Hjälp en Rookie i nöd, Akvastabil 375l

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

kmflex
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 mar 2015, 22:23

Hjälp en Rookie i nöd, Akvastabil 375l

Inlägg av kmflex » 22 apr 2015, 02:13

Hej alla hobbyfreaks,
Jag är nybörjare och ska hämta mitt kar 375l akvastabil 150x50x50 på fredag. Detta med aquarium och aquascape har fångat mig så sjukt och jag ska gå all in, dock har jag en halvtaskig budget. Jag har tusentals frågor och vill komma undan från så många misstag som möjligt. Har inte riktigt råd eller orken att misslyckas totalt så jag går sakta, men säkert framåt.

Projektet är att ha ett vackert planterat akvarium med låga växter i sluttningar från bakre hörnen ner mot mitten på akvariet (typiskt nanoakvarium), stora och små stenar och någon större rot. Det ska vara bottentäckandeväxter gärna bladformade och helst inte gräs eller mossa. Höga snabbväxande bakgrundsväxter till en början polysperma då de tydligen växer extremt fort och hämmar alginvasioner innan de andra växterna tagit fart. Fisken ska vara en blandning av cirka 100 mindre stimfiskar 1-3 arter. Ett gäng otosinclusar (hur många kan behövas) 40 tal amanoräkor. Egentligen vill jag ha regnbågsfiskar, men vad jag har förstått det så är det svårt att hålla ett ph på 7-8 i ett high-tech som dessa fiskar behöver. De framtida invånarna ska inte köpas in alla på en gång utan lite i taget efter plånbok.

Rampen
En Odyssea T5HO quad 60" 4x80w + LED (150cm)
Jag kan välja mellan 2lysrör eller 4 lysrör igång samtidigt och efter lite efterforskning har jag kommit fram till att köra 6h/med 2 lysrör på 2h/med 4 lysrör på och avsluta med 2h/med 2 lysrör. Samtliga rör är daylight.

CO2 kittet är följande och köpt begagnat.
* Regulator med solenoid
* Förgrening 1x6 (funderat på att använda två av dem till karet, men undrar om det räcker med 1.
* 6st bubbelräknare