är man inte rädd för att det går åt mera CO2 så är en diff enklast och smidigast alla dar i veckan. Enkel att göra ren i lite vatten med Klorin. Har men ett par stycken så är det bara att skifta den i karet när det är dax.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av hawkse » 28 aug 2015, 15:38

Kan förresten flika in att det är exakt den reaktorn Bson rekommenderar jag använder i nämnda projektkar. Funkar riktigt bra. Bättre än AM-1000 iaf. Det enda jag inte gillar är att materialet i den snabbt sätter igen med slam trots att jag förfiltrerar vattenintaget kraftigt och inte heller har ett särskilt tungt smutsat kar. Det är riktigt tråkigt att rengöra reaktorer.

Förbrukningsmässigt har jag aldrig tyckt mig märka någon särdeles stor skillnad mellan reaktor och en bra placerad diffusor som ger en moderat ström, små, fina bubblor.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av Bson » 28 aug 2015, 22:25

hawkse skrev:Kan förresten flika in att det är exakt den reaktorn Bson rekommenderar jag använder i nämnda projektkar. Funkar riktigt bra. Bättre än AM-1000 iaf. Det enda jag inte gillar är att materialet i den snabbt sätter igen med slam trots att jag förfiltrerar vattenintaget kraftigt och inte heller har ett särskilt tungt smutsat kar. Det är riktigt tråkigt att rengöra reaktorer.

Förbrukningsmässigt har jag aldrig tyckt mig märka någon särdeles stor skillnad mellan reaktor och en bra placerad diffusor som ger en moderat ström, små, fina bubblor.
Ett annat krux med diffusor är att den sprider bubblor i karet som inte alltid är önskvärt. Man kan ju testa olika placeringar, men helt fritt från bubblor blir det nog aldrig. Riktigt tråkigt att rengöra reaktorer skriver jag under på, men verkningsgraden av nämnd reaktor är betydligt bättre än en diff. Man behöver ju bara kolla på alla små bubblor med CO2 som far upp till ytan och försvinner med en diffusor för att undra vart all CO2 tar vägen..

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av hawkse » 28 aug 2015, 23:16

Ja, bubblor i karet vill man inte ha - om det inte är O2 då, förstås :)

Tycker inte det är ett jättebekymmer faktiskt. Det brukar gå att justera utflödet så att bubblorna blir så små att de flesta försvinner innan de når ytan (sätt den under utflödet på en streamer/filtret) och leder man dem in i något växtsnår så är det inte många som hittar ut. Men som sagt, det kräver också en del att justera in och bibehålla detta vilket ska vägas mot reaktorn som är mer förlåtande.

Dvs; diffusor - behöver mer löpande småjusteringar, reaktor - behöver inte mycket löpande underhåll men ett rejält nappatag emellanåt.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av Bson » 29 aug 2015, 10:26

Apropå dåliga reaktorer. Köpte denna Aqua Medic reaktor i Tyskland i våras. Efter testat i några månader ger jag upp och återgår till diff. Saker som roterar har en tendens till att väsnas. Den är inte heller tillräckligt effektiv, inte helt värdelös men bra nära :-)
Bilagor
Reaktor +.jpg

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av hawkse » 29 aug 2015, 13:56

Då aktar jag mig för den!

Hoppas ingen trodde jag i min kommentar ovan menade att AM-1000 är dålig - det är den absolut inte. Den är mycket bra men reaktorn som Bson (och jag) har från US-aquaristic upplever jag som än bättre.

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av sauk1 » 29 aug 2015, 19:49

Tack för alla råd!

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Reaktor eller annat till 375 l?

Inlägg av sauk1 » 09 maj 2016, 22:33

Återupplivar min gamla tråd. Efter att ha använt diff tycker jag det går åt mycket co2 och jag undrar om inte reaktor skulle bli effektivare? Min fråga är då om den kan placeras på slangen in i ytterfiltret eller blir det bättre på väg ut ur filtret och in i karet? Jag har redan externa värmaren inkopplad där.

I övrigt, hur rengör ni lättast glassware? Sitter ju fast som satan på slangarna

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster