Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Inlägg av Pettson » 09 aug 2014, 14:41

Sitter och funderar över någon typ av ställ för CO2 tub (sodastream tub). Har några brädor ihopspikade som ett stort U upp-och-ner med hål för tuben som ser gräsligt ut.

Har inte hitta några "ställ" för sodastream tuber, någon som har tipps på om det finns?

Alternativt bygga ett snyggare ställ i MDF och lacka å slipa som en tok tills det blir snyggt.

Men där började jag fundera, sett bilder lite här och där med tuber ståendes upp-och-ner?
Är det betydelselöst hur CO2 tuben förvaras när den öppnas?
Fick lära mig för många år sedan (25+) på yrkesskola att regulatorn alltid skulle peka uppåt. Det var mest acetylen, propan och oxygen med gasskärning/hårdlödning och tig, mig och allt vad det hette.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Inlägg av Raven » 09 aug 2014, 16:52

Pettson skrev:Alternativt bygga ett snyggare ställ i MDF och lacka å slipa som en tok tills det blir snyggt.
Vad är syftet med stället? att hålla flaskan eller bara se snyggt ut?
Men där började jag fundera, sett bilder lite här och där med tuber ståendes upp-och-ner?
Är det betydelselöst hur CO2 tuben förvaras när den öppnas?
Det finns mer spelrum för gasflödet till akvarier är väldigt lågt jämfört med svetsgaser men upp och ned hade inte jag ställt det om tillverkaren av regulatorn inte uttryckligen säger att det fungerar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Inlägg av Pettson » 09 aug 2014, 17:56

Raven skrev:Vad är syftet med stället? att hålla flaskan eller bara se snyggt ut?
Främst är det en hållare, som inte går att ställa i skåpet jag har akvariet på. Så den får gärna var "snyggare" än de ohyvlade brädbitarna jag har i dag.

Det finns mer spelrum för gasflödet till akvarier är väldigt lågt jämfört med svetsgaser men upp och ned hade inte jag ställt det om tillverkaren av regulatorn inte uttryckligen säger att det fungerar.
Finns flera märken av främst 500g tuber som kan köpas lösa eller följer med kompletta paket, där tuben har rund botten precis som sodastream tuben. Fast det sitter oftast en stålbygel bockad som ser ut både som skydd och ett tänkt ställ. T.ex. bilden på http://www.aquaristic.net/CO2-Flasche-aquarium.html visar en liten (skydds-)bygel på den större tuben och den lilla har en stor bygel som jag förmodar är tänkt som en fot för tuben om man vänder på den?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Inlägg av Raven » 09 aug 2014, 18:20

Hade en gång en kolsyreflaska med rund botten och jag tittade på 110mm ändstopp som fylls med polyester, ställer flaskan i ändstoppet och sen får polyestern härda.
Om foten ska gå att ta av måste flaskan täckas med ett par lager plast och bör använda en tom flaska för det bildas värme när polyester härdar.
http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-r ... opp-88082/

Du kan snickra till en form som du täcker med fleecetyg som penslas med polyester, om du gör jobbet ordentligt kan du få en svart spegelblank yta, enda nackdelen jag haft med polyester är att den luktar starkt under 30-60minuter när den härdar sen avtar lukten snabbt.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Inlägg av Pettson » 09 aug 2014, 18:40

Polyester verkar inte så dyrt, kan nog bli en del experimenterandes med det framöver.

Om man fyller ett rör med 1kg polyester, är vikten densamma efter härdning? Eller kan det var en idé att stoppa i någon form av extra skrot för att få vikt i "tub-stödet"?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Inlägg av Raven » 09 aug 2014, 19:59

Vikten borde inte förändras nämnvärt under härdningen men polyester krymper lite, har testat att blanda polyester med rådasand och det höll ihop väldigt bra.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Timzla
Månadens Växtakvarist
Månadens Växtakvarist
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 apr 2013, 21:38
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Inlägg av Timzla » 09 aug 2014, 23:32

Gjut inte för mycket på en gång max ett par cm djupt per gång. Blir väldigt varmt under härdning. Har testat och det tog nästan eld. Blev rökbildning och sprickor med stark missfärgning. 10 x 10 x 10 funkar inte att gjuta i ett svep. Tunna lager är rätt väg att jobba med plast.
Ville bara dela med mig av mina misstag

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Inlägg av Raven » 10 aug 2014, 05:24

Timzla skrev: Blir väldigt varmt under härdning. Har testat och det tog nästan eld. Blev rökbildning och sprickor med stark missfärgning.
Hade nog för mycket härdare i, mängden härdare påverkar hur snabbt polyestern härdar och hur mycket värme som bildas.
Jag har gjutit som mest ~250ml i ett svep i rumstemperatur och hade ~1% härdare i, temperaturen blev som mest 50-55grader.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Inlägg av Bson » 10 aug 2014, 14:27

En sådan här verkar passa annars: http://www.us-aquaristikshop.com/co2-fl ... schen.html

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Inlägg av Pettson » 10 aug 2014, 15:26

Bson skrev:En sådan här verkar passa annars: http://www.us-aquaristikshop.com/co2-fl ... schen.html
Verkar som deras sida är nere just nu? www.us-aquaristikshop.com fungerar inte heller så det är nog inte länken.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Förvaring av CO2 tub och ställ färdig att köpa?

Inlägg av Bson » 10 aug 2014, 17:43

Samma som US, passar till flaskor med diam. 60mm. http://fish.aquaristic.net/JBL-Holder-CO-Cylinder.html

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster