pH:t går inte ner

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Mr_pH
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2014, 21:03

pH:t går inte ner

Inlägg av Mr_pH » 21 feb 2014, 21:34

Har köpt en CO2 från Tyskland med tillhörande JBL Taifun (http://www.jbl.de/en/aquatics-freshwate ... ora-taifun). Har försökt få ned pH-värdet till 6.6 då jag från tidigare trådar förstått att vattnet i närheten av Norsborgs vattenverk ligger på 2.5 dKH. Jag lyckas inte med reaktorn och inte ens då jag satt på en förlängning (motsvarar 1,5m för bubblorna innan de når taket på reaktorn). Rekommendationen är ju 10 bubblor/100l vatten per minut men nu har jag tillfört 50% mer, vilket till mitt 180liters innebär ca 27 bubblor per minut. Är det värdet på dKH som är fel eller har jag bara en dålig reaktor (bubblorna löses faktiskt inte helt upp)? /Ny på forumet/

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: pH:t går inte ner

Inlägg av Raven » 21 feb 2014, 21:45

Välkommen till Ps, tycker du ska köpa en droppchecker, det är en manick du sätter i akvariet som mäter co2 utan att påverkas av sura eller kalkhaltiga material i akvariet.

Vätskan i droppcheckern ändrar färg efter hur mättad den blir med co2, Jbl's variant är av plast men finns gott om olika droppcheckers i glas också.
Bild
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: pH:t går inte ner

Inlägg av hawkse » 21 feb 2014, 21:50

Några kontrollpunkter.
- Har du kalksten i karet som buffrar upp pH?
- Hur mäter du pH?
- Är du säker på att du får vatten från Norsborgs vattenverk?

Ytterligare; bubbeltakt är inte något exakt mått. Tittar jag i min diffusor ser det ut som det går ut en bubbla varannan sekund i mitt 300-liters kar, tittar jag i min bubbelräknare går det inte ens räkna bubblorna, så snabbt fräser de förbi.

Att bubblorna inte helt hinner lösas är inte ovanligt. Försök hitta något mer sätt att förlänga kontakten med vattnet, testa att öka bubbeltakten ytterligare. Så länge djuren i karet inte flämtar eller börjar bete sig konstigt har du iaf inte för mycket. Håll noga koll på t ex räkor när du ökar takten så lär du snabbt se om du kör på för mycket.

Mr_pH
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2014, 21:03

Re: pH:t går inte ner

Inlägg av Mr_pH » 26 feb 2014, 22:24

Då har jag rett ut saken. Det visar sig att Norsborgs vattenverk ligger mellan dKH mellan 3 och 3,6. Det betyder att jag kan ha lite högre pH (mäter m JBL:s pH-test 6.0-7.8) men ändå komma över 20ppm CO2. Däremot är reaktorn inte speciellt effektiv och jag funderar på att sätta in en reaktor som kopplas direkt på inblåset från ytterfiltret. Ska bli intressant att se om jag kommer närmare 40ppm. Har införskaffat två st 2x39W-ramper som jag ska sätta upp på ett 170-liters akvarium, dvs i princip 1W/liter och kommer starta upp med pmdd.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: pH:t går inte ner

Inlägg av Krukan » 27 feb 2014, 09:39

Stanna vid 30ppm om du är rädd om djuren!

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster