Hjälp en Rookie i nöd, Akvastabil 375l

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

kmflex
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 mar 2015, 22:23

Hjälp en Rookie i nöd, Akvastabil 375l

Inlägg av kmflex » 22 apr 2015, 02:13

Hej alla hobbyfreaks,
Jag är nybörjare och ska hämta mitt kar 375l akvastabil 150x50x50 på fredag. Detta med aquarium och aquascape har fångat mig så sjukt och jag ska gå all in, dock har jag en halvtaskig budget. Jag har tusentals frågor och vill komma undan från så många misstag som möjligt. Har inte riktigt råd eller orken att misslyckas totalt så jag går sakta, men säkert framåt.

Projektet är att ha ett vackert planterat akvarium med låga växter i sluttningar från bakre hörnen ner mot mitten på akvariet (typiskt nanoakvarium), stora och små stenar och någon större rot. Det ska vara bottentäckandeväxter gärna bladformade och helst inte gräs eller mossa. Höga snabbväxande bakgrundsväxter till en början polysperma då de tydligen växer extremt fort och hämmar alginvasioner innan de andra växterna tagit fart. Fisken ska vara en blandning av cirka 100 mindre stimfiskar 1-3 arter. Ett gäng otosinclusar (hur många kan behövas) 40 tal amanoräkor. Egentligen vill jag ha regnbågsfiskar, men vad jag har förstått det så är det svårt att hålla ett ph på 7-8 i ett high-tech som dessa fiskar behöver. De framtida invånarna ska inte köpas in alla på en gång utan lite i taget efter plånbok.

Rampen
En Odyssea T5HO quad 60" 4x80w + LED (150cm)
Jag kan välja mellan 2lysrör eller 4 lysrör igång samtidigt och efter lite efterforskning har jag kommit fram till att köra 6h/med 2 lysrör på 2h/med 4 lysrör på och avsluta med 2h/med 2 lysrör. Samtliga rör är daylight.

CO2 kittet är följande och köpt begagnat.
* Regulator med solenoid
* Förgrening 1x6 (funderat på att använda två av dem till karet, men undrar om det räcker med 1.
* 6st bubbelräknare
* 2st 2up inline atomizer diffusors (är de bra eller ska jag använda en annan diffusare)
* 1st reaktor (i karet)
* 1st 10kg livsmedels tub med aga co2.
* Eventuellt kommer jag köpa till en PH-controller.

Gödning
Fytande form, PMDD och jag undrar om det räcker för att lyckas.

Pump och filtrering
Jag har fått tips om att jag behöver 3750l/h alltså 10x akvarievolymen och undrar om det stämmer?
Funderar då på fluval fx6 tillsammans med en eheim 2217 som följer med karet. Dessa blir tillsammans 3230l/h.

Funderar också på Sera Bioactive UV+400 där det ingår 5w UV lampa tillsammans med eheim 2217 som följer med karet, men då hamnar jag på cirka 2200l/h. Är det dumt att köra UV-filter redan från början?

Lily pipes,
Har inte riktigt förstått för och nackdelar med dem riktigt. Är det pointless om jag kör lilypipes endast på en pump eller behöver jag köra med dubbla uppsättningar om jag kör dem?

Bottensubstrat
Här behöver jag spara in och vill slippa dyra soils, men också slippa avancerade jordakvarier som kan gå åt skogen. Funderar på kattsand, men hittar alldeles för lite fakta om hur det ska hanteras, blandas, läggas i lager. Vill helst inte ha kattsand som enda substrat. Finns det bra budget alternativ utöver kattsand. Kan man lyckas med bottentäckare i vanlig blästersand blandat med kattsand (coopextra bränd lera) eller ska man lägga det i olika lager?

Jag är mycket nyfiken på vad jag tänkt rätt och på vad jag är ute och cyklar med. Alla förslag är bra förslag och all kritik är bra kritik.
Att det är så mycket att hålla reda på är fantastiskt kul och man blir "torsk" på denna hobby. Och när man hamnat i detta då är det fantastiskt att detta forum av likasinnade kan hjälpa en på traven. Hoppas snart kunna hjälpa nästa rookie med den information ni kan bidra med. Om jag lyckas med projektet bra så lovar jag att skriva en "step by step guide" och bidra.

Tacksam för massor med feedback!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hjälp en Rookie i nöd, Akvastabil 375l

Inlägg av hawkse » 22 apr 2015, 12:24

Några snabba svar på de enklare frågorna.

Gödning - PMDD räcker alldeles utmärkt. En fet botten är bonus.
Filtrering - stirra dig inte blind på 10x vattenomsättning. Stor filtervolym är mycket viktigare. UV behövs sällan men kan vara bonus vid svårare algproblem.
Lilypipes - dessa har du främst för att de ser snyggare ut än gröna EHEIM-rör eller grå PVC (host!). Det finns en viss funktionell fördel då de krusar ytan alldeles lagom men det går lätt att åstadkomma genom att positionera utflödet från pumpen korrekt.
Bottensubstrat - kattsand och blästersand fungerar alldeles utmärkt för de allra flesta växter. Köp då obränd kattsand (Katty kattsand, blå kartong), strö ett tunt lager på bottnen (1-2 korn tjockt räcker) och fyll på med minst 5 cm blästersand. (Själv kör jag mycket med St. Eriks fogsand från Byggmax). Detta håller i flera år utan näringstillförsel.
Bottentäckare - blad, inte gräs; Marsilea hirsuta, Hemianthum tenellum, Staurogyne repens, Glossostigma elatinoides, Elatine triandra, Elatine hydropiper

kmflex
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 mar 2015, 22:23

Re: Hjälp en Rookie i nöd, Akvastabil 375l

Inlägg av kmflex » 22 apr 2015, 13:22

hawkse skrev:Några snabba svar på de enklare frågorna.

Gödning - PMDD räcker alldeles utmärkt. En fet botten är bonus.
Filtrering - stirra dig inte blind på 10x vattenomsättning. Stor filtervolym är mycket viktigare. UV behövs sällan men kan vara bonus vid svårare algproblem.
Lilypipes - dessa har du främst för att de ser snyggare ut än gröna EHEIM-rör eller grå PVC (host!). Det finns en viss funktionell fördel då de krusar ytan alldeles lagom men det går lätt att åstadkomma genom att positionera utflödet från pumpen korrekt.
Bottensubstrat - kattsand och blästersand fungerar alldeles utmärkt för de allra flesta växter. Köp då obränd kattsand (Katty kattsand, blå kartong), strö ett tunt lager på bottnen (1-2 korn tjockt räcker) och fyll på med minst 5 cm blästersand. (Själv kör jag mycket med St. Eriks fogsand från Byggmax). Detta håller i flera år utan näringstillförsel.
Bottentäckare - blad, inte gräs; Marsilea hirsuta, Hemianthum tenellum, Staurogyne repens, Glossostigma elatinoides, Elatine triandra, Elatine hydropiper
Tack för klarhet i flera frågor. St Eriks fogsand finns i olika färger, är alla säkra för akvariet, behöver den sanden tvättas?
Om jag endast kör FX6 så bör det alltså vara lagom? Är det den här kattsanden?

Bild

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hjälp en Rookie i nöd, Akvastabil 375l

Inlägg av Raven » 22 apr 2015, 14:24

hawkse skrev:Filtrering - stirra dig inte blind på 10x vattenomsättning. Stor filtervolym är mycket viktigare.
Bra rörelse på vattnet också så skit inte samlas synligt.
Bottensubstrat - kattsand och blästersand fungerar alldeles utmärkt för de allra flesta växter. Köp då obränd kattsand (Katty kattsand, blå kartong)
Pussi ultrakompakt och eldorado kattsand i k5g påse torde funka också, bentonitlera.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hjälp en Rookie i nöd, Akvastabil 375l

Inlägg av hawkse » 23 apr 2015, 09:00

Hmmm... har inte sett några färgvarianter av St. Eriks fogsand så det var nytt för mig. Den jag köpt har varit naturell, helt ofärgad.

kmflex
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 mar 2015, 22:23

Re: Hjälp en Rookie i nöd, Akvastabil 375l

Inlägg av kmflex » 23 apr 2015, 23:40

hawkse skrev:Hmmm... har inte sett några färgvarianter av St. Eriks fogsand så det var nytt för mig. Den jag köpt har varit naturell, helt ofärgad.
Fins på deras hemsida. Det finns en mörk som det står något om PH 9,4 tror den kan vara skadlig, men den mörkgråa sanden verkar inte vara några ogräsgrejer i och jag kan tänka mig att den är snygg, men vågar inte om ingen annan vet. Ringde till St Eriks och tanten fick lite panik när jag sa att jag undrade om deras sand till akvariet. Hon tyckte det var konstigt att det var populärt och sa att hon absolut inte rekommendera det så där fick jag inga direkta svar på vad den gråa sanden innehöll.

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: Hjälp en Rookie i nöd, Akvastabil 375l

Inlägg av Fanbyalperna » 24 apr 2015, 09:46

Jag och vänner till mig har använt deras fogsand utan problem. Det var den grå varianten som var den enda som fanns hemma då.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster