Bästa botten/soil?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av Adamantis » 12 sep 2012, 23:30

Hmm.. om så är fallet så är det ev. till fördel då det behövs lite ammoniak för att få igång nitrifikationsprocessen, alltså cykla karet.
Mvh William

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av Adamantis » 12 sep 2012, 23:37

*face palm* Dum jag är.. så klart beror det ju på vilken art man håller.

"Now you need to get substrate for your new tank. This can be a tricky choice and many people prefer different types. I pick the type of substrate based on the water parameter requirements of the shrimp I wish to keep. Remember that some shrimp need hard water, and some need soft water. Some shrimps need high-ph, and others low-ph. ADA Aquasoil is a substrate chosen by many hobbyists who wish to have soft, acidic water. Aquasoil also helps buffer the low ph. This substrate is best suited for shrimp that fit the soft, acidic requirements. If you notice, most Crystal Red Shrimp (CRS) breeders keep their CRS in tanks with Aquasoil substrate. You can also use an inert substrate along with peat to lower ph and hardness, although buffering the ph is more difficult this way and I don’t recommend it.
For a hard-water, high-ph tank, you can use an inert substrate instead of Aquasoil. Use a smaller amount of peat as well in a tank with inert substrate to keep the ph from becoming too alkaline, but not enough to drop the hardness of the water. This all depends on your tap water of course. If your tap is coming out at the ph and hardness you want when using an inert substrate then it is best not to touch a thing. My ph comes out at over 8.0, so I need to use peat in my hard water tank just to bring the ph down a bit and soften the water as well. It may sound difficult to get the ph and hardness you want, but trust me it really isn’t as long as you have the right setup."

Från denna lilla sida:
http://www.planetinverts.com/Invert%20Tank%20Setup.html

Eftersom vi är några som sagt att vi har lite sämre koll på räkor länkar jag även denna:
http://www.planetinverts.com/for_the_newcomer.html
Mvh William

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av Clas » 13 sep 2012, 06:43

hawkse skrev:
Adamantis skrev:
Clas skrev:Jag kör med osmosvatten och räksalt, så co2 är inget problem. Vill ha en mörk botten så soil blir bra.
Osmosvatten har 0 KH vilket innebär kraftiga svängningar i pH, något vattendjur generellt inte gillar. Jag är inte så insatt i räkvärlden men tycker det låter lite underligt.
Också relativt oinsatt i räkvärlden men han skriver "räksalt" vilket jag tror är en mineralmix som ska ge exakt de värden räkorna i fråga vill ha. Dvs, jag gissar att räksaltet även justerar kH till en för räkorna perfekt nivå.

Exakt så är det. För att få bort orenheter används ro vatten och sedan tlllsätts en mineralmix för att få optimala förhållanden för räkor. I mitt fall CR/CB.

Användarvisningsbild
Nicke7
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 maj 2011, 07:10
Ort: Norrköping

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av Nicke7 » 13 sep 2012, 07:29

så vitt jag vet så släpper både ADA och oliver knotts soil sjukt höga nivåer av amonium, och vad jag luskat ut ur ingen info som helst är att man ska byta 50% vatten varje dag första veckan, 50% vatten varannan dag andra veckan, 50% vatten var 3e dag den 3 veckan.. vart jag fått det ifrån kommer jag inte ihåg, men jag vet att jag hade stora problem med mitt oliver knott substrat första månaderna med grönvatten mm, det skulle ju vara kul med ett litet infoblad eller något, inte ens på oliver knotts säckar står det ett dugg... härnäst ska jag prova ecs substrat samt ADAs alla olika pulvergrejjer, (bottengödning, mm)

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av Clas » 13 sep 2012, 11:40

Letar på nätet efter någon som säljer ada-produkter. Någon som har en länk.

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av lollerpoop » 13 sep 2012, 11:49


Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av Krukan » 13 sep 2012, 12:43

Nicke7 skrev:så vitt jag vet så släpper både ADA och oliver knotts soil sjukt höga nivåer av amonium, och vad jag luskat ut ur ingen info som helst är att man ska byta 50% vatten varje dag första veckan, 50% vatten varannan dag andra veckan, 50% vatten var 3e dag den 3 veckan.. vart jag fått det ifrån kommer jag inte ihåg, men jag vet att jag hade stora problem med mitt oliver knott substrat första månaderna med grönvatten mm, det skulle ju vara kul med ett litet infoblad eller något, inte ens på oliver knotts säckar står det ett dugg... härnäst ska jag prova ecs substrat samt ADAs alla olika pulvergrejjer, (bottengödning, mm)
Är det inte lättare att laka ur detta innan man startar, eller?

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av lollerpoop » 13 sep 2012, 12:49

Dom flesta gör stora vattenbyten,fast jag har bara läst hur man gör i växtkar, om det bara ska vara mossa i...äsch man gör väl med samma metod?
Får bara vara väldigt försiktig med ammoniumet så att det inte skadar rekorna!

JenL
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 feb 2010, 09:22
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av JenL » 13 sep 2012, 12:54

Hej Clas, jag håller på med att beställa ADA Aqua Soil (New Amazonia & New Amazonia Powder) för min shop. Så snart kan du köper de hos mig ;-)

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av Clas » 13 sep 2012, 13:36

Det blir riktigt bra Jen! Då kommer jag förbi och hämtar "lite". Hur länge tror du att det tar?

JenL
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 feb 2010, 09:22
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av JenL » 13 sep 2012, 18:49

Hoppa att jag får in allt vid slutet av nästa vecka. Vad vill du har och hur mycket ?

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av Clas » 13 sep 2012, 22:00

Vet inte riktigt. Är onte klar med den skejpen som jag ha än.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av Mr_Ewing » 14 sep 2012, 23:14

Jag har inte märkt av någon ammonium med knotts soil.
Tvärtom har de starterna varit de stabilaste med minst alger.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av lollerpoop » 15 sep 2012, 01:59

Är knotts soil bra?
Har inte sådär dunderkoll på det...

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av Clas » 15 sep 2012, 02:38

Jag har knottsoilen i två nano och den funkar fint och inte en tillstymmelse till slger. Hittade 10 litrr för 200 dkr men drn vsr brun så jsg köpte inte några säckar. Puckat!

kmflex
Stickling
Stickling
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 mar 2015, 22:23

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av kmflex » 22 apr 2015, 04:06

hawkse skrev:Bra svar. Trodde det tvunget skulle vara soil.

Jag kör nästan uteslutande med St. Erik fogsand med eller utan kattsand (obränd) under. Tycker sand är absolut snyggast och smidigt att plantera i. Körde bränd kattsand i några kar men det var svårplanterat och svårscapeat så det gör jag nog inte om. Jordbotten var inte heller helt fel när det väl satt sig men första halvåret var en ständig strid mot alger då jag fuskade och inte blötlade jorden först.

Sugen på att testa någon Amazonia främst för att jag gillar den snygga mörkbruna färgen.

För växter som behöver lite extra kräm i bottnen brukar jag stoppa ned brända lerkulor av kattsand vid rötterna.
Kollat lite på denna sand och det finns olika färger av den. Är alla färger ok att köra i karet och säker för fiskarna?
Tvättar du den innan? Dammar det mycket?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Bästa botten/soil?

Inlägg av Bson » 22 apr 2015, 07:15

Har Tropica´s soil samt deras bottensubstrat sedan ca. 5 veckor. Verkar väldigt lovande. Tidigare har jag haft olika varianter med bottensubstrat (JBL, Tropica mm.) och sand/grus, JBL Manado, Seachem Flourite, ADA Amazonia med Powersand osv. Men Tropica´s bottenmaterial i nuvarande kar verkarar det vara lite "extra krut" i som sagt.

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster