För mycket ljus?

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
FreddyMan
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 feb 2009, 23:08
Ort: Norrköping

För mycket ljus?

Inlägg av FreddyMan » 09 mar 2009, 23:11

Startade upp ett 70liters öppet hörnakvarium i julas. Dock flyttade det inte in några fiskar förens i början av februari (då 10st endlers - nu ca 30st :P) Från början hade jag bara en 25W lågenergilampa: http://www.jordklok.se/?artnr=LUM114&cat_id=59 Men jag tyckte det kändes alldeles för mörkt så jag satte upp en 50W kvicksilverlampa istället. Men nu ca en vecka senare så börjar det dyka upp lite trådalger. Kör med jord i botten och någon cm sjösten ovanpå. Har gjort en matta av Riccia som växer rätt bra. Övriga växter är främst windelöv o anubias som växer men inte så specielt fort. Jag tillsätter inget och har aldrig bytt vatten, bara fyllt på ca ½liter/dygn. Min hemmagjorda bakgrund tar ganska mycket plats så jag kan tänka mig att det blir närmare 1W/liter nu. Är det för mycket eller har jag för lite växter? Eller gör jag något annat fel?
Bilagor
70liter.jpg

Användarvisningsbild
Sultanen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 351
Blev medlem: 09 apr 2008, 02:31
Ort: Borås

Inlägg av Sultanen » 09 mar 2009, 23:25

Skall du köra med den ljusmängden är det nog läge att köra på med både Co2 och näring för att stimulera växterna istället för algerna, och då är det inte low-tech längre så du bör nog dra ner på ljuset rätt rejält om du inte vill ha algsoppa.
Sultanen på zoopet

FreddyMan
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 feb 2009, 23:08
Ort: Norrköping

Inlägg av FreddyMan » 10 mar 2009, 12:31

Okej, får fundera på någon ny ljus-lösningd då. Co2 och Pmdd är jag inte sugen på i detta karet. Tycker det är svårt att sprida ljuset jämt i ett hörnakvarium, ytterhörnen mot frontglaset blir så väldigt mörka. Börjar fundera på att bygga en egen armatur med lysdioder som riktas mot hörnen men det känns inte som om det finns några dioder som växter tycker om? Några tipps?

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 10 mar 2009, 12:37

Powerled.
min glosso tycker om det iaf:)

Användarvisningsbild
Sultanen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 351
Blev medlem: 09 apr 2008, 02:31
Ort: Borås

Inlägg av Sultanen » 10 mar 2009, 15:47

Jodå, powerled är ett bra alternativ, och då kan du rikta dem som du vill!
Sultanen på zoopet

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 10 mar 2009, 18:42

Du kan prova att minska tiden du har ljuset på istället för att minska hur mycket det lyser. Det bör minska algproblemen.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Wickberg
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 dec 2007, 12:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Wickberg » 10 mar 2009, 19:58

Jag tror inte det alltid är fel med mycket ljus. Jag har 50w halogen över 6 liter. Lyset tänt 9h/dygn. Växter: Glosso och plagonium affine. Dessutom står den i hörnet vid ett söderfönster så får rätt mycket naturligt ljus också. Jag har en blandning av 50/50 jord och sand som täcks av ett tunt lager ren sand. Ingen cirkulation, inga vattenbyten Knappt några alger trots extrem ljusmängd! Vasen har varit i drift i några månader nu.

Snarare tror jag ditt algutbrott beror på förändringen och inte ljusmängden i sig. Jag skulle råda dig att ha kvar ljuset som det är och ha tålamod så försvinner kanske algerna med tiden.

FreddyMan
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 feb 2009, 23:08
Ort: Norrköping

Inlägg av FreddyMan » 10 mar 2009, 20:11

Intresant att höra alla svar! Specielt att det funkar så bra för dig Wickberg.
Jag ska avvakta ett tag till och se vad som händer. Jag har redan minskat ljustiden från ca 11tim till ca 9tim.
Tänkte låta flytväxterna (musselblomor) få breda ut sig lite till med.

Användarvisningsbild
Wickberg
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 dec 2007, 12:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Wickberg » 10 mar 2009, 20:13

Gör det, uppdatera gärna med bilder också :)

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 10 mar 2009, 23:01

Wickberg skrev:Jag tror inte det alltid är fel med mycket ljus. Jag har 50w halogen över 6 liter. Lyset tänt 9h/dygn. Växter: Glosso och plagonium affine. Dessutom står den i hörnet vid ett söderfönster så får rätt mycket naturligt ljus också. Jag har en blandning av 50/50 jord och sand som täcks av ett tunt lager ren sand. Ingen cirkulation, inga vattenbyten Knappt några alger trots extrem ljusmängd! Vasen har varit i drift i några månader nu.

Snarare tror jag ditt algutbrott beror på förändringen och inte ljusmängden i sig. Jag skulle råda dig att ha kvar ljuset som det är och ha tålamod så försvinner kanske algerna med tiden.
Jag menade inte att det var ljusmägnden i sig som var problemet. Dock så är det svårare att få till en bra balans när man har mycket ljus eftersom växterna då växer så fort. Dock så är det givetvis inte omöjligt som du bevisat.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 10 mar 2009, 23:04

windelöv gillar inte så starkt ljus...
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Sigge
Moderator & Donator
Moderator & Donator
Inlägg: 1333
Blev medlem: 23 aug 2006, 21:12
Ort: Floda/ 2 mil norr om Göteborg

Inlägg av Sigge » 11 mar 2009, 00:06

Vill nog inte riktigt hålla med pny där med Windelöven. Har en gigantisk Windelöv som har en egen 150w Mh lampa precis ovanför sig, å den växer sjuktbra...
Sigge
Bild
720 L Ren Kärlek Kh 8,57 Ph 6,8

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster