Var köpa Co2 nu för tiden?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Bson » 10 sep 2014, 17:35

Tråkigt att det inte funkade. Nätbutiker borde ju ha koll på sådana bestämmelser, tycker man.

Användarvisningsbild
Yobaman
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 254
Blev medlem: 17 aug 2011, 18:41
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Yobaman » 10 sep 2014, 17:40

Kolla gärna min nya tråd angående alger jag fått nu efter jag tillsatt co2: viewtopic.php?f=35&t=18763

Väldigt tacksam för tips på vad jag kan prova för att förhindra detta :)

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av H » 10 sep 2014, 19:58

Fick reda på i sommar att själva tuberna står under sprängämnes lagen, och får inte fraktas hursomhelst.
Det skulle visst vara olagligt att ens frakta dem tomma i egen bil utan att gängan skyddas med en påskruvad mutter.
... så om det är så kinkigt så förstår jag att dem inte tillåts komma in fr utlandet..

H.

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Pettson » 11 sep 2014, 00:15

thaifighter skrev:Hej!

Vill bara meddela att jag beställde 2 X 2 kgs CO2 tuber från ZooRoyal.de för att prova om det gick.
Beställning och betalning med Paypal gick igenom, och paketet lämnades in till DHL paketcentrum i Köln för vidare transport till Sverige.
Sen hände dock inget på en vecka, ingen uppdatering alls när jag kollade DHL's paketspårning!?
Så igår mailade jag till ZooRoyal.de som bara sa att jag måste ha lite mer tålamod då utlands-försändelser kan ta lite längre tid!
Idag fick jag dock ett nytt mail ifrån dom att paketet hade stoppats av tyska tullen pga att det inte var tillåtet att skicka sprängfarligt gods till Sverige!
Dom har dock lovat att så snabbt som möjligt sätta in mina pengar på mitt bank-konto igen, så förhoppningsvis ordnar det sej med pengarna!

Så jag kan konstatera att det är inte tillåtet att skicka CO2-tuber från Tyskland till Sverige i alla fall!
Tycker att dom kunnat skicka tomma tuber, det borde väl vara tillåtet!?
Fast tullen kan väl kanske inte avgöra om dom är tomma eller fulla?

Så blir att kolla akvarieforum och hoppas att det dyker upp någon som har en till salu!
Kollade blocket, men priserna ligger upp emot en tusenlapp, så dubbelt så dyrt som ZooRoyal.de tar för sina!

Thaifighter

Hoppas du får ersättning utan besvär!
Minna tidigare varningar här i tråden grundar sig egna och bekantas erfarenheter och vad som står svart på vitt. Vore värre om de fastnat i svenska tullen och du tvingas och åka över halva landet för att få dem.
Senast redigerad av 1 Pettson, redigerad totalt 11 gånger.

thaifighter

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av thaifighter » 11 sep 2014, 08:31

Kollade på länken till DHL's tracking-sida igår och såg då att dom uppdaterat med att paketet blivit skadat,
och att dom därför kontaktat avsändaren/säljaren.
Förmodligen då som dom upptäckt vad det innehöll!
Det befann sej då i Hamburg, så det hann aldrig skickas till Sverige.

Thaifighter

thaifighter

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av thaifighter » 11 sep 2014, 08:43

Finns det ingen special-affär i Sverige som säljer gastuber, där man även som privatperson kan stövla in och köpa sej en liten co2-tub?
eller
Nån akvarieaffär i södra Sverige som säljer tuber begagnat eller nytt från 2kg och uppåt?
Det säljs ju öppet små co2 engångs nanopatroner i många affärer och även Sodastreams patroner ligger ju på öppna hyllor i varuhus,
så var går storleks-gränsen för vad dom får sälja?
Kanske nån större blomsteraffär säljer såna då man ju även använder co2 gas i växthus?

Thaifighter

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Pettson » 11 sep 2014, 10:58

Du kan gå in på en AGA-partner (riktig järnaffär) och köpa/beställa en tub. Kostar första gången då köpet är en form av pant och du brukar få betala extra om du vill ha en ny/rekonditionerad tub. Är bara värt om tuben ska stå synlig och du inte tänker lämna tuben mot "ny" då den är tom.


Tror det görs en annan bedömning vid försäljning som är en form av förvaring till skillnad mot transport där riskerna nog bedöms som större.

Lokala El-giganten fick smäll på fingrarna av någon myndighet för ca. året sedan då de hade för många utbytes patroner till sodastreamers liggandes på vanliga lutandes trådkorgs hyllor. Inte direkt förvånad över varningen som de fick då man själv sett ca. 30-35 streamer tuber staplade som timmer lutandes i 2 sådana hyllkorgar... Så att man nästan vill ta tuben längst fram i nederkant. :twisted:
Eller så var det kanske mängden Co2 de varnades för, måste varit motsvarande 25-30kg komprimerad gas totalt.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Mr_Ewing » 11 sep 2014, 11:58

Jag har köpt mina tuber på Brandservice i Linköping.
De bygger om gamla brandsläckare och de har både stora och små.
Jag gav 800:- för en 6 kg och 450 för en 2 kg.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Raven » 11 sep 2014, 15:58

Pettson skrev:Lokala El-giganten fick smäll på fingrarna av någon myndighet för ca. året sedan då de hade för många utbytes patroner till sodastreamers liggandes på vanliga lutandes trådkorgs hyllor. Inte direkt förvånad över varningen som de fick då man själv sett ca. 30-35 streamer tuber staplade som timmer lutandes i 2 sådana hyllkorgar... Så att man nästan vill ta tuben längst fram i nederkant. :twisted:
Eller så var det kanske mängden Co2 de varnades för, måste varit motsvarande 25-30kg komprimerad gas totalt.
Förvaringen tror jag mer för det sitter inte mycket till skydd för ventilen och det är en djävla kraft om nåt gör sönder, gasmängden vid ex: brand "ska" inte va ett problem för det sitter säkerhetsventiler som dumpar gas om trycket stiger för mycket.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

thaifighter

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av thaifighter » 12 sep 2014, 09:42

Pengarna återbetalades till mej igår via Paypal, så allt är OK med ZooRoyal.de!

Thaifighter

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster