Svängiga ph-nivåer med controllern

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av sauk1 » 16 jan 2015, 14:08

Jag har haft en ph-controller kopplad till trycksatt under ett halvår ett års tid nu. Nyligen testade jag en placering av elektroden mitt emot diffusorn i mitt 180 L Juwelkar. Det gav svängiga nivåer och jag flyttade elektroden till det gamla stället igen. Men jag märkte att det fortsatte att svänga lite, men inte lika mycket som förr. Samtidigt hade växterna, t ex Rotala Macrandra, vuxit längsmed ytan framför pump och diffusor. Jag beskar och frilade lite vattenyta och rengjorde diffusor, för att förhoppningsvis fixa problemet. Men problemet är kvar i ungefär samma utsträckning, kanske något mildrat. Någon som känner igen ett så otydligt problem och vad kan det bero på?

Jag kalibrerade nyligen controllern för att se om det var det som var felet, men den mäter bra.

Inställd på pH 6.67 och ligger som oftast när jag kollar på nivån 6.2 eller i bästa fall 6.25. Sen går det långsamt till 6.5 och så när jag kollar igen senare så är det på 6.2 igen. Problem för fiskarna, det borde bli ett teoretiskt ppm på närmare 75!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av Mr_Ewing » 18 jan 2015, 00:53

Proben bör sitta på ett ställe i karet där flödet inte är turbulent utan jämnt och ganska långsamt.
Turbulent flöde ger upphov till störningar som kan göra att du får ett felaktigt värde.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av sauk1 » 18 jan 2015, 09:58

Tack för svar! Ska testa med annan placering.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av hawkse » 18 jan 2015, 14:00

Jag fattar inte riktigt hur du får CO2 i karet alls om controllern är inställd på 6.67 och pH aldrig går över 6.5 - då torde ju magnetventilen vara avstängd hela tiden?

Har du testmätt med dropptest? Tycker inte ens en nykalibrerad probe ger vettiga värden på någon av mina controllers. Visst, de visar 7.0 och 4.0 i respektive testvätska men när de väl kommer i karen brukar det diffa flera tiondelar mot dropptest.

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av sauk1 » 19 jan 2015, 08:02

Kollat dropptest som hamnar på 6.5, inte 6.0. Sen har jag utgått från att ph stiger över 6.67 en kort tid då jag inte är där, så släpps co2 på och en sänkning sker. Sen stiger det väldigt långsamt.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av Krukan » 19 jan 2015, 11:59

Jag, och troligen flera andra, oroar mig inte så mycket för det exakta pH-värdet. Om man har något i karet som påverkar pH så kommer inte tabellerna att stämma. Om man vill hamna så nära 30ppm som möjligt så tror jag att man måste prova sig fram. Öka CO2-mängden sakta och när man ser tecken på att djuren tycker det är dåligt sänker man tillbaka till föregående nivå. Däremot undrar jag lite över din controller, vilken hysteresis ska den ha? Mer är 0,3 tycker jag inte är OK.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av hawkse » 19 jan 2015, 22:08

Hur har du justerat in CO2-mängden? Släpper du på "fullt blås" när ventilen är öppen eller är det "några bps", ungefär? Det kan bli väldigt svängigt om man kör med "fullt blås"-metoden då det ju är en viss tröghet innan controllern hinner reagera på CO2 i vattnet. Har man då för bra påsläppa kan det fortsätta sjunka några tiondels grader efter ventilen stängt av så som du beskriver.

Jag brukar försöka justera bubbeltakten så att ventilen är öppen så mycket som möjligt dagtid med baktanken att *om* magnetventilen eller controllern får spader så ska bubbeltakten i sig göra att det inte kan bli för mycket CO2 i karet. Visst, det tar lite längre tid att nå till önskad CO2-halt vid vattenbyte men den timmen eller två tar jag gärna.

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av sauk1 » 20 jan 2015, 15:08

Bra kommentarer från er alla, tack det borde jag ju tänkt på. Såg i panik imorse att det låg på 5.98 nu och gjorde dropptest. Det sa 6.0. Dropptest från Sera så det visar i 0.5-steg. Måste stänga nålvent och börja från början så det blir som du hawkse skriver.

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av sauk1 » 21 jan 2015, 12:30

Det är märkligt, gjorde vb igår kväll. Såg då att mossan släppt från roten, den ser också ganska trist ut utan ljusa tillväxtpunkter, en microsorum trident såg ut att ha börjat ruttna, men just den kan vara avsaknad på ljus. Vid vb gick ph upp till 6.79, Sen när pumpen startades blandades vattnet och jag hamnade på 6.54. Vred åt nålen, för att invänta högre ph och börja släppa på lite co2 i taget, som det tidigare skrivits om. Men det steg aldrig så högt.

Imorse när jag kollade karet låg ph fortfarande på 6.5 och all co2 har ju varit avstängd. Får se ikväll, men känner att det är något allvarligt fel. Kalibrerade för två veckor sen och då stämde ju ph till och med med vätskorna med +-0.1 sedan tidigare. Kalibrering alltså onödig.

Samtidigt ser det inte bra ut i karet, har jag känt de senaste fyra veckorna. Alger och dålig tillväxt. Bacopa compact har fått små blad och växer långsamt och den annars snabbväxande nymphoides Taiwan växer också långsamt. Något felar. Är det så att co2 inte tillförts? Men jag fattar inte vad felet är i så fall. Om controller mäter rätt och ph stannar kvar på låg nivå. Då borde ju co2 ha tillförts? Men det var ett tag sen jag såg det bubbla från diffusorn. Dropptest bekräftar ph, samtidigt borde co2-nivån vara GALET hög då pH hamnat under 6.0, men dropcheckern visar mörkgrön, vilket ska indikera ok nivå (max 40 ppm enligt Seras långtidstest).

Samtidigt har jag kickat igång trycksatt i räkkaret på 54 L och där bubblar hc som aldrig förr.

Mitt 180-liters, som jag frågat om här ovan, har varit algfritt förut och vuxit som bara den. Sen gjorde jag om scapen, adderade mer ljus i det ganska dåligt belysta karet (numera 2x39w + 2x45w T5) och mjukstartade belysningsperioden. Idag är det 3+5 timmar. Fick lite avstannad tillväxt och lite alger först, men hade tålamod att vänta. Sen hjälpte jag en privatperson och tog hand om en överlevande ciklid, som stressades i transporten och gav karet vita prick. Efter Protozin verkade det lugnt, ingen nitrit, men jag känner att karet är i en himla obalans. Letar fortfarande förklaringar, vilka kanske (ännu) kan vara rescapen och ny belysning, men det går så fel i skrivande stund att inte ens mossan mår bra.

Jag har hela tiden adderat 1,5 dos pmdd per vecka, först hälften dagen efter vb och sen andra hälften efter 3-4 dagar. Vb är ca 40% var 7-9e dag.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av Triad » 21 jan 2015, 13:25

Jag tillför inte så mkt info om just din co2 teknik då jag aldrig fått jobba med detta men när jag läste din gödnings och vb regim så kan jag nämna hur jag gjorde och gör.

Jag försöker alltid se till att jag gör ett minst 50% vb. Är jag osäker tar jag gärna lite till. Vill få ner överskotts nivåer av gödning så bra det går.
Direkt efter vb kör jag en fulldos av pmdd.
Om karet kräver det så cirka halva vägen in på veckan adderar jag ytterliga pmdd ,allt efter vad karet kräver.
När jag körde mäsk såg jag till att mäsksystemet startade 1h innan belysningen. Ville få växterna en så bra start som möjligt.
Siesta på dagen är bra!

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av sauk1 » 21 jan 2015, 23:41

Hej. Anledningen till att jag adderar pmdd dagen efter vb, som görs på kvällen, är att jag använder vattenberedningsmedel. Jag tyckte mig se brister och att t ex järn tog slut snabbt när jag hade i pmdd samma dag. Testade olika vattenberedningsmedel och har nu fastnat för easylife flytande filtermedium.

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av sauk1 » 21 jan 2015, 23:49

Ett dygn utan co2 med vb med vatten som har ph 8 så ligger karets ph enligt controllern fortfarande på 6.5. Det kan väl inte vara möjligt? Vad sänker annars ph? Jag tror jag ska gå över till co2 via bubbelräknare och vanlig timer tills jag vet vad som händer. Eller överreagerar jag?

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av sauk1 » 22 jan 2015, 09:41

Bubbelräknare installerad. Karet fortfarande på 6.5 i ph. En kalibrering med ph7 vätska visar ph7.03 på displayen och ett dropptest på karets vatten ger 6.5-7.0. Så inget i setupen verkar värst fel? Men vad håller ph nere? Växterna borde ju sakna co2? Samtidigt visar dropcheckern i lugnaste hörnet mörkgrön färg.

Jag är inte precis en expert på detta, som ni ser :)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av hawkse » 22 jan 2015, 14:00

Skulle kunna vara en dålig probe? Är den gammal? Tror mycket mer på dropcheckern (mörkgrön = drygt 7) och testvätskan (närmare 7 än 6.5).

När inte controller och vätskor/dropchecker är överens litar jag på vätskor/dropchecker och djuren. Sätt controllern på 6.4 och se vad dropcheckern/djuren säger när controllern lyckats nå 6.4.

Justerar du sedan in takten så att controllern mest har ventilen öppen hela tiden så är risken lägre för fadäser vid t ex vattenbyten (buffrat vatten med högt pH) och om proben blir ännu sämre. Någonstans finns ju en gräns för hur mycket fel man kan låta proben visa och den gränsen är väl någonstans där probens mätomfång blir så litet att till/frånslag blir för grovt mätt i verklig CO2-tillskott.

Dvs, om en frisk probe kan mäta 4-9 pH och din sjuka probe bara lyckas mäta 5-7.5 så motsvarar ju varje 0.1 rörelse i din controllers värde ett större pH-hopp i verkligheten. (Jag utgår alltså ifrån att din controller visar 7.5 vid verkligt pH 9.0 och 5.0 vid verkligt 4.0).

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av sauk1 » 27 jan 2015, 11:30

Jag har testat att rengöra proben, men den verkar vara dålig efter bara ett år. Den mäter långsamt vilket kanske förklarar "ph-dykningar" trots ett långsamt flöde av co2 då magnetventilen slås på.

Men det är något konstigt med karet, just det att ph ökar så långsamt, i min mening. En teori är att kanske filtermaterialet geggat ihop för mycket och har förmultnande material i sig. Jag byter nu med intervaller några olika svampar, men det får ju inte gå för fort. Sen kanske en slamsugning i filterkammaren.

Men problemet med co2-tillförseln måste ju lösas, för jag tror det är roten till det onda. Jag har alla möjliga alger som slagit till, sånt jag inte hade alls i oktober, trots snabbväxare.

Det kan vara slumpen men jag hade en mosaikgurami som dog häromdagen. Inga symtom har visat sig i övrigt, inga kippar vid ytan eller rör sig konstigt.

Dropcheckern bytte jag vätska i, den blev mörkgrön först, ett dygn senare var den märkligt nog gul, sen blev den grön efter en dag till. Inga symtom på djur under perioden. Men om controllern har rätt och jag fortfarande har kh4.5-5 i karet så borde väl alla djuren ha dött av co2-förgiftning? Åtminstone visa några symtom?

Överväger att börja med timer istället, så att jag får konstant flöde av co2, men vet inte vilket flöde jag ska eftersträva på 180 liters kar? Tips? Men det blir nog inte timer nu, för jag ska resa bort och kan inte bevaka dagtid förrän nästnästa helg.

HangerS
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 sep 2014, 10:43
Ort: Furulund

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av HangerS » 19 feb 2015, 11:17

Jag tröttnade på min kontroller (JBL) och ställde om den i manuellt läge (ca 1bubbla / sec).
Kör med timer på den i stället och stänger av hela kontrollern på natten vilket gör att valvet i kontrollern stänger (kalibrering och inställningar sparas även utan ström).

Visst PH pendlar med 0.20 under dagen och snitt PH ligger något under det optimala för mitt KH värde,
men jag har fått mycket bättre resultat i karet sedan jag började köra på det sättet.

JBL rekommenderar föresten att man byter Probe en gång om året.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av Raven » 20 feb 2015, 06:54

sauk1 skrev:En teori är att kanske filtermaterialet geggat ihop för mycket och har förmultnande material i sig. Jag byter nu med intervaller några olika svampar, men det får ju inte gå för fort. Sen kanske en slamsugning i filterkammaren.
Filtret kan du göra rent varje vecka om du vill, har diskuterats innan att akvariet verkar fungera lite bättre när filtret inte är igenslammat, jag gjorde det ett tag och tyckte det fungerade bra, dunka filterkorgen några gånger i duschgolvet och sen doppa jag filterkorgen några gånger i en spann akvarievatten så löst skräp rann ut.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av sauk1 » 20 feb 2015, 07:34

Tack för tipsen!

HangerS, jag gör precis så men har helt stängt ner controllern.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svängiga ph-nivåer med controllern

Inlägg av hawkse » 20 feb 2015, 13:30

Varje vecka känns väl lite överkurs men jag håller med om att "skitighetsgraden" gör stor skillnad i karen. Har man gamla kar som börjar bete sig annorlunda hänger det inte sällan på ansamling av bös i karet eller filtren. Iaf hos mig. Gör man då ett generalomtag och ökar på den veckoliga insatsen brukar det gå att få rätsida på karen. Sedan finns det ju fler orsaker (näringstorsk i bottnen, gamla lysrör etc) som också kan påverka.

Att din dropchecker visar gult tyder absolut på för mycket CO2 (lite beroende på om du har akvarievatten i dropchecker-vätskan eller ej då färgen isåfall ju blir beroende av ditt kH).

Att den sedan visar på grönt ibland tyder ju på att CO2:n används.

Ser du något mönster i när det växlar från grönt-gult-grönt? Tänker att det kanske är gult på morgonen och börjar bli grönt framåt eftermiddagarna när växterna hunnit ikapp? Isåfall är det nog bättre att sänka bubbeltakten så att det är ljusgrönt på morgonen och börjar närma sig blått på eftermiddagen. Det gör inte så mycket om växterna får lite mindre CO2 att arbeta med när de redan varit igång 6-7 timmar, de börjar ju ändå tröttna då.

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster