Vatten hjälp

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
ålen
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 aug 2009, 18:47
Ort: Stockholm

Vatten hjälp

Inlägg av ålen » 13 sep 2009, 19:58

Jag har gick och testade mitt akvarievatten för ett år sen. Jag hade höga nitrit/nitrat värden. Tjejen i affären sa att jag skulle starta om akvariet och byta massa vatten. Men det har inte hjälpt och efter jag hade startat om akvariet blev värderna skyhöga. Jag byter vatten hela tiden men dom går aldrig ner.

Någon som har något tips?
Glad akvarienybörjare :)

Användarvisningsbild
elexidor
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 756
Blev medlem: 23 aug 2006, 20:11
Ort: Vadstena
Kontakt:

Inlägg av elexidor » 13 sep 2009, 21:06

Vad mäter du/de nitrit och nitrat med?
Har du eget eller kommunalt vatten?
Vilken typ av filter har du?
Storlek på akvariet?
Mår fiskarna bra?
Hur ofta är "hela tiden"?
http://www.elexidor.se
(Alias BluesBoy i mitt tidigare liv)

ålen
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 aug 2009, 18:47
Ort: Stockholm

Inlägg av ålen » 13 sep 2009, 21:33

*Dom droppade ner något medel i vattnet och fick det ändra färg.. Dom hade massor med flaskor, men nitrit/nitratet var det enda som det var fel på.
*Jag har kommunalt vatten.
*Jag har en pump som sitter i akvariet (vet inte hur jag ska formulera mig..) Den har aktivt kol och nått tvättsvampsliknande filter. Jag tror dock att det aktiva kolet är "dött"
*Det är ca 60 l
*Fiskarna mår ganska bra (tror jag) men några fiskar flyttade över till mig från min kompis akvarium.. Alla dog, men några av nån konstig sjukdom.
*Jag bytte 2-3 ggr i veckan förut när det var som värst, hon i affären sa att jag skulle göra det. Men nu gör jag det mer sällan, det blev bara värre förut, och eftersom jag inte fattar vad jag gör för fel funderar jag på att lägga ner alla tre kar :(
Glad akvarienybörjare :)

Användarvisningsbild
elexidor
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 756
Blev medlem: 23 aug 2006, 20:11
Ort: Vadstena
Kontakt:

Inlägg av elexidor » 13 sep 2009, 21:43

Vet du hur mycket nitrit resp. nitrat det rör sig om (mg/l)?
Du nämner tre kar. Är det i så fall samma problem i alla?
http://www.elexidor.se
(Alias BluesBoy i mitt tidigare liv)

Peter Frank
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 253
Blev medlem: 11 maj 2009, 08:21
Ort: Klippan

Inlägg av Peter Frank » 14 sep 2009, 09:02

Låter som ett filterproblem. Ta bort det aktiva kolet om det suttit i längre än 2-3 månader. När aktivt kol är mättat och förbrukat kan det börja avge restprodukter såsom nitrit och förgifta vattnet. Se till att filtret är rent och pumpar på bra. Är du osäker skaffa ett nytt innerfilter eller allra helst ett mindre ytterfilter för bästa funktion.

Tvätta skumpatronerna i filtret med akvarievatten för att inte förstöra bakterierna här.

Byter du till ett nytt filter, byt vatten 1 gång i veckan tills filtret kommit igång ordentligt.

Se till att ha lagom fisklast och mata inte för mycket då detta kan ge ovanstående problem. Hellre för lite fiskar än för mycket.
"If it grows, It's alive"

Grothras
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 aug 2009, 10:32
Ort: Göteborg

Inlägg av Grothras » 14 sep 2009, 13:04

Hur mycket fisk har du i varje kar? Ta och köp ett nitrittest så att du kan kolla det själv hemma kostar runt 100kr. Kolla även hårdheten på vattnet (KH) det ska inte vara under 4. Byt inte vattnet på ett tag och se till att tillsätta Nitrivec eller typ Easylife FFM beroende på vad butiken har. Det är viktiga akvariebakterier på flaska. Sedan kan du kolla nitritnivåerna en gång per dag och mata inte fiskarna mer än absolut mest var tredje dag tills dess att nitriten är nere på noll. Själv låg min nitrit på 0,6 mg för snart en vecka sedan och nu är den nästan noll. Och då har jag gjort så som jag beskrev ovan.

Lycka till

ålen
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 aug 2009, 18:47
Ort: Stockholm

Inlägg av ålen » 14 sep 2009, 19:49

sv BluesBoy: Ja, det är samma sak i alla tre karen.. Ingen aning om hur mkt nitrit/nitrat det är. Vattnet när dom testade färgades ljust röd.

sv Peter Frank: Hur mycket vatten ska jag byta varje gång?

sv Grothras: Det är ganska mycket fiskar. Hur mycket kostar flaskorna med bakterier och hur länga ska jag vänta innan jag börjar med vattenbyten igen efter att jag har hällt i bakterie-medlet?

Hörde att växter hjälper till med att hålla vattenkvalitén bra, stämmer det och finns det nån växt som hjälper till extra bra eller som hjälper mot för hög nitrit/nitrat?
Glad akvarienybörjare :)

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 14 sep 2009, 21:10

För att bli av med nitrat finns tre sätt:
-speciella filter som man kör utan syre (detta använder ingen till vanliga akvarier vad jag vet)
-växter som "äter" nitrat
-vattenbyten

Nitrit omvandlas genska snabbt till nitrat under normala omständigheter men det kan bli för mycket om man övermatar, nån fisk ligger död eller om man har väldigt dålligt filter.


Du har inte sagt något om hur höga värdena var. Vissa tester kan bli gamla och dåliga och visa fel. Om du har kommunalt vatten bör det vara relativt fritt från nitrat vilket gör att vattenbyten ska hjälpa.
MVH Gustav. Min Blogg

ålen
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 aug 2009, 18:47
Ort: Stockholm

Inlägg av ålen » 14 sep 2009, 21:24

vilka växter "äter" nitrat?
Glad akvarienybörjare :)

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 14 sep 2009, 21:40

ålen skrev:vilka växter "äter" nitrat?
alla
MVH Gustav. Min Blogg

ålen
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 aug 2009, 18:47
Ort: Stockholm

Inlägg av ålen » 15 sep 2009, 12:59

Okej
Glad akvarienybörjare :)

ålen
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 aug 2009, 18:47
Ort: Stockholm

Inlägg av ålen » 19 sep 2009, 11:53

Så jag ska göra vattenbyten 1 ggr i veckan, köpa levande bakterier på burk, byta filter, skaffa lite nya växter och byta kolen..
Kan ta ett tag men det är värt de :)

Någon som vet några märken som är "bättre" än andra och sen om ni vet någon bra växt som växer på bottnen? :)

Tack så himka mycket alla som givit mig tips :D
Glad akvarienybörjare :)

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 19 sep 2009, 12:33

Om inte fiskarna mår dåligt så hade jag antingen bara bytt vatten eller skippat det också om du har gott om växter. Kolet hade jag tatt ut, jag tror inte det gör varken skada eller nytta.

Filter innehåller massa bakterier som bryter ner skit till nitrat. Byta filter låter som en dålig ide då det skulle betyda att det behövs en massa nya bakterier. Bättre att låta det du har vara (förutom kolet då).
MVH Gustav. Min Blogg

ålen
Stickling
Stickling
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 aug 2009, 18:47
Ort: Stockholm

Inlägg av ålen » 20 sep 2009, 11:17

okej, jag ska se om det hjälper :)
Glad akvarienybörjare :)

Användarvisningsbild
Moon
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 feb 2008, 02:45

Inlägg av Moon » 24 sep 2009, 14:59

vallisneria (växt) e ganska svår att ta dö på, kolla på www.tropica.dk för olika växter... :)

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster