Åker på semester, vattenbyte?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Yobaman
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 254
Blev medlem: 17 aug 2011, 18:41
Ort: Stockholm

Åker på semester, vattenbyte?

Inlägg av Yobaman » 19 aug 2014, 09:10

Jag kör med trycksatt co2 till mitt 112l. Belysning är T8 2x18w. Byter 50% vatten varje vecka. Göder med PMDD efter VB och mitt i veckan.

Jag ska åka på semester i 3 veckor i November. Har en vän som kommer komma hem och vattna blommor och mata fiskarna varje söndag. Jag funderar på om jag ska utbilda honom att göra VB eller om man kan låta det vara under 3 veckor? Har haft akvariet igång i 3 år utan problem så det är rätt stabilt. Har stort ytterfilter JBL cristalprofi e901.
Har böjt till ett VP rör enligt metoden som beskrivs i DIY med en lite böj på så ett VB är tämligen enkelt men likväl kan saker gå fel.

PMDD vore ju bra att tillsätta i alla fall 1gg/vecka och då funderar jag på hur man smidigt kan lägga upp färdiga portioner han kan hälla i utan att behöva mäta osv. Ska göra samma sak med maten men det är ju bara att lägga i nån liten kork eller nåt.

Så, ska jag visa hur man gör VB eller strunta i det?
Något bra sätt att lägga upp portioner av PMDD?

Något annat att tänka på? Har tidigare vara varit borta 9 dagar som mest och det har inte varit problem. Nu har jag dock co2.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Åker på semester, vattenbyte?

Inlägg av Admin JTFix » 19 aug 2014, 10:16

Antingen med VB och PMDD eller inget alls utav det.
Vill kompisen ha besväret att lära sig göra VB (är ju inte så svårt) så ta emot den tjänsten om du litar på han.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Åker på semester, vattenbyte?

Inlägg av Bson » 19 aug 2014, 10:23

Har själv lämnat karet (high tech) i 3-veckor vid semester utan vb utan några problem, förutom att det växer igen.

Användarvisningsbild
Yobaman
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 254
Blev medlem: 17 aug 2011, 18:41
Ort: Stockholm

Re: Åker på semester, vattenbyte?

Inlägg av Yobaman » 19 aug 2014, 10:46

Då kanske man ska skippa det helt. Risken är ju större för strul med vb. Så man ska inte köra pmdd om man skippar vb?

Isåfall blir det bara mata som man kan lägga upp i lagom portioner i förväg så slipper det bli övermatning.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Åker på semester, vattenbyte?

Inlägg av H » 19 aug 2014, 13:01

Växterna käkar ju. Så dem tar gärna pmdd, men ev kan du begränsa.
Jag drog ner på ljustimmarna och co2 nivån för att dem inte skulle käka upp all näring. men det gjorde dem ändå, så vissa snabbväxare gick bort.

4 veckor med bara tillsatt vatten för avdunstat gick förvånansvärt bra.

H.

Användarvisningsbild
Yobaman
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 254
Blev medlem: 17 aug 2011, 18:41
Ort: Stockholm

Re: Åker på semester, vattenbyte?

Inlägg av Yobaman » 19 aug 2014, 13:10

Så 1 full dos pmdd 1gg/v då kompisen ändå är där skulle vara bra ändå? Inget VB utan bara pmdd fulldos och mat. Kör dubbel dos pmdd nu men kör ju också VB.

Jag kör 10h ljus nu, skulle vilja ha mer för trivseln men är ju inte bra. Kör nu 12-22. Ska jag behöva sänka timmarna? Har ju så svagt ljus så det borde väl inte behövas? 90w/m2.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Åker på semester, vattenbyte?

Inlägg av H » 19 aug 2014, 13:15

näring som inte går åt varje vecka ackumuleras ju, så det får inte bli allt för stora doser.
visserligen är det bara 3 veckor så det blir bara 2 doser kompisen ger för sedan är du ju hemma.

så det låter väl ok.

H.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Åker på semester, vattenbyte?

Inlägg av H » 19 aug 2014, 13:19

att sänka ljustimmarna under semestern är ingen nackdel. du drar ju ner på näringsupptaget för växterna och kan dosera mindre näring. det kvittar väl hur det lyser när ingen tittar in i karet, ellerhur?

Användarvisningsbild
Yobaman
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 254
Blev medlem: 17 aug 2011, 18:41
Ort: Stockholm

Re: Åker på semester, vattenbyte?

Inlägg av Yobaman » 19 aug 2014, 13:45

H skrev:att sänka ljustimmarna under semestern är ingen nackdel. du drar ju ner på näringsupptaget för växterna och kan dosera mindre näring. det kvittar väl hur det lyser när ingen tittar in i karet, ellerhur?
Jo men tänker att man kortar ju ner växternas cykel och således drar de mindre näring men ger även mindre syre osv. Om han doserar fulldos de 2 söndagarna jag är borta kan ju lyset lika gärna vara som det är så det inte blir övergött som du skrev i din tidigare post. Hur många timmar ska jag sänka till annars?

Jag menar att jag gärna kör mer ljustimmar i vanliga fall då jag gillar att det är tänt. Skulle gärna köra 8-22 om det var möjligt. Såklart bryr jag mig inte om ljustimmar när jag är bortrest men först skriver du om att det kan bli för mkt näring och sen att jag kanske bör sänka ljuset för att minska växternas näringsupptagning. 2 olika bud ;)

Tacksam för din hjälp men blir lite förvirrad över de 2 senaste :)

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Åker på semester, vattenbyte?

Inlägg av H » 19 aug 2014, 17:16

Ja, du kan göra på många sätt, lite ambivalenta svar av mig, sorry.

så här gjorde jag (av en händelse)
http://tjockabertha.wordpress.com/2014/ ... -uppehall/

Men säg att akvariet funkar bra nu, så tvivlar jag på att det gör så mycket skillnad på om du hoppar två vattenbyten under en tre veckors period. Förutsatt att du inte ligger väldigt högt på doserna redan(det är en bedömning du måste ta ställning till), skulle du ligga högt i grunddosen så kan mindre doser vara ett alternativ då du inte byter vatten.

Som sagt, det finns flera lösningar, men jag skulle göra i ordning två portioner PMDD åt kompisen att dosera en vecka emellan.

H.

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster