Var köpa Co2 nu för tiden?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Yobaman
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 254
Blev medlem: 17 aug 2011, 18:41
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Yobaman » 07 aug 2014, 15:18

Mr_Ewing skrev:Jag har en reg från US och en från Aquaristic - det är likvärdiga prylar så det spelar ingen roll vart du köper.
Är dessa 2-stegs regulatorer från båda företagen? Tänker när det börjar ta slut och trycket ökar att man fortfarande har samma tryck hela tiden. Finns ju 1-stegs som är billigare och som får problem när det är slut på flytande co2, då ökar ju trycket och det sprutar bubblor ;)

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Mr_Ewing » 07 aug 2014, 15:33

Det är 1-stegs båda två, men jag har aldrig haft några problem med att de dumpar på slutet.
Tvåstegs är ganska ovanliga vad jag vet.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Yobaman
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 254
Blev medlem: 17 aug 2011, 18:41
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Yobaman » 07 aug 2014, 15:46

Här finns det: http://www.co2art.co.uk/collections/dua ... etic-valve

Bra pris också. Har inte sett dessa själv så vet inte kvalitet. Brukar ju tyvärr spegla sig i priset ;) Någon som provat en sån 2-stegs?
Jag kan köpa kit från aquaristic med deras regulator eller från co2art och få 2-stegsreg för samma pris i slutändan. Däremot är den kanske obeprövad här så det är ju lite risk.

Det är ju inte alla 1-stegs som dumpar men vissa gör det vad jag förstår. Även att man måste trimma bubbeltakten mot slutet då trycket i flaskan ökar. Har du märkt av något sånt?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Mr_Ewing » 07 aug 2014, 15:55

Har aldrig märkt av det faktiskt!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Yobaman
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 254
Blev medlem: 17 aug 2011, 18:41
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Yobaman » 07 aug 2014, 16:06

Mr_Ewing skrev:Har aldrig märkt av det faktiskt!
Bra, då är det väl en bra 1-stegs :)
Jag körde bara 1 flaska med mitt förra kit, US-aquaristik. Kom inte ihåg om det blev ökad fart eller inte på slutet.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Bson » 07 aug 2014, 20:18

Inget jag heller kunnat notera med regulator från US.

thaifighter

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av thaifighter » 29 aug 2014, 16:08

Nybörjare som precis börjat med CO2 på tub och kör med Sodastream, men skulle behöva en större CO2 tub som varar längre ca 6 mån upp till ett år.
Såg någon länka till den här 2 kilos: http://www.zooroyal.de/co2-flasche-mehr ... lung?c=392
Kan man beställa och få skickat den till Sverige över Internet? Inga problem med att frakta trycksatta tuber med CO2?
Passar den med gängorna till en sån här: http://www.co2art.co.uk/collections/sin ... etic-valve
Går det att få dom fyllda i Sverige och i så fall var och ca kostnad?

Thaifighter

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Pettson » 29 aug 2014, 16:27

Trycksatta tuber skickas inte som paket utan måste gå i specialleverans, så köp en ofylld tub.

Det är samma EU gänga på både tub och regulator du länkat till.

thaifighter

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av thaifighter » 29 aug 2014, 16:41

Pettson skrev:Trycksatta tuber skickas inte som paket utan måste gå i specialleverans, så köp en ofylld tub.

Det är samma EU gänga på både tub och regulator du länkat till.
Vad jag kan se så säljs bara fyllda tuber från Tyskland?

Thaifighter

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Raven » 29 aug 2014, 16:43

Tyskland kan ha andra regler än posten.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

thaifighter

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av thaifighter » 29 aug 2014, 16:53

Är det någon här på Forumet som köpt en fylld CO2 tub från Tyskland och fått den skickat hit till Sverige?
Jag har sett flera länka till bla Aquaristic.net och Zooroyal.de, så det borde varit nån som provat!
Finns det något ställe i Sverige där man kan köpa fyllda 2 kg CO2 tuber, tex i akvarieaffärer?
Såg på amerikansk webbsida att Sodastream i USA även finns i co2 patroner för 130L , men har bara hittat för 60L i Sverige.


Thaifighter

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Bson » 29 aug 2014, 17:18

thaifighter skrev:Är det någon här på Forumet som köpt en fylld CO2 tub från Tyskland och fått den skickat hit till Sverige?
Jag har sett flera länka till bla Aquaristic.net och Zooroyal.de, så det borde varit nån som provat!
Finns det något ställe i Sverige där man kan köpa fyllda 2 kg CO2 tuber, tex i akvarieaffärer?
Såg på amerikansk webbsida att Sodastream i USA även finns i co2 patroner för 130L , men har bara hittat för 60L i Sverige.


Thaifighter
Jepp, köpt fyllda tuber från Tyskland (US och Zoo Royal) flera gånger. Dom gångerna har dom kommit med Postens företags paket.

thaifighter

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av thaifighter » 29 aug 2014, 18:41

Bson skrev:
thaifighter skrev:Är det någon här på Forumet som köpt en fylld CO2 tub från Tyskland och fått den skickat hit till Sverige?
Jag har sett flera länka till bla Aquaristic.net och Zooroyal.de, så det borde varit nån som provat!
Finns det något ställe i Sverige där man kan köpa fyllda 2 kg CO2 tuber, tex i akvarieaffärer?
Såg på amerikansk webbsida att Sodastream i USA även finns i co2 patroner för 130L , men har bara hittat för 60L i Sverige.


Thaifighter
Jepp, köpt fyllda tuber från Tyskland (US och Zoo Royal) flera gånger. Dom gångerna har dom kommit med Postens företags paket.
OK! Vad gick frakten på?
Såg att en svensk webbsida även säljer dom: http://www.aquawarehouse.se/shop/produc ... cts_id/761
Fast http://www.zooroyal.de/co2-flasche-mehr ... lung?c=392 är ju mycket billigare! :D

Thaifighter

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Bson » 29 aug 2014, 20:01

Tolkar det som att det kostar 12.90 Euro ifall man handlar för minst 25 Euro. http://www.zooroyal.de/versand-und-zahlungsbedingungen
Men man får ju reda på fraktkostnad ifall man påbörjar beställningen.
Notera att till vissa postnummerområden verkar dom inte kunna leverera.

thaifighter

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av thaifighter » 30 aug 2014, 09:02

Bson skrev:Tolkar det som att det kostar 12.90 Euro ifall man handlar för minst 25 Euro. http://www.zooroyal.de/versand-und-zahlungsbedingungen
Men man får ju reda på fraktkostnad ifall man påbörjar beställningen.
Notera att till vissa postnummerområden verkar dom inte kunna leverera.
Jag har lagt in en beställning på 2 x 2 kg tuber, och som du säger så kostar frakten 12,90 Euro.
Får se hur det går!

Thaifighter

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Pettson » 30 aug 2014, 10:28

Bson skrev:
thaifighter skrev:Är det någon här på Forumet som köpt en fylld CO2 tub från Tyskland och fått den skickat hit till Sverige?
Jag har sett flera länka till bla Aquaristic.net och Zooroyal.de, så det borde varit nån som provat!
Finns det något ställe i Sverige där man kan köpa fyllda 2 kg CO2 tuber, tex i akvarieaffärer?
Såg på amerikansk webbsida att Sodastream i USA även finns i co2 patroner för 130L , men har bara hittat för 60L i Sverige.


Thaifighter
Jepp, köpt fyllda tuber från Tyskland (US och Zoo Royal) flera gånger. Dom gångerna har dom kommit med Postens företags paket.
Beror i.s.f. på ofullständigt ifyllt paketinnehåll från säljare då trycksatta tuber (gaser under tryck) är klassade som Farligt gods.
Mest troligt i värsta fall som köpare, kan din fyllda tub vid ev. upptäckt bli liggandes på någon postterminal.
Som säljare... Allt från böter till fängelse beroende på "hur" man upptäckt den trycksatta tuben.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Bson » 30 aug 2014, 11:38

Pettson skrev:
Bson skrev:
thaifighter skrev:Är det någon här på Forumet som köpt en fylld CO2 tub från Tyskland och fått den skickat hit till Sverige?
Jag har sett flera länka till bla Aquaristic.net och Zooroyal.de, så det borde varit nån som provat!
Finns det något ställe i Sverige där man kan köpa fyllda 2 kg CO2 tuber, tex i akvarieaffärer?
Såg på amerikansk webbsida att Sodastream i USA även finns i co2 patroner för 130L , men har bara hittat för 60L i Sverige.


Thaifighter
Jepp, köpt fyllda tuber från Tyskland (US och Zoo Royal) flera gånger. Dom gångerna har dom kommit med Postens företags paket.
Beror i.s.f. på ofullständigt ifyllt paketinnehåll från säljare då trycksatta tuber (gaser under tryck) är klassade som Farligt gods.
Mest troligt i värsta fall som köpare, kan din fyllda tub vid ev. upptäckt bli liggandes på någon postterminal.
Som säljare... Allt från böter till fängelse beroende på "hur" man upptäckt den trycksatta tuben.
Finner det rätt otroligt att alla som säljer CO2-tuber i Tyskland och Frankrike mfl. till Sverige skulle bryta mot någon lag. Men alla verkar inte transportera farligt gods t.ex. UPS. Men som sagt det har alltid varit DPD och posten som gjort transporterna till och i Sverige.

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Pettson » 30 aug 2014, 14:00

Sunt förnuft säger att det knappast är okey att skicka något med möjlig sprängverkan större än handgranater i vanlig posthantering?
I Sverige är det förbjudet och likaså Storbritannien. Tyska DPD skriver i vart fall "försändelse som kan orsaka skada på person eller egendom" och hänvisar sedan till klass 2 föreskrifter. Samma klass som hos alla andra som förbjuder trycksatta tuber inkl. Co2 och brandsläckare t.ex.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Bson » 30 aug 2014, 14:07

Finns tydligen något som kallas "begränsad mängd" (max 30kg) som det kanske handlar om. Men som sagt så betvivlar jag att inte transporterna skulle gå rätt till.
Edit:
http://www.postnordlogistics.se/sv/Docu ... %20(2).pdf

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Mr_Ewing » 30 aug 2014, 22:58

Kollade upp det där med tvåstegsregulatorer lite och det är lite bluff.
Det är kineserna som felaktigt beskriver en regulator med ställbart arbetstryck och nålventil som en tvåstegsregulator. Det är felaktigt.
En tvåstegsregulator består av två seriekopplade regulatorer och det har jag aldrig sett.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Yobaman
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 254
Blev medlem: 17 aug 2011, 18:41
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Yobaman » 01 sep 2014, 10:10

Kan tillägga att jag köpte ett begagnat co2 system från en medlem här för ca 2-3 veckor sedan. 5kg nyfylld tub, regulator, magnetventil, nålventil, bubbelräknare och slang för 1200:-

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Mr_Ewing » 01 sep 2014, 17:46

Yobaman skrev:Kan tillägga att jag köpte ett begagnat co2 system från en medlem här för ca 2-3 veckor sedan. 5kg nyfylld tub, regulator, magnetventil, nålventil, bubbelräknare och slang för 1200:-
Vilket fynd!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Yobaman
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 254
Blev medlem: 17 aug 2011, 18:41
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Yobaman » 01 sep 2014, 19:30

Mr_Ewing skrev:
Yobaman skrev:Kan tillägga att jag köpte ett begagnat co2 system från en medlem här för ca 2-3 veckor sedan. 5kg nyfylld tub, regulator, magnetventil, nålventil, bubbelräknare och slang för 1200:-
Vilket fynd!

Ja det var ett bra pris.

thaifighter

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av thaifighter » 10 sep 2014, 00:05

Hej!

Vill bara meddela att jag beställde 2 X 2 kgs CO2 tuber från ZooRoyal.de för att prova om det gick.
Beställning och betalning med Paypal gick igenom, och paketet lämnades in till DHL paketcentrum i Köln för vidare transport till Sverige.
Sen hände dock inget på en vecka, ingen uppdatering alls när jag kollade DHL's paketspårning!?
Så igår mailade jag till ZooRoyal.de som bara sa att jag måste ha lite mer tålamod då utlands-försändelser kan ta lite längre tid!
Idag fick jag dock ett nytt mail ifrån dom att paketet hade stoppats av tyska tullen pga att det inte var tillåtet att skicka sprängfarligt gods till Sverige!
Dom har dock lovat att så snabbt som möjligt sätta in mina pengar på mitt bank-konto igen, så förhoppningsvis ordnar det sej med pengarna!

Så jag kan konstatera att det är inte tillåtet att skicka CO2-tuber från Tyskland till Sverige i alla fall!
Tycker att dom kunnat skicka tomma tuber, det borde väl vara tillåtet!?
Fast tullen kan väl kanske inte avgöra om dom är tomma eller fulla?

Så blir att kolla akvarieforum och hoppas att det dyker upp någon som har en till salu!
Kollade blocket, men priserna ligger upp emot en tusenlapp, så dubbelt så dyrt som ZooRoyal.de tar för sina!

Thaifighter

Användarvisningsbild
Yobaman
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 254
Blev medlem: 17 aug 2011, 18:41
Ort: Stockholm

Re: Var köpa Co2 nu för tiden?

Inlägg av Yobaman » 10 sep 2014, 00:10

Jo det har ju alltid varit olagligt att frakta co2 i sverige även om många fått det skickat till sig från tyskland. Nu verkar tydka tullen ha satt stopp för det. Kanske bara från vissa återförsäljare som de känner till.
Lika bra det kanske, finns ju en anledning till att det är olagligt, det innebär ju en risk för skador/dödsfall.
Lycka till med att hitta flaskor :)

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster