54l High tech

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
TommyC
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jan 2011, 13:04

54l High tech

Inlägg av TommyC » 06 apr 2015, 12:52

Efter några år på is har vi nu dragit igång ett 54l akvarium här hemma igen.
Nu har det ju dock hänt massor på high-tech sidan sedan vi pysslade med denna hobby sist och vi behöver nu hjälp.

Innan hobbyn lades på is, hade vi som mest 5 aktiva kar där studiolampor utgjorde belysning och co2 tillsattes med hjälp av mäsk.
Denna gång blir det inte några studiolampor och mäsken skall ersättas med tuber.
Vårt största problem är att vi behöver ha ett täckt kar eftersom jag har 2 katter som väger ca 10kg styck och dessutom älskar vatten.

Tanken är att ha att Cuba som marktäckare och vi vill gärna hålla den så låg det bara går.
Kommer använda pmdd som växtnäring.

Belysning:
Karet är idag heltäckt och det sitter en SUN Glow T8 i locket. (Kommer ev bytas ut)
Det finns plats att komplettera med ytterligare ett lysrör men jag är osäker om detta är den bästa lösning?
Eller det kanske rent av finns ledlysrör som ej behöver kompletteras?
Har också tittat på co2arts "UP pro led light" men det som talar emot är att jag isåfall kommer behöva sätta täcklock av glas på karet och därmed förlora visst ljus?
Vad hade ni rekommenderat, ser ni andra lösningar?

C02:
Funderar på co2arts sodastream paket? Skulle det fungera till ett 54l kar eller behöver jag komplettera detta eller se på andra lösningar?

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: 54l High tech

Inlägg av Matsnork » 06 apr 2015, 18:21

Om du måste köra med lock så är det ett ypperligt tillfälle att bygga en egen led-belysning. En jäkla massa vattensäkrade smd-slingor och en chassifläkt på lågvarv kanske vore något? Kolla i LED-tråden för andra uppslag/idéer :)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 54l High tech

Inlägg av Triad » 06 apr 2015, 18:51

Matsnork skrev:Om du måste köra med lock så är det ett ypperligt tillfälle att bygga en egen led-belysning. En jäkla massa vattensäkrade smd-slingor och en chassifläkt på lågvarv kanske vore något? Kolla i LED-tråden för andra uppslag/idéer :)
Intressant ide. Kan du säga om det fungerar bra?

Har du länk till ngn du rekommenderar?

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: 54l High tech

Inlägg av Matsnork » 06 apr 2015, 20:40

Triad skrev:
Matsnork skrev:Om du måste köra med lock så är det ett ypperligt tillfälle att bygga en egen led-belysning. En jäkla massa vattensäkrade smd-slingor och en chassifläkt på lågvarv kanske vore något? Kolla i LED-tråden för andra uppslag/idéer :)
Intressant ide. Kan du säga om det fungerar bra?

Har du länk till ngn du rekommenderar?
Bara en idé jag har i mitt huvud. Kan ADA få ut overkill med lumen ur sin väldigt simpla Aquasky borde det inte vara svårt att bygga själv. Allt blir så mkt enklare när led´arna är nära vattenytan och den fula tekniken göms under en huv :)

Användarvisningsbild
TommyC
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jan 2011, 13:04

Re: 54l High tech

Inlägg av TommyC » 06 apr 2015, 20:57

Sprang på en bekant idag som även han haft växtakvarium som hobby.
Nån bekant till honom hade klistrat in tre kallvita ledlister från biltema som fick växterna att bara växa och bubbla som tusan. Men frågan är om man får Cuban. (HC) att hålla sig på botten, eller om den sträcker sig uppåt... Tyvärr är inte den elektriska och matematiska biten min starkaste sida ;)

Timzla
Månadens Växtakvarist
Månadens Växtakvarist
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 apr 2013, 21:38
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: 54l High tech

Inlägg av Timzla » 06 apr 2015, 21:47

Ledlisterna behöver bara 12 v dc utan någan reglering av amp. Iallafall dom jag köpt på biltema :-)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 54l High tech

Inlägg av Raven » 07 apr 2015, 07:05

TommyC skrev:Vad hade ni rekommenderat, ser ni andra lösningar?
Plåtslagare bockar till en huv och sen använder du kallvita lysdioder, 4x10W.
Hål i huven för lysdioderna och kylflänsar ovanpå alternativt vattenkylningen och 2 slangar som går ut på baksidan bara.


Timzla skrev:Ledlisterna behöver bara 12 v dc utan någan reglering av amp. Iallafall dom jag köpt på biltema :-)
Strömregleringen sköts via motstånd så en del av effekten bränns bort som värme.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: 54l High tech

Inlägg av Fanbyalperna » 07 apr 2015, 09:01

Det finns också led-lister (5050) med röda och blå lysdioder kombinerat. Själv har jag med lister konverterat en gammal lysrörsbelysning till led som fungerar utmärkt.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
TommyC
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jan 2011, 13:04

Re: 54l High tech

Inlägg av TommyC » 08 apr 2015, 16:37

[quote="Fanbyalperna"]Det finns också led-lister (5050) med röda och blå lysdioder kombinerat. Själv har jag med lister konverterat en gammal lysrörsbelysning till led som fungerar utmärkt.[/quote]

Okej. Men om man bygger med lister måste man nästan komplettera med starkare led dioder typ cree för kunna hålla marktäckare som HC?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 54l High tech

Inlägg av Mr_Ewing » 08 apr 2015, 17:09

TommyC skrev:
Fanbyalperna skrev:Det finns också led-lister (5050) med röda och blå lysdioder kombinerat. Själv har jag med lister konverterat en gammal lysrörsbelysning till led som fungerar utmärkt.
Okej. Men om man bygger med lister måste man nästan komplettera med starkare led dioder typ cree för kunna hålla marktäckare som HC?
Om inte akvariet är väldigt lågt så kommer du behöva göra det.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
TommyC
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jan 2011, 13:04

Re: 54l High tech

Inlägg av TommyC » 08 apr 2015, 23:04

Börjar ju inse att den här tråden skulle ha legat under belysning så admin får väl sätta stopp om vi skall flytta den?

Har sökt en del på youtube när det gäller belysning samt läst trådarna som är skapade under belysnings kategorin.
Börjar överväga att kanske bygga en ramp istället nu när det finns lite tid.

Om det blir ett bygge så kommer jag ersätta den befintliga kåpan med glaslock. Frågan är då om man skall välja dioder eller lampor?
Har funderat på båda lösningarna och ser inte att det egentligen blir någon större skillnad... Båda blir jobb som måste genomföras ;)
Vad hade ni rekommenderat? Känns som att vanliga lampor gör det lite enklare då de har färdiga reflektorer och det blir lite mindre tänkande ;)
Men hur löser jag då kylning av led-lampor? De lampor jag tittat på är Cree XPG.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: 54l High tech

Inlägg av Mr_Ewing » 08 apr 2015, 23:59

TommyC skrev:Börjar ju inse att den här tråden skulle ha legat under belysning så admin får väl sätta stopp om vi skall flytta den?

Har sökt en del på youtube när det gäller belysning samt läst trådarna som är skapade under belysnings kategorin.
Börjar överväga att kanske bygga en ramp istället nu när det finns lite tid.

Om det blir ett bygge så kommer jag ersätta den befintliga kåpan med glaslock. Frågan är då om man skall välja dioder eller lampor?
Har funderat på båda lösningarna och ser inte att det egentligen blir någon större skillnad... Båda blir jobb som måste genomföras ;)
Vad hade ni rekommenderat? Känns som att vanliga lampor gör det lite enklare då de har färdiga reflektorer och det blir lite mindre tänkande ;)
Men hur löser jag då kylning av led-lampor? De lampor jag tittat på är Cree XPG.
du behöver någon form av kylfläns för att kyla de dioderna.
Finns en uppsjö om du söker på ebay.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
TommyC
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jan 2011, 13:04

Re: 54l High tech

Inlägg av TommyC » 10 apr 2015, 20:43

Blev ändrade planer.
Tjejen fick ta över akvariet till sina kampfiskar.

Istället kommer jag köpa ett nytt Optiwhite Akvarium som får gå till växterna.
Vad har ni för erfarenhet av Optiwhite från Cyberzoo?
Tyvärr han jag redan lägga en beställning på en 60cm ljusramp från Co2art så det nya akvariet begränsas till den längden. De kar jag tittat på har måtten 60x30x30 eller 60x40x35?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 54l High tech

Inlägg av Raven » 10 apr 2015, 22:07

60x40x35 alla dagar i veckan 3 gånger på söndan, 30cm är inte mycket för rötter.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
TommyC
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jan 2011, 13:04

Re: 54l High tech

Inlägg av TommyC » 03 maj 2015, 12:54

Problem med tryckregulator.
Beställde för några veckor sedan "sodastream kitet" från co2art.uk.
Idag när jag skulle koppla in det så lyckas jag inte få något tryck. Magnetventilen verkar fungera och de smäller till när strömmen slås till och från. Men i övrigt så händer det inte mycket.
Vad bör jag kontrollera? Nån som haft liknande problem?

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 54l High tech

Inlägg av Triad » 03 maj 2015, 13:29

Du behöver justera ventilen som sitter i mitten på övergången. En vanlig flatmejsel duger.

Användarvisningsbild
TommyC
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jan 2011, 13:04

Re: 54l High tech

Inlägg av TommyC » 03 maj 2015, 17:27

Å suveränt. Nu bubblar det sakta på :)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: 54l High tech

Inlägg av Triad » 03 maj 2015, 17:28

Så bra!

Användarvisningsbild
TommyC
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jan 2011, 13:04

Re: 54l High tech

Inlägg av TommyC » 09 jun 2015, 00:45

[img][/img]
Har nu haft igång mitt första trycksatta high-techkar lite drygt en månad. Blev tyvärr inget optiwhite utan nöjde mig tillslut med ett eheimkar på 54l.
Drygt en par veckor efter att karet var uppstartat, fick jag problem med gröna håralger.
Var borta över helgen och när jag väl kom hem såg det ut som om någon skulle ha slängt en grön peruk i vattnet.
Jag hade då haft belysningen igång ca 11h/dygnet och hunnit med ett vattenbyte.

Belysningen begränsades därefter till 8h per dygn och jag sysselsatte mig några minuter varje dag med att försöka rensa bort så mycket alger jag kunde med ett grillspett. Har även sedan dess gjort ett vattenbyte var 4 dag då jag bytt ca 1/2 vattnet.
Nu verkar det dock som att tillväxten av alger stannat och jag har även fått en tillväxt i akvariet som möjliggjort en mindre ansning.

I karet har jag "montercarlo" som bottetäckare, "HC" som lövverk och "Pogostemon helferi" runt roten..

Dock har jag nu börjat få massor av snäckor...
Är lite rädd för att släppa mer botier i kvariet då jag är rädd för att de skall riva upp bottentäckarna...
Vad rekomenderar ni?
I Akvariet har jag nu både siameser och amanoräkor för att begränsa algerna..
Bilagor
IMG_1289.JPG

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: 54l High tech

Inlägg av Bson » 09 jun 2015, 15:16

Helenasnäckor mot snäckorna. Ser väldigt trevligt ut i karet annars, kanske hade adderat en röd stängelväxt i högra hörnet..

Användarvisningsbild
TommyC
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jan 2011, 13:04

Re: 54l High tech

Inlägg av TommyC » 11 jun 2015, 12:20

Helena har jag vart inne på men det som gjort mig lite osäker är snäckans hantering av CO2.. Men det kanske inte blir några problem?
Har vart inne på någon form av stängselväxt, hade ju gärna velat haft en ex.vis stellata i hörnet, men jag är lite rädd för att den blir alldeles för stor för mitt lilla 54l´s?
Vad finns det för andra liknande växter?

Är rätt kul, vilka lärdomar man tar av sitt akvarie bara efter en månad.. Helst av allt hade man ju velat göra om hela processen för att kunna "möblera" bättre.. Hade velat haft en smalare sandgång, mer och mindre stenar kring roten osv... Men det får vara tillsvidare. Än så länge får man vara nöjd av känslan som uppstår när man "snyggat till" lite i karet med alg och växtrensning... Skulle folk se en så skulle de nog tycka man var rätt dum i .... som satt och stirrade minutvis i ett annars tomt men ack så facinerande kar ;) haha

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: 54l High tech

Inlägg av Bson » 11 jun 2015, 14:47

Inga problem med helenasnäckor och CO2 som jag kunnat notera. Rotala sp. green kanske skulle passa det formatet?

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster