Algexplosion start upp, några observationer

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Mr_pH
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2014, 21:03

Algexplosion start upp, några observationer

Inlägg av Mr_pH » 12 mar 2014, 21:38

För en vecka sedan fick jag hem ett akvarium, 170l, med ett 20-tal tetror (Colombia-, Blod-). Tillförde bottensubstrat ECS och ett tiotal olika växter, bottenytan fylld till 3/4. Började försiktigt med 2x39W (15000K+blått ljus(från ett saltvattensakvarium)). Allt verkade stabilt, inga alger, glada fiskar men ingen tillväxt på växterna. Satte därför på 2x39W till med samma t5:or som ovan (nu totalt 4x39W), C02 så att pH sänktes från 7.4 till 6.8 (dKH ca 3). Bytte 1/3 av vattenmängden och tillförde PMDD men inte KNO3-komponenten (tänkte att den stod fiskarna för (fel av mig... :cry: )). Vad händer: dag 1, växterna bubblar av syre. Dag 2, växterna växer, syre produceras. Dag3: bruna alger i tjocka lager över botten och växter. Dessa lossnade lätt vilket ledde till bruna algsoppa i akvariet vid rengöring med handen. Samma sak dag 4.

Min slutsats är att all näring i kombination med att nitratcykeln kickar in leder till ett paradis för växter och alger. Kommer nu att dra ned CO2 till låg nivå, slänga in mer snabbväxare och avvakta.

Btw: Flyttade växter till ett annat akvarium med mollys och svärdbärare - de kan inte sluta äta :!:

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Algexplosion start upp, några observationer

Inlägg av Raven » 12 mar 2014, 23:17

Mr_pH skrev: Dag3: bruna alger i tjocka lager över botten och växter. Dessa lossnade lätt vilket ledde till bruna algsoppa i akvariet vid rengöring med handen. Samma sak dag 4.
Petflaska med botten borttagen, liten bit filtermatta uppe vid halsen, filtervadd och sen en skiva filtermatta längst ned, montera en rejäl pump på halsen till flaskan så har du ett filter som kan polera upp vattnet tills det glänser igen.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mr_pH
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2014, 21:03

Re: Algexplosion start upp, några observationer

Inlägg av Mr_pH » 13 mar 2014, 00:32

Ja det skulle säkert fungera, blir ju en del vattenströmning som inte är optimalt.men med tanke på att det krävs flera veckor inman läget borde vara stabilt och det egentliga växtakvariet sätts upp så varför inte? Har ett eheim powerhead liggande någonstans....

Mr_pH
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2014, 21:03

Re: Algexplosion start upp, några observationer

Inlägg av Mr_pH » 14 mar 2014, 18:43

Resultat! 8h ljus ingen Co2 gav omedelbar effekt. Brunalgerna ger långsamt med sig.

Mr_pH
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2014, 21:03

Re: Algexplosion start upp, några observationer

Inlägg av Mr_pH » 26 mar 2014, 21:09

Har nu kämpat med blågröna alger i ett par veckor som växer som väldigt smala trådar om man tittar riktigt nära. Jag märkte att det biologiska filtret inte riktigt orkade hålla rent så jag satte in ett Tetrafilter (mekaniskt). Vattnet blev klarare så då passade jag på att sätta på CO2:n så att pH:t sjönk till 6.8 och samtidigt hällde jag i halv dos PMDD. Då dyker trådalger upp OCH mörka (blågröna?) alger som prickar på växternas blad. Prickarna går inte att avlägsna. Detta hände alltså på ett par dagar.

Ska jag öka dosen till full PMDD eller vad är receptet?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Algexplosion start upp, några observationer

Inlägg av Raven » 26 mar 2014, 21:25

Prickalger kommer av fosfatbrist, trådalger kan triggas av järngödning men enkla att rensa bort med en blompinne.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mr_pH
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2014, 21:03

Re: Algexplosion start upp, några observationer

Inlägg av Mr_pH » 26 mar 2014, 21:32

Så om jag kör fulldos PMDD dvs 10ml/100l så borde prickalgerna försvinna? ingår det järn i PMDD?

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster