Köra CO2 med controller vid 0 KH?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 08 jan 2011, 12:01

Snart tre månader sedan senaste uppdateringen. Verkar som om snäckskalen långsamt tappar potensen enär kH nu stabiliserar sig kring 4.5-5 framåt slutet av veckan. Fortfarande ett rejält uppsving jämfört med noll som jag hade i början av tråden men det är nog dags att lägga i ½dl färskt snäckkross igen.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 08 jan 2011, 16:27

Jag tycker den här tråden är grymt spännande.
Men har alla med akvarium problem med fluktuerande kh? Jag har det nämligen inte. Så min fråga är varför vissa får fluktuerande kh?

Hur ofta byter du vatten sa du hawkse?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 08 jan 2011, 21:47

Varje vecka, 50%. Kommunalt vatten med stabilt KH kring 2.5-3.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 12 mar 2011, 22:27

För två veckor sedan stoppade jag så i lite färska snäckskal i filtret. Den ursprungliga laddningen hade urlakats såpass att kH inte orkade upp längre än till 3-3.5 mot slutet av veckan (från 2.5-3). En rejäl näve krossade snäckskal i en filterpåse i ytterfiltret och två veckor senare är jag åter uppe kring 5-5.5 kH mot slutet av veckan.

Då jag kör min kontroller på pH 6.7 betyder det att koldioxidhalten går från 20 ppm i början av veckan till 30 ppm innan vattenbyte. Med numera dubbeldos PMDD fördelat på två dagar håller sig bubblet hela veckan :)

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 13 mar 2011, 09:44

Kalk urlakas inte vad jag vet, men det blir biofilm på den så den inte reagerar med vattnet. Att göra rent den med jämna mellanrum eller ersätta med nytt är klockers. Najs med bubbel hela veckan - tänker på champagne till frukost... *s*

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 13 mar 2011, 10:24

Urlakas kanske den inte gör men den upplöses ju långsamt i vattnet. Där var betydligt mindre mängd snäckskalskross nu än det jag startade med. Den här gången stoppade jag den dessutom i filterpåse för att lättare kunna plocka ur den för rengöring/byte.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 04 apr 2011, 21:16

Whoa! Den här gången gick det snabbt. En stor näve snäckskal i filtret och endast sex veckor senare börjar snäckskalen tappa stånken! Tyckte pH:t steg för dåligt nattetid och kollade i helgen igen; 2 kH en vecka efter vattenbyte med 2.5 kH i kranen.

Ryckte upp filtret, rengjorde den vita mattan och konstaterade att filterpåsen med snäckskalen agerat skräpsamlare och därför slammat in snäckskalen i ett skyddande hölje gegga. Tvättade av detta och tryckte i ytterligare en näve snäckskal.

Så här en dag efter vattenbyte är det väl lite tidigt att säga men 2.5 kH har jag i karet ikväll, kontrollern inställd på 6.6 och det bubblar fint :)
Bilagor
Bubbles at 20 ppm.jpg

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 04 apr 2011, 21:46

Jag har scapat om i mitt kar nu och kör seiry stone nu - de ska ju vara lite kalkhaltiga så jag hoppas på att slippa snäckskal framöver.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 04 apr 2011, 21:58

Mmmm... får bli något sådant när jag scapar om det stora karet. Har ju en gigantisk, kalkhaltig klippa i mitt lilla 12-liters nanokar och där ligger kH stadigt på 10-11!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 04 apr 2011, 22:15

Fint bubbel förresten! :)
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 11 maj 2011, 12:17

Fi fasen,. Nu börjar det grilla i skallen,. Suck,. Riktigt bra tråd,. Och allt startade med att någon skrev att lågt kh ger ph svajningar haha,. Har länge tyckt att jag inte fått bubbel karet och har alltid trott på att man har för dåligt med ljus,. Enda sättet att stilla hjärn hungern är att börja mäta, men en fråga: får ni mer bubbel vid högre kh tycker ni?
Själv har jag 4 i kh från kran och cirka 5 i karet en dag efter vb, har ingen aning om vad kh är vid slutet av veckan men detta ska kollas upp nu.. Jag har juh inte heller så mycket växter än dock, det mesta håller på att växa på sig samt att håller på att stabiliseras i karet sen mitt rescape
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 11 maj 2011, 13:09

Mitt problem var/är att kH i kranen är strax under tre. I ett väl inkört kar finns det tydligen massor med bakterier som käkar karbonater och har man dessutom gott om växter så går de snabbt åt. Innan jag stoppade i snäckskal hade jag ingenting i karet som buffrade upp vattnet utan fick förlita mig på kranvattnet som fylldes på varje vecka men eftersom jag ju "endast" byter 50% av vattnet i veckan så sjönk kH stadigt.

När jag sedan under semesterperioden drog ut tiden mellan vattenbyten till var 10:e dag istället för en gång i veckan under en månad så fick bakterierna ytterligare tid på sig att käka karbonater och nollnivån kom som ett brev på posten.

Har fortfarande ingen riktigt bra, stabil lösning på mitt sjunkande kH utan får hålla koll på kH och pytsa i lite mer snäckskal när det börjar dala igen.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 maj 2011, 21:29

Om det gäller enbart KH (eller alkalinitet) så funkar bikarbonat finfint. Vill du specifikt åt kalcium/magnesiumkarbonat så blir det lite värre.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

sauk1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 sep 2013, 21:22

Re: Köra CO2 med controller vid 0 KH?

Inlägg av sauk1 » 01 sep 2015, 22:27

Medveten om att detta är en gammal tråd men den har ev bra bäring på att jag noterat sjunkande kh i karet.

Istället för snäckskal undrar jag om det som går att beställa tillsammans med pmdd, nämligen CaCl2, ger samma typ av calciumtillförsel till plantorna? Eller har det ett annat syfte att tillsätta Mg och Ca vid vattenbyte?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Köra CO2 med controller vid 0 KH?

Inlägg av hawkse » 02 sep 2015, 21:19

CaCl2 används för att höja gH, inte kH.

Relevant tråd här: http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... se-gh.html

Innehåller också många andra bra länkar.

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster