Köra CO2 med controller vid 0 KH?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 19 okt 2010, 19:59

kH 3.5 med tendens till stigande. Två dagar efter vattenbyte. Snäckskal i ytterfiltret verkar vara det som gäller för att buffra upp vattnet rejält!

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 19 okt 2010, 21:53

Hur mycket snäckskal? Jag måste nog höja KH lite också.

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 19 okt 2010, 21:55

Två nävar såg jag nu. Jag kanske ska börja med att läsa igenom trådarna före jag skriver :D

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 19 okt 2010, 22:06

Jag vet inte vad som menas med "snäckskal" dock hawkse. Är "snäckskal" något man kan köpa, är de krossade eller är de pulvriserade? Om det är hela snäckskal är det någon speciell storlek. Anledningen till att jag frågar har att göra med den effektiva ytan igen, dvs desto finare partiklar ju ju mer effekt på KH och vise versa.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 19 okt 2010, 22:21

Krossade snäckskal, inga tillsatser. Fick med mig en påse hem från zoobutiken. Det såg ut ungefär som farmor gav hönsen som kalktillskott när jag var liten. Inga bitar som var större än 3-4 mm och inte tjockare än 1 mm. Inga jättenävar heller. Stoppade dem helt sonika i lådan direkt under det biologiska filtret (den vita, täta vadden i standardkitet).

Bör väl tilläggas att jag kör CO2:n genom filtret också. Jag inbillar mig att det har viss betydelse för reaktionen.

Möjligt att jag får ångra det när/om jag behöver plocka ur lite men med tanke på den snabba effekten har jag nu plockat ur några av kalkstenarna ur karet. Vill helst stanna kring kH 5-6 så det är väl dags att dra i bromsen lite försiktigt :)

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 19 okt 2010, 22:42

Jag läste att man skulle lägga i ett par deciliter krossat snäckskal per 100 liter, men jag vet inte var man landar i KH då. Någon som har en formel för det där?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 19 okt 2010, 22:49

I så fall ligger jag långt under. Max 1.5 dl har jag stoppat i.

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 19 okt 2010, 22:52

Jag får ringa min far imorgon och fråga. Så länge jag minns har han alltid haft snäckskal i sina filter. Men han hör nog till "gamla gardet" så han vet nog inte ens vad KH är. hehe.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 23 okt 2010, 12:31

Huga! Nu, sex dagar efter vb, ligger kH på drygt 5! Snäckskal i filtret is da shit!

Ska bli spännande att se var det här stabiliserar sig. Det veckoliga vattenbytet med kranvatten, 2.5 kH, lär ju temporärt justera ned karets vatten med några grader men mitt mål om kH 5-6 är ju redan nu uppnått! Idag åker resten av kalkstenen ur karet, det är ett som är säkert!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 23 okt 2010, 13:04

intressant!

Hur mkt snäckskal har du i filtret?

Jag har också äckligt lågt KH, men har sedan tidigare fått rådet att inte leka med KH när jag kör mäsk. Varför vet jag inte.

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 23 okt 2010, 13:10

Triad skrev:intressant!

Hur mkt snäckskal har du i filtret?

Jag har också äckligt lågt KH, men har sedan tidigare fått rådet att inte leka med KH när jag kör mäsk. Varför vet jag inte.
Max 1.5 dl har jag stoppat i.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 23 okt 2010, 13:10

Jag hade lite problem med sjunkande kH innan jag stoppade snäckskal i filtret.
kh:t gick från 10 - 6 på bara 5 dagar. Nu ligger jag stadigt runt 9 hela veckan vilket har lett till stadigare CO2 nivåer.

@Triad - det beror nog på att du inte har någon controller som styr ditt pH - för högt kH leder ju till för lite CO2 om du har konstant bubbeltakt.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 23 okt 2010, 13:33

okej.. då förstår jag.

Bäst att låta KH.t stå som det är tills jag märker ngt konstigt i karet.. =S

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 23 okt 2010, 16:10

Mr_Ewing skrev:Jag hade lite problem med sjunkande kH innan jag stoppade snäckskal i filtret.
kh:t gick från 10 - 6 på bara 5 dagar. Nu ligger jag stadigt runt 9 hela veckan vilket har lett till stadigare CO2 nivåer.

@Triad - det beror nog på att du inte har någon controller som styr ditt pH - för högt kH leder ju till för lite CO2 om du har konstant bubbeltakt.
För lågt kH kan ju också leda till för lite CO2 i vattnet om man inte är beredd att köra mycket låga pH men som växtakvarist med fiskar vill man väl sällan gå under kH 1 pga risken för pH-svängningar. Jag var ju en bit under 6 när jag startade den här tråden och firrarna mådde inte bra av det svajiga pH:t.

@Mr_Ewing: Hur mycket snäckskal körde du och hur stort är karet? Hoppas själv landa något lägre än du för att kunna hålla pH:t svagt surt.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 23 okt 2010, 16:15

mm. Ligger KH1 i karet. Ut från kranen är det 3.
Så ngt käkar karbonater i karet.

Ärligen talat är jag helt novis på detta med kemi och allt vad det innebär, så finner din tråd kanon, även om mkt är nonsens för mig =(

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 23 okt 2010, 17:07

Ur kranen kommer det vatten som håller ~10kH.
Jag har lagt i två deciliter ungefär - karet är 180L
Jag har hellre högt pH med stabilt kH än tvärtom. Nu ligger CO2 testen på grönt hela tiden.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 23 okt 2010, 17:44

Triad skrev:Jag har också äckligt lågt KH, men har sedan tidigare fått rådet att inte leka med KH när jag kör mäsk. Varför vet jag inte.
Det blir mer komplicerat att räkna ut mängden co2 i vattnet om kh förändras men det går att komma runt med en dropchecker.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 23 okt 2010, 17:46

Raven skrev:
Triad skrev:Jag har också äckligt lågt KH, men har sedan tidigare fått rådet att inte leka med KH när jag kör mäsk. Varför vet jag inte.
Det blir mer komplicerat att räkna ut mängden co2 i vattnet om kh förändras men det går att komma runt med en dropchecker.
Och då gäller trycksatt CO2 förmodar jag.
för att de ska funka?

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 23 okt 2010, 18:48

Jag kan ha uttryckt mig otydligt tidigare i tråden, men, filterbakterier tar upp karbonater, växter tar upp kalk, antagligen som kalciumkarbonater, fiskar tar upp kalk, även de skulle jag tro tar upp kalciumkarbonter.

Det är inte helt säkert att pH-svängningarna eller de låga pH-nivåerna var problemet för fiskar och växter tidigare, det kan mycket väl kanske framför allt för fiskarnas del varit den låga tillgången på kalcium, och att No3 utgjorde för stor del av det osmotiska trycket mot slutet av veckan.

Nackdelen man skulle kunna se med snäckskalskross och liknande, är att man inte kan tillsätta det för att få en viss KH-höjning, för KH stiger så länge man har tillräckligt med kalk och pH är så lågt att det löser sig mer kalk än vad som förbrukas, så när man tillsätter Co2 mot pH-styrning måste man anpassa mängden kalk så att man får en lagom upplösning. Och ibland kolla att kalket inte har täckts för mycket, men det får man väl indikationer på om man behöver kolla KH.

Skulle man däremot till exempel vilja tillsätta något för att höja KH en bestämd nivåhöjning får man tillsätta något som löser sig snabbt, då kan det vara frestande att använda bikarbonat, men antagligen funkar det precis lika bra att använda kalciumkarbonat som är fint pulver så länge KH-höjningen man är ute efter inte innebär att pH höjs över 7,5. Man får dock räkna ut hur mycket kalciumkarbonatpulver som behövs, precis som i fallet med natriumbikarbonat.

Kalciumklorid kan ju också verka frestande om man skulle vilja höja KH med en förutbeständ nivåhöjning, jag vet inte om det har någon större praktisk betydelse men rent principiellt borde det vara fel att tillsätta stor mängd klorid då en av anledningarna till att det är så få växter som trivs i salthaltigt vatten lär vara att de flesta växter har svårt att skilja klorid från nitrat. Måttliga tillsatser av kalciumklorid dör inte växterna av, men vissa arter kanske får det lite svårare att ta upp nitrat.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 23 okt 2010, 20:38

Erik... skrev:Kalciumklorid kan ju också verka frestande om man skulle vilja höja KH med en förutbeständ nivåhöjning, jag vet inte om det har någon större praktisk betydelse men rent principiellt borde det vara fel att tillsätta stor mängd klorid då en av anledningarna till att det är så få växter som trivs i salthaltigt vatten lär vara att de flesta växter har svårt att skilja klorid från nitrat. Måttliga tillsatser av kalciumklorid dör inte växterna av, men vissa arter kanske får det lite svårare att ta upp nitrat.
Tack för att du benar ut finliret. Bit för bit faller det på plats här för en vars minne av kemilektionerna är mycket blekt!

Om förhållandet kalcium vs nitrat har betydelse för osmosbalansen i fisken så var den med allra största säkerhet en bov i mitt kar. Högt nitrat och låga kalciumhalter (gissningsvis). Jag har för avsikt att fortsätta köra med snäckskal trots den lite oexakta verkan det kan få. Hellre det än att labba med ytterligare kemikalier. Räcker så gott med PMDD-doserandet.

Ditt sista stycke fick mig dock att haja till något. Om klorid är en källa till förvirring torde det väl även för växtakvaristen vara av yttersta vikt att se till att få bort kloret ur kranvattnet medelst vattenbehandlingsmedel? Jag tycker mig se att växterna efter varje vattenbyte tappar fart i 2-3 dagar för att sedan växa som vansinniga mot slutet av veckan.

Jag kör inte med något vattenberedningsmedel (har för mig att jag läst någonstans att det sabbar mikro-gödningen genom att neutralisera delar av den) och jag slipper helst men om växterna har svårt med kloriden kanske det är bättre att tänka om?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 23 okt 2010, 20:43

Triad skrev:
Raven skrev:Det blir mer komplicerat att räkna ut mängden co2 i vattnet om kh förändras men det går att komma runt med en dropchecker.
Och då gäller trycksatt CO2 förmodar jag.
för att de ska funka?
Har du tillräckligt med fart på mäsken kan du ju parera bra även där. Dropcheckern funkar ju oavsett hur CO2 kommer in i karet.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 23 okt 2010, 22:02

Erik... skrev:Kalciumklorid kan ju också verka frestande om man skulle vilja höja KH med en förutbeständ nivåhöjning, jag vet inte om det har någon större praktisk betydelse men rent principiellt borde det vara fel att tillsätta stor mängd klorid då en av anledningarna till att det är så få växter som trivs i salthaltigt vatten lär vara att de flesta växter har svårt att skilja klorid från nitrat. Måttliga tillsatser av kalciumklorid dör inte växterna av, men vissa arter kanske får det lite svårare att ta upp nitrat.
Kalciumklorid påverkar inte KH då det inte inehåller några karbonater. Däremot skulle Kaliumkarbonat, Natriumkarbonat, Magnesiumkarbonat eller nått liknande funka.

Angående hur fort koldioxid löser sig i olika KH så borde det lösa sig fortare/lättare i ett vatten med högt KH eftersom det då finns fler karbonater som kan buffra, men detta är jag inte helt hundra på just nu.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 23 okt 2010, 22:06

hawkse skrev:Ditt sista stycke fick mig dock att haja till något. Om klorid är en källa till förvirring torde det väl även för växtakvaristen vara av yttersta vikt att se till att få bort kloret ur kranvattnet medelst vattenbehandlingsmedel? Jag tycker mig se att växterna efter varje vattenbyte tappar fart i 2-3 dagar för att sedan växa som vansinniga mot slutet av veckan.

Jag kör inte med något vattenberedningsmedel (har för mig att jag läst någonstans att det sabbar mikro-gödningen genom att neutralisera delar av den) och jag slipper helst men om växterna har svårt med kloriden kanske det är bättre att tänka om?
Klorid (som finns i salt) och klor är olika saker även om de består av samma grundämne. Klorid är relativt ofarligt men bör ändå undvikas då man inte vill ha massa salt i ett sötvattensakvarium. Klor är betydligt värre och det vill man bara ha i vattnet om man vill döda saker (vilket vattenverken vill med bakterier som annars skulle kunna göra oss sjuka).
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 23 okt 2010, 22:11

Och slutligen angående ihibitition (när vissa ämnen hindrar växter att ta upp andra) så har flera märkt att för höga nitrathalter leder till kalciumbrist. Tvärtom (att kalcium inhibiterar nitratupptag) har jag inte hört om innan. Jag har inte heller koll på hur klorid skulle ihibitera andra ämnen. Dock är detta inte något jag kan så bra så om någon annan kan reda ut det vore det nog bra och om det finns någon studie om det skulle jag gärna läsa den.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 23 okt 2010, 23:01

averater skrev: Kalciumklorid påverkar inte KH då det inte inehåller några karbonater. Däremot skulle Kaliumkarbonat, Natriumkarbonat, Magnesiumkarbonat eller nått liknande funka.

Angående hur fort koldioxid löser sig i olika KH så borde det lösa sig fortare/lättare i ett vatten med högt KH eftersom det då finns fler karbonater som kan buffra, men detta är jag inte helt hundra på just nu.
Jag tänkte lite fort och fel, kalciumkloridenhöjer inte kh, precis som du säger, det höjer totalhårdheten/det osmotiska trycket.

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster