Vad är Low-tech/Walstad
Moderator: Hedersmedlemmar
- Metalmaid
- Hedersmedlem & Donator
- Inlägg: 1839
- Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
- Ort: Norra Gästrikland
- Kontakt:
-
- Frö
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 19 jan 2007, 07:48
Jag skall akvariepyssla en del i helgen. Det kanske är dags att prova med ett 47 liters akvarium.
Eller är borde jag testa med ett större kar? Är det större chans att träffa den där miniekologiska balansen med en viss storlek på akvariet?
En till fråga, är hur mycket fisk det skall vara? Jag tror att det har nämnts att det skall vara ganska mycket fisk.
Finns det någon tumregel liknade 1cm/ liter, som brukar vara ett nybörjar råd till sällskapsakvarium?
Eller är borde jag testa med ett större kar? Är det större chans att träffa den där miniekologiska balansen med en viss storlek på akvariet?
En till fråga, är hur mycket fisk det skall vara? Jag tror att det har nämnts att det skall vara ganska mycket fisk.
Finns det någon tumregel liknade 1cm/ liter, som brukar vara ett nybörjar råd till sällskapsakvarium?
Senast redigerad av 1 Shardikk, redigerad totalt 21 gånger.
- matsvin
- Liten planta
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 26 aug 2006, 00:51
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Näringsfattig jord?? /grusstorlek /rötter?
Varifrån kommer det där med näringsfattig jord? Jag kör Walstad i nästan alla mina akvarier, och inte köper jag näringsfattig jord inte Jag köper vanlig blomjord för vanliga krukväxter, inte såjord, så jag tippar att den är mycket gödslad och go'
Inte konstigt att jag måste gallra så ofta, kanske... :P
För grovt grus (grövre än 3-5 mm) tenderar att släppa igenom jord, som flyter upp till ytan... jag har ett lager 2-3 mm direkt på jorden, och ett lager med 3-5 mm ovanpå det.
Det där med rötter som växer ned i bottnen är nog bra att ha, vet ej hur det kommer att gå med de av mina akvarier som mest innehåller löst flytande javamossa, vattenpest och flytväxter i tjocka lager - men det blir många fina yngel i alla fall...
Är det någon som har erfarenhet av problem pga att det inte finns planterade växter i ett lowtech?
/Matsvin.
Inte konstigt att jag måste gallra så ofta, kanske... :P
För grovt grus (grövre än 3-5 mm) tenderar att släppa igenom jord, som flyter upp till ytan... jag har ett lager 2-3 mm direkt på jorden, och ett lager med 3-5 mm ovanpå det.
Det där med rötter som växer ned i bottnen är nog bra att ha, vet ej hur det kommer att gå med de av mina akvarier som mest innehåller löst flytande javamossa, vattenpest och flytväxter i tjocka lager - men det blir många fina yngel i alla fall...
Är det någon som har erfarenhet av problem pga att det inte finns planterade växter i ett lowtech?
/Matsvin.
-
- Frö
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 19 jan 2007, 07:48
Det var ny info. Jag menar att du tar "vanlig" blomjord. Jag var i en del butiker igår och letade efter ogödslad blomjord, men fann ingen sådan.
Finns det fler som "tager vad man haver" d.v.s. vanlig blomjord och det har fungerat?
Vad är det i gödningen som kan vara fel för fiskarna? Någon som kan kemin? Kan det vara så att det "går bra" med vissa fiskar och inte andra?
Vad har du för fiskar matsvin?
Finns det fler som "tager vad man haver" d.v.s. vanlig blomjord och det har fungerat?
Vad är det i gödningen som kan vara fel för fiskarna? Någon som kan kemin? Kan det vara så att det "går bra" med vissa fiskar och inte andra?
Vad har du för fiskar matsvin?
- Metalmaid
- Hedersmedlem & Donator
- Inlägg: 1839
- Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
- Ort: Norra Gästrikland
- Kontakt:
Jag gjorde så, tager vad man haver alltså. Och då bidde det ICA Ekologiskt för det va det dom hade på affären här då jag fick mitt plötsliga infall. Och det har fungerat utmärkt för min del skall tilläggas. 8)
Hittade faktiskt ett test där den fanns med, kommentaren gäller främst för vanliga blommor.
Kommentar: "Mager, kvävefattig och obalanserad. För högt pH. Den skulle jag undvika." •
pH: 6,7
Nitratkväve: <5
Ammoniumkväve: <5
Fosfor: 37
Kalium: 520
Sulfatsvavel: 33
Kalcium: 910
Magnesium: 120
Mangan: 0,36
Natrium: 75
Bor: 0,21
Järn: 0,68
Zink: 0,24
Aluminium: 1,4
Det som kan hända om man har för näringsrik jord är att man kan få algsoppa om man inte redan från början har en massa växter som kan ta reda på all näring.
Hittade faktiskt ett test där den fanns med, kommentaren gäller främst för vanliga blommor.
Kommentar: "Mager, kvävefattig och obalanserad. För högt pH. Den skulle jag undvika." •
pH: 6,7
Nitratkväve: <5
Ammoniumkväve: <5
Fosfor: 37
Kalium: 520
Sulfatsvavel: 33
Kalcium: 910
Magnesium: 120
Mangan: 0,36
Natrium: 75
Bor: 0,21
Järn: 0,68
Zink: 0,24
Aluminium: 1,4
Det som kan hända om man har för näringsrik jord är att man kan få algsoppa om man inte redan från början har en massa växter som kan ta reda på all näring.
-
- Hedersmedlem & Donator
- Inlägg: 4445
- Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08
Ammoniak (NH3) är dödligt giftigt. Du menar ammonium (NH4). Dessa förhåller sig i ett jämnviktsläge som beror på pH och här ser man anledningen varför ett akvarium med stor fisklast, dvs mycket ammonium och lägre pH, blir livsfarligt vid ett vattenbyte:Ja och nej. Ett litet mekaniskt filter typ quickfilter på en cirkulationspump är OK, men ett biologiskt filter är det inte. Anledningen är att de flesta växter föredrar ammoniak framför nitrat. Om man har ett biologiskt filter så måste växterna lägga extra energi på att omvandla nitraten tillbaka till ammoniak igen.
Ammonium är det ämne som triggar alger mest och anledningen till varför man måste proppa lowtechs överfulla med snabbväxare under uppstarten.
Med ett inkört biologiskt filter och botten slipper man det.
En annan aspekt är att det i ett inkört akvarium i princip aldrig finns något ammonium, bara en massa nitrat. Nitrat är visserligen "svårare" för växten att använda, men när väl enzymerna är på plats så är det i princip lika "lätt" som ammonium med den enda skillnaden att det finns tusentals gånger högre nivåer av nitrat jämfört med ammonium.
Våra växters kväve skulle jag tippa består till 90-99% av ursprungligt nitratkväve.
Så jag skulle vilja säga att ett bra biologiskt filter bara gör nytta i alla typer av akvarier, inklusive lowtechs.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]
-
- Liten planta
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
- Ort: Oxie/Malmö
Re: Näringsfattig jord?? /grusstorlek /rötter?
Rekommendationen kommer från Diana W. Om det var från boken eller "El Natural" forumet kommer jag inte ihåg. Jag gjorde också ett test med vanlig gödslad blomjord och fick grymt mycket trådalger.matsvin skrev:Varifrån kommer det där med näringsfattig jord? Jag kör Walstad i nästan alla mina akvarier, och inte köper jag näringsfattig jord inte Jag köper vanlig blomjord för vanliga krukväxter, inte såjord, så jag tippar att den är mycket gödslad och go'
Det är bara att gratulera om du fick det att funka. Anledningen till många väljer näringsfattig jord är väl att minska algproblemen i början.
Inga egna, men det jag läst är att man kan få problem med svavelgaser (H2S - kommer inte ihåg vad den heter i dagligt tal) som kan vara giftiga. Rotade växter leder ner syre i bottnen via rötterna, och detta minskar de anaeroba zonerna som ger upphov till H2S.matsvin skrev:Det där med rötter som växer ned i bottnen är nog bra att ha, vet ej hur det kommer att gå med de av mina akvarier som mest innehåller löst flytande javamossa, vattenpest och flytväxter i tjocka lager - men det blir många fina yngel i alla fall...
Är det någon som har erfarenhet av problem pga att det inte finns planterade växter i ett lowtech?
/Matsvin.
-
- Hedersmedlem & Donator
- Inlägg: 4445
- Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08
Ja men den energin är i princip lika stor som för ammonium när väl enzymerna är på plats. Däremot är det naturligtvis energikrävande att bilda enzymerna.
Det är även därför man inte ska jiddra med CO2-halten upp och ner i växtakvarier. När CO2-halten är hög så blir växterna effektivare och bildar sämre enzym och kan spendera all energi på att växa istället för att skapa enzymer som koncentrerar CO2 runt RUBISCO. Försvinner dessa höga CO2-halter så tar det lång tid (några veckor) innan dessa enzymer är på plats, men däremot återanvänds dom snabbt om CO2-halten blir hög.
Att skvimpa ner mineralvatten lite på måfå är därför inte bra alls, liksom att vara slarvig med att göra ny mäsk.
Det är även därför man inte ska jiddra med CO2-halten upp och ner i växtakvarier. När CO2-halten är hög så blir växterna effektivare och bildar sämre enzym och kan spendera all energi på att växa istället för att skapa enzymer som koncentrerar CO2 runt RUBISCO. Försvinner dessa höga CO2-halter så tar det lång tid (några veckor) innan dessa enzymer är på plats, men däremot återanvänds dom snabbt om CO2-halten blir hög.
Att skvimpa ner mineralvatten lite på måfå är därför inte bra alls, liksom att vara slarvig med att göra ny mäsk.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]
-
- Hedersmedlem & Donator
- Inlägg: 4445
- Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08
Tom Barrs lowtechmetod är en blandning av Walstad och Hightech. Han sprinklar bara lite jord på bottnen och lägger stor vikt vid att även tillsätta mulm från ett inkört akvarium. Jorden är kolkälla åt bakterierna.
Då finns mineralisering och nitrifikation från början och all fiskskit/mat kan börja användas av växterna direkt.
Sedan tillsätts PMDD när växterna påvisar bristsymptom vilket brukar resultera i en normaldos PMDD varannan vecka/en gång i veckan beroende på fisklast och hur mycket man övermatar.
Han lägger även stor vikt vid att se till att inte CO2 kommer i överflöd isamband med eventuellt vattenbyte för att inte förvirra växternas enzymer. Det har debaterats flitigt om det finns CO2 i Sveriges kranvatten *generellt sett*. Generellt gör det nog inte det om man har komunalt reningsverksvatten, men har man egen brunn kan det vara väldigt mycket CO2 i vattnet.
Då finns mineralisering och nitrifikation från början och all fiskskit/mat kan börja användas av växterna direkt.
Sedan tillsätts PMDD när växterna påvisar bristsymptom vilket brukar resultera i en normaldos PMDD varannan vecka/en gång i veckan beroende på fisklast och hur mycket man övermatar.
Han lägger även stor vikt vid att se till att inte CO2 kommer i överflöd isamband med eventuellt vattenbyte för att inte förvirra växternas enzymer. Det har debaterats flitigt om det finns CO2 i Sveriges kranvatten *generellt sett*. Generellt gör det nog inte det om man har komunalt reningsverksvatten, men har man egen brunn kan det vara väldigt mycket CO2 i vattnet.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]
- annehult
- CO2 närd planta
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
- Ort: Färgelanda
Vill bara bekräfta det du skriver om CO2 i brunnsvatten defdac.
Har själv djupborrad brunn (76 m) och vattnet i den innehållar mycket CO2, har uppskattat det till minst 1 grad, d.v.s. jag har PH 6.9 ur kranen och över PH 8 när koldioxiden luftats ur.
Hade samma effekt i akvarierna, PH dyker vid vattenbytet för att sedan stiga under veckan. Fiskarna och och framförallt växterna fick problem, medans däremot toffsalgerna trivdes utmärkt.
Har själv djupborrad brunn (76 m) och vattnet i den innehållar mycket CO2, har uppskattat det till minst 1 grad, d.v.s. jag har PH 6.9 ur kranen och över PH 8 när koldioxiden luftats ur.
Hade samma effekt i akvarierna, PH dyker vid vattenbytet för att sedan stiga under veckan. Fiskarna och och framförallt växterna fick problem, medans däremot toffsalgerna trivdes utmärkt.
Peter
-
- Hedersmedlem & Donator
- Inlägg: 4445
- Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08
Ja det är just toffsalger som enligt Barr ska ha ett direkt samband med svajjiga CO2-nivåer. Hos mig verkar det stämma, men jag är nyfiken på vad Tropfrog har kommit fram till vad gäller toffsalgsteorin.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]
- Raven
- Hedersmedlem & Donator
- Inlägg: 10854
- Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
- Ort: Norrköping
- Kontakt:
stämmer härborta också och med ordentlig ytcirkulation så kommer odm nästan inte alls.defdac skrev:Ja det är just toffsalger som enligt Barr ska ha ett direkt samband med svajjiga CO2-nivåer. Hos mig verkar det stämma,
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki
- matsvin
- Liten planta
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 26 aug 2006, 00:51
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Mest levandefödare, Limia, Xenotoca, osv, samt lite vanliga sällskapsfiskarShardikk skrev:Det var ny info. Jag menar att du tar "vanlig" blomjord. Jag var i en del butiker igår och letade efter ogödslad blomjord, men fann ingen sådan.
Finns det fler som "tager vad man haver" d.v.s. vanlig blomjord och det har fungerat?
Vad är det i gödningen som kan vara fel för fiskarna? Någon som kan kemin? Kan det vara så att det "går bra" med vissa fiskar och inte andra?
Vad har du för fiskar matsvin?
/Matsvin.
- matsvin
- Liten planta
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 26 aug 2006, 00:51
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- matsvin
- Liten planta
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 26 aug 2006, 00:51
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Näringsfattig jord?? /grusstorlek /rötter?
Jag som har läst boken 3 ggr nu... Trodde inte att jag hade missat nåt Jag kör Walstad i alla mina akvarier de är från 15 liter till 160 liter, har bara haft lite trådalger... I de flesta akvarierna är det inga alger alls, utom lite på rutan... Tom de där attans röda växterna växer fortare än jag trodde att de kunde...Peter66 skrev:Rekommendationen kommer från Diana W. Om det var från boken eller "El Natural" forumet kommer jag inte ihåg. Jag gjorde också ett test med vanlig gödslad blomjord och fick grymt mycket trådalger.matsvin skrev:Varifrån kommer det där med näringsfattig jord? Jag kör Walstad i nästan alla mina akvarier, och inte köper jag näringsfattig jord inte Jag köper vanlig blomjord för vanliga krukväxter, inte såjord, så jag tippar att den är mycket gödslad och go'
Det är bara att gratulera om du fick det att funka. Anledningen till många väljer näringsfattig jord är väl att minska algproblemen i början.
Inga egna, men det jag läst är att man kan få problem med svavelgaser (H2S - kommer inte ihåg vad den heter i dagligt tal) som kan vara giftiga. Rotade växter leder ner syre i bottnen via rötterna, och detta minskar de anaeroba zonerna som ger upphov till H2S.matsvin skrev:Det där med rötter som växer ned i bottnen är nog bra att ha, vet ej hur det kommer att gå med de av mina akvarier som mest innehåller löst flytande javamossa, vattenpest och flytväxter i tjocka lager - men det blir många fina yngel i alla fall...
Är det någon som har erfarenhet av problem pga att det inte finns planterade växter i ett lowtech?
/Matsvin.
Får väl hoppas att mina vattenpestar sticker ner sina långa rötter i bottnen, då, eller plantera ner några stackars växter där nere i mörkret då Hittills har det funkat bra i alla fall ...
/Matsvin.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster