Hjälp mig lösa problemet

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Hjälp mig lösa problemet

Inlägg av batski » 12 feb 2007, 16:37

I mitt SA är det nästan inga växter som trivs och vallisnerian bara dör. Jag skötter akvariet på samma sätt som mina andra low-techs, förutom att jag kör med lite mäsk för att hålla ett lågt pH. Det brukar ligga runt pH 6.7. KH 3.

Nu tänker jag gräva ner nedfrusen dammjord just där jag vill att vallisnerian ska växa (det är lite torv under sanden annars sen omstarten i somras). Tror ni att detta kommer at lösa vallisproblemet? Jag har hört att vallisneria trivs i gamla akvarier med mycket mulm på botten. Jag har inte slammsugit i det här akvariet på länge, men det samlas ändå väldigt lite skräp på botten.

Har även tänkt köpa Seachem Equilibrium, men det får jag vänta ett tag med. Vad annars kan jag göra?

Sen har jag länge haft en del partiklar som svävar omkring i vattnet och fastnar på glaset och på växter som står framför strilröret. Så jag har bestämt mig för att byta ut keramikmakaronerna mot blå filtermatta och hoppas på så sätt få bukt på det problemet. Kommer detta att funka tror ni?
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hjälp mig lösa problemet

Inlägg av Sintei » 12 feb 2007, 19:18

batski skrev:I mitt SA är det nästan inga växter som trivs och vallisnerian bara dör. Jag skötter akvariet på samma sätt som mina andra low-techs, förutom att jag kör med lite mäsk för att hålla ett lågt pH. Det brukar ligga runt pH 6.7. KH 3.
Men om du kör med mäsk tillsätter du ju CO2.. Och då kan du väl inte behandla det i övrigt som ett lowtec?!
Bild

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Re: Hjälp mig lösa problemet

Inlägg av batski » 12 feb 2007, 19:59

Sintei skrev:Men om du kör med mäsk tillsätter du ju CO2.. Och då kan du väl inte behandla det i övrigt som ett lowtec?!
Jag tillsätter väldigt lite CO2. Kittet är underdimentionerat för akvariet. Tror att det är upp till 100 liter och akvariet är på 250L.

Men vad menar du att jag ska göra annorlunda? Tillsätta näring? Det gör jag, fast inte så mycket eftersom nitratet ligger på rätt bra nivåer.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 13 feb 2007, 10:46

Kanske det som är problemet, du tillsätter "lite CO2". Det är som att säga till växterna, ni får bara halva kakan. Måste du verkligen sänka pHt?
Bild

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 13 feb 2007, 11:10

Sintei skrev:Kanske det som är problemet, du tillsätter "lite CO2". Det är som att säga till växterna, ni får bara halva kakan. Måste du verkligen sänka pHt?
Jag hade ännu värre problem (med en massa äckliga alger) innan jag började med mäsk, så jag tror faktiskt inte att det är det som är problemet. Lite CO2 måste ändå vara bättre än nästan inget. Även om jag inte kör med mäsk får växterna lite CO2 från fiskarnas andning, men då väldigt lite.

Men som sagt, växtproblemen i det akvariet är mycket äldre än den lilla CO2-tillsatsen.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 13 feb 2007, 21:14

Växter växer därför de har:

1 Tillgång till ljus (mer eller mindre)
2 Nutrienter

Vad jag vet kan man tvinga växter att ta upp den nödvändiga näringen via vattenkolumnen (om nu dina valisnera skulle föredra upptagning via rötterna). Då bör du kunna lösa problemet med växterna/algerna med en gödnings rutin..
Jag tror fortfarande din låga mäsktillsats som, jag antar inte är jämn iom det är mäsk, är den stora boven i dramat.
Har du någon konstig brunn du får vattnet ifrån?

Det finns inte mer att gå igenom (om du nu inte tillsätter andra saker i akvariet).
Bild

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 14 feb 2007, 14:10

Nej ingen brunn. Det är kommunalvatten. Jag har tidigare tillsatt en pH-buffert som jag sen förstod inte var bra för växterna, men detta var säkert över ett halvår sen och jag har bytt vatten ett antal gånger sen dess.

Som belysning har jag två st Aquarelle. Problemen började som sagt mycket innan jag började med mäsk. Ett tag hade jag en massa äckliga alger som sen försvann just när jag började med mäsk. Och mäsktillsatsen kan ju inte vara orsaken till problem som jag hade redan innan.

Och varför växer spikbladet men inte de andra växterna (visserligen sprider sagittarian sig men plantorna förblir väldigt små). Cabomban har slutat växa och är ganska ful och vallisneria fungerar inte alls.

Jag funderar på två möjliga orsaker till problemet: antingen saknar växterna några spårämnen som finns i kranvattnet (men i så fall borde detta bli ett problem i alla low-techs) eller så är nitrattet och annan näring i organisk form och därför inte tillgänglig för växterna. Men i så fall varför? Det verkar ju fungera ganska bra i de andra akvarierna.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 14 feb 2007, 15:02

är bra trött så kan ha missat men funderat på om det kan va botten som strular för dej ?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 14 feb 2007, 15:23

Raven skrev:är bra trött så kan ha missat men funderat på om det kan va botten som strular för dej ?
Jag har också tänkt tanken. Jag startade om akvariet i somras och då med lite torv + bottennäring under sanden. Så det borde funka bättre än innan då jag inte hade nånting under sanden :roll:
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 14 feb 2007, 15:41

Mina Vallisneria tycks visa ett samband mellan hur dom trivs och kH:t. När jag haft väldigt lågt kH har dom helt enkelt förintats, mer eller mindre.
Det är väl rätt naturligt men det verkar behöva gå ett bra tag efter nystart av burken innan Vallisnerian börjar trivas. Nu börjar dom komma igång igen efter att ha fört en tynande tillvaro sedan den totala omstarten i mitten av november.
Kör med mäsk och näring och allt övrigt växer rätt bra. Näringsvärdena är rätt konstanta, det enda jag ser som förändras är kH:t, var vid nystarten 2-3 och är nu uppe på 6. När dom växte med otrolig hastighet var det uppe på 8.
Det kan ju iofs vara något annat dom reagerar på så vem vet?

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 14 feb 2007, 16:08

Flahultarn skrev:Mina Vallisneria tycks visa ett samband mellan hur dom trivs och kH:t. När jag haft väldigt lågt kH har dom helt enkelt förintats, mer eller mindre.
Det är väl rätt naturligt men det verkar behöva gå ett bra tag efter nystart av burken innan Vallisnerian börjar trivas. Nu börjar dom komma igång igen efter att ha fört en tynande tillvaro sedan den totala omstarten i mitten av november.
Kör med mäsk och näring och allt övrigt växer rätt bra. Näringsvärdena är rätt konstanta, det enda jag ser som förändras är kH:t, var vid nystarten 2-3 och är nu uppe på 6. När dom växte med otrolig hastighet var det uppe på 8.
Det kan ju iofs vara något annat dom reagerar på så vem vet?
Hur kommer det sig att du har fått så högt KH? Vad har du för pH? KH i mitt SA ligger på 3 nu och det är något lägre än vad det var när jag använde pH-buffern. Men nog borde vallisnerian tåla lågt KH med tanke på att den enligt Tropica ska trivas vid pH 6-9 och jag kan inte tänka mig att KH skulle vara högt vid pH 6..

EDIT: Ja just det, så det har tagit ca 3 månader efter omstart innan din vallisneria började trivas. I så fall bode min börjat trivas redan för några månader sen...
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 14 feb 2007, 16:26

Har ett pH som pendlar mellan 6,8-7,2. Vad kH stegringen beror på kan jag inte riktigt säga.

Innan omstarten i november hade jag ett torvlager under gruset men det var samma uppträdande av Vallisnerian med det bottensubstratet.

Användarvisningsbild
Adam
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 543
Blev medlem: 30 okt 2006, 01:55
Ort: Lidköping vid vänern
Kontakt:

Inlägg av Adam » 14 feb 2007, 17:26

Du verkar ha samma problem som jag

Min teori om detta är att bottengruset är urlakat, alltså att det finns något i gruset som växterna tar upp och växer som f*n av. När detta minskar/försvinner börjar problemena med under/övergödning.

Just nu funkar Hygrofilian, men inte vallersineran och inte stellan.
Förr var det tvärt om...


Mitt tips är att hålla ut.
Stellata X3 240l (Aquastabil) (T5 162 W/m²) 5kg CO2 forum/viewtopic.php?t=12602

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 14 feb 2007, 18:28

Adam skrev:Du verkar ha samma problem som jag

Min teori om detta är att bottengruset är urlakat, alltså att det finns något i gruset som växterna tar upp och växer som f*n av. När detta minskar/försvinner börjar problemena med under/övergödning.
Hmm, fast ingenting (förutom spikbladet som tar näring via bladen) har växt som f*n i detta akvarium sen en gång för säkert ett år sen då jag behandlade med Myxazin. Innan dess växte vallisnerian som ogräs i äldre sand än den jag har nu, KH 4 eller 5 och pH 6.5.

När jag startade om akvariet i somras trodde jag att det skulle lösa dessa problem, men icke :(
Senast redigerad av 1 batski, redigerad totalt 14 gånger.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Inlägg av tropfrog » 14 feb 2007, 22:10

Flahultarn skrev:Har ett pH som pendlar mellan 6,8-7,2. Vad kH stegringen beror på kan jag inte riktigt säga.

Innan omstarten i november hade jag ett torvlager under gruset men det var samma uppträdande av Vallisnerian med det bottensubstratet.
Pendlande ph runt 7 i kombination med ökande kh är ett mycket säkert tecken på att du har något kalkhaltigt i karet, vad tror du att det kan vara?

Batski: Funkade valisnerian när du buffrade med fosfatbuffert?
MVH
Magnus

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 14 feb 2007, 23:04

tropfrog skrev:Batski: Funkade valisnerian när du buffrade med fosfatbuffert?
Ja det gjorde den. Den växte och spred sig som ogräs. Men jag hade även problem med trådalger då.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 15 feb 2007, 09:28

tropfrog skrev: Pendlande ph runt 7 i kombination med ökande kh är ett mycket säkert tecken på att du har något kalkhaltigt i karet, vad tror du att det kan vara?

Magnus
Hehe, kalk kanske ...

Egen brunn, ph 6,5 med aggresiv kolsyra, och det blir så förtvivlat grönt i duschen, för att inte tala om vad som händer i vv-beredaren :-), så då fixar man ett kalkfilter för att höja pH:t. En nödvändighet!

Men, vad är bäst för karet? Har kört både med råvattnet och det filtrerade, men det är så joxigt att ta råvattnet så det får bli det filtrerade. pH:t i detta ligger normalt sett strax över 7. Fast jag begriper inte riktigt vad som händer när det kommer ner i karet! Kör ner CO2 till 6,8-7,2 som sagt men får akvarievattnet stå och lufta ur hoppar det upp till 8,4 eller nåt i den stilen. Även råvattnets pH stiger ju rätt mycket om det får lufta ur kolsyran.

Vad rekommenderas?

Har det nån koppling till hur Vallisnerian trivs tros?

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 15 feb 2007, 09:59

Vet ej om det tillför något, men mina växer som s-n i följande miljö:
Botten av Biltema blästersand och krossade snäckskal.
PH 8,2-8,4
Nitrat ca. 10ppm
Städar inte botten så det finns mycket mulm runt "fötterna" på buskagen.
Små och glesa vattenbyten.

Fast det är som ni skriver, det tar några månader innan dom går igång.
Peter

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 15 feb 2007, 10:55

Flahultarn skrev:Men, vad är bäst för karet?
Vad har du för fiskar? pH 8.4 är ju lite väl basiskt för en hel del fiskar. Vallisnerian däremot är en hårdvattensväxt som gillar kalk så den trivs säker under de förhållanden. MEN den ska även kunna växa i så surt vatten som pH 6...

Samma sak för dig annehult. Krossade snäckskal trivs vallisnaerian med. Själv har jag mjukvattensfiskar och vill därför inte ha vare sig för högt pH eller KH, men vallisen har tidigare växt bra i pH 6.5. Kan det vara det låga KH:t som spökar? Hade gärna velat ha KH 4, men inte högre pH.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Sintei
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 23 aug 2006, 07:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Sintei » 15 feb 2007, 11:01

pH hit o pH dit.. tror inte fiskarna eller växerna bryr sig om det inte handlar om extrema variationer. Eventuellt om de är vildfångade och man ska få dem o leka är det väl i första hand romen som är kinkig.
Bild

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 15 feb 2007, 11:15

Sintei skrev:pH hit o pH dit.. tror inte fiskarna eller växerna bryr sig om det inte handlar om extrema variationer. Eventuellt om de är vildfångade och man ska få dem o leka är det väl i första hand romen som är kinkig.
Menar du att växterna skulle vara känsligare än fiskarna? Givetvis är det olika med olika arter. En del fiskar är ganska anpassningsbara, medans andra är lite känsligare. En del av mina tetror är vildfångade, men även om de inte hade varit det så hade de ändå kunnat vara uppvuxna i mjukt och surt vatten.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 15 feb 2007, 11:45

batski skrev: Vad har du för fiskar? pH 8.4 är ju lite väl basiskt för en hel del fiskar. Vallisnerian däremot är en hårdvattensväxt som gillar kalk så den trivs säker under de förhållanden. MEN den ska även kunna växa i så surt vatten som pH 6...
Det är lite blandat, Scalarer, blå ciklid, Kardinaltetra och Ancistrus samt Pansarmal. Mitt fokus är på växterna så det känns som dom får styra. Det verkar ju stämma med Vallisnerian och kalken, så jag fortsätter med det kalkberikade vattnet tror jag.

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 15 feb 2007, 11:55

Vad har du för fiskar? pH 8.4 är ju lite väl basiskt för en hel del fiskar.

Tropheus och snäcklekare, trivs skitbra trots att det finns växter ;-)
Peter

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 15 feb 2007, 12:03

Håller med Sintei, tror inte att fiskarna bryr om PH:t så mycket om det inte håller på och ändrar sig hela tiden.
I ett annat kar där jag kör CO2 (PH 6.4-6.6) har jag Paletter och Kongotetra som leker och får upp kullar. Dom brukar väl rekommenderas ett betydligt högre PH tror jag.
Ett stabilt PH tror jag är en källa till minskade problem.
Peter

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 15 feb 2007, 12:15

annehult skrev:Håller med Sintei, tror inte att fiskarna bryr om PH:t så mycket om det inte håller på och ändrar sig hela tiden.
I ett annat kar där jag kör CO2 (PH 6.4-6.6) har jag Paletter och Kongotetra som leker och får upp kullar. Dom brukar väl rekommenderas ett betydligt högre PH tror jag.
Ett stabilt PH tror jag är en källa till minskade problem.
Både paletter och kongotetror trivs bra vid pH 6-7.5, så det du har är perfekt för dem. Men jag håller med om att ett stabilt pH är bra. Men lite variationer mellan dag och natt är väl naturligt.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster