Magnus högteknologiska highbio/lowtec burk

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Magnus högteknologiska highbio/lowtec burk

Inlägg av tropfrog » 30 okt 2006, 22:21

Ja visst är rubriken kul? :D

Tänkte berätta lite om min burk i denna tråden och om arbetet att nå målet......En välbelastad fiskburk där växterna står för den huvudsakliga näringstransporten. Min erfarenhet är att det inom hobbyn är vanligare med att folk byter för mycket vatten än för lite. Med för mycket menar jag för mycket för fiskarnas bästa och för mycket för växternas bästa.

Allt började med en flytt. Jag fick bara behålla ett av mina två burkar pga mindre lägenhet.

Karet:
När jag hittade ett tokbilligt begagnat saltvattensakvarium med möbel och sump, vart målsättningen redan klar.......Jag måste övertala Anna om att vi bara måste ha detta karet. Häri kan jag testa så många av mina vilda ideér utan att karet för den sakens skull ser ut som ett skrotupplag. Alla experiment bekvämt gömda i skåpet. All teknik och allt annat roligt på bekvämt avstånd från flickvännens kritiska ögon. Sen kan jag inte förneka att jag går och har salta drömmar också, då är det bra att kunna säga att "akvariet har vi ju redan, vi behöver bara...Och...Och...". Karet är på ca 500liter och den medföljande sumpen på ca 150 liter. Dessutom finns ett litet refugium på ca 75 liter.

Filtret:
Från början bestod det mesta i filtret av filtermaterial av olika typer. Det bestod av grov filtermatta, fin filtermatta och 35 (!)liter biobollar. Det sistnämnda kom från en gränslös saltvattensakvarist som "hade lite över" som jag köpte till ett bra pris. Visst är det så att ett riktigt lowtec har lite eller ingen biologisk filtrering, visst är det så att de flesta växter föredrar amonium framför nitrat som kvävekälla. Men mitt kar är ju främst ett fiskkar. Med tanke på att karet inehåller några viltfångade ciklider som numera är rödlistade ville jag inte på något sätt riskera juvelerna för ett dumt experiment. Dessutom så tror jag att amoniumbegränsning är bra mot algerna. På senare tid har jag dock minskat den nitrificerande filtreringen till förmån för växtrening, mer om det senare. Utöver nitrificerande filter inrymmer sumpen ett uvc filter. Detta är en säkerhetsåtgärd främst mot parasiter och andra sjukdomsalstrare, men även mot svävalger och infusorier som man kan få om man experimenterar för mycket.

Ljuset:
Ljuset består av endast 2*58 W T5. Jag har valt deltec aquabluerör för högsta purvärdet och snyggt ljus och kompleterat med reflektorer. Jag anser att det finns ett aldeles för stort fokus på ljuset inom hobbyn och har därför valt ett ljus som endast motsvarar ca 0,2 w/liter, och då till ett kar som är 60 cm högt.

Fiskarna:
I karet går det blandade fiskar från västafrika. Jag kommer inte att tråka ut er med fisklistan, för den är lång och inehåller många för den normala akvaristen okända arter. Men det är fiskar från grupperna Ciklider, killis, laburintfiskar, malar och tetror. Om man räknar med cm fisk/liter vatten regeln så ligger jag strax under 1,5 cm fisk/liter vatten. DVS långt över de generella regler som är uppsatta för akvarier. Det känns inte på något sätt överbefolkat då många av fiskarna lever ett tillbakadraget liv och sällan syns. Samtliga ciklider och killis leker med jämna mellanrum, så jag gissar att de trivs. Vitsen med mycket fisk är förståss att se hur mycket man kan belasta ett kar och samtidigt förlita sig på växterna som den huvudsakliga näringsexporten.

Växterna:
Från början var det endast växter från västafrika, men det har med tiden smugit sig in en och en annan utböling. Jag vill ha snabbväxande växter som kan sluka mycket nitrat och fosfat och lite andra lätta dekorativa växter. Det är bland annat valisneria, ceratophyllum, lotus, microsorium, crinum, anubias, echinodorus mm. Jag vill särskilt nämna hornsärven som jag tror kommer att bli den viktigaste näringstransporten om jag lyckas nå mitt mål.

botten:
Jag lockas lite av saltvattensakvaristikens biobottnar. Inte för att jag tror att de är överlägsna andras metoder för att rena vatten utan för att jag lockas av "high bio" konceptet mer än "high tech". Bottnen består av ca 10 cm fin sandstrandssand. Däri kryper malaysiska sandsnäckor som plöjer runt för att luckra upp den lite. I sanden ser jag tydliga spår av denitrificering och inga spår av sumpgasbildning (svavelväte). Mina något amatörmässiga beräkningar tyder på att botten tar hand om någonstans runt 10% av kväveuppbyggnaden.

Lägre djur:
I sumpen kryper det runt små mexikanska sötvattenskräftor, körsbärsräkor och ett otal sorters snäckor. Jag tror att dessa gör sitt till genom att böka runt i det slam som bildas i sumpen. I vart fall så förökar de sig stadigt. Med jämna mellanrum kommer det upp djur av dessa med returpumpen till fiskarnas förtjusning.

Phuu. Om ni orkar läsa allt detta så var det nog inte så tråkig läsning som jag trott. Om det finns intresse så kommer jag att fortsätta att berätta lite om erfarenheterna hitentills, problemen som uppstått och lösningarna på dem. Kanske jag när vi kommit fram till dagsläget kan avslöja den ultimata löningen mot tofsalger i lowtec. Men då den inte är 100% utvärderad så får det komma en bit fram.
MVH
Magnus

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Magnus högteknologiska highbio/lowtec burk

Inlägg av Raven » 31 okt 2006, 05:39

tropfrog skrev: Om det finns intresse så kommer jag att fortsätta att berätta lite om erfarenheterna hitentills,
låter lite som det skulle behöva införas nån form av blog härinne :D
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
spazm
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 sep 2006, 19:39
Ort: Ljungbyhed

Re: Magnus högteknologiska highbio/lowtec burk

Inlägg av spazm » 31 okt 2006, 07:42

tropfrog skrev: Phuu. Om ni orkar läsa allt detta så var det nog inte så tråkig läsning som jag trott. Om det finns intresse så kommer jag att fortsätta att berätta lite om erfarenheterna hitentills, problemen som uppstått och lösningarna på dem. Kanske jag när vi kommit fram till dagsläget kan avslöja den ultimata löningen mot tofsalger i lowtec. Men då den inte är 100% utvärderad så får det komma en bit fram.
MVH
Magnus
Var absolut ingen tråkig läsning och jag tror det är fler än jag som vill höra mer!
Jag är vad jag har i karet.. en planta!

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 31 okt 2006, 09:26

Läckert Magnus och välkommen! =)
Mina något amatörmässiga beräkningar tyder på att botten tar hand om någonstans runt 10% av kväveuppbyggnaden.
Hur beräknar du det?
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Dagge
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 23 aug 2006, 18:03
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Dagge » 31 okt 2006, 18:59

Sjysst projekt Magnus!

Jag, och säkert fler mig mig, hoppas på lite roliga bilder också ;)

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 31 okt 2006, 21:03

Underbart!
Vil läsa mer-mer-mer om Magnus högteknologiska highbio/lowtec burk, goandhitusman!

Peter
Peter

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 31 okt 2006, 21:30

Hej och välkomen Magnus, kul att ha dg här och denna tråden var hur bra som helst... mera..

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Inlägg av tropfrog » 01 nov 2006, 11:28

defdac skrev:Läckert Magnus och välkommen! =)
Mina något amatörmässiga beräkningar tyder på att botten tar hand om någonstans runt 10% av kväveuppbyggnaden.
Hur beräknar du det?
I grunden använde jag ett kalkylprogram utarbetat för fiskodling som beräknar kväveuppbyggnad i förhållande till tillsatt matmängd/proteinhalt. Sen använde jag Diana Wahlstads kemiska analyser av sina växter för att generalisera lite vilt över mina egna växters kemiska uppbyggnad. Jag antog också en siffra för amoniakutvädring som bygger på erfarenheter från större system. Sen är det i princip bara plus och minus.

Jag kan erkänna att felkällorna till en sån beräkning kan vara enorma. Alla fiskar kanske inte tar upp lika stor mängd av proteinet (skillnad växtätare/kättätare?). Mina växter kanske inte består av lika mycket kväve som Diana Ws. Den del av kvävet som vädras ut som amoniak är beroende på ph, där kan finnas en stor felkälla. OSV

Det viktigaste för att kunna konstatera om bottnen gör sitt jobb är de svarta gasfyllda zooner som man kan se nere i gruset och de bubblor som ibland släpper från bottnen. Det faktum att gasen är luktfri pekar mot kvävereducering likaså.

Men jag vet vart du vill komma defdac. Där växterna växer och har friska rötter sker ingen kvävereducering. Men mitt kar är planerat på så sätt att det finns en stor växtfri yta, just för att undersöka om biobotten kan vara ett alternativ för kväveexport i ett sötvattensakvarium. I dagsläget tror jag nog att växterna är klart bättre ur den aspekten.
MVH
Magnus

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 02 nov 2006, 09:21

tropfrog skrev: Men jag vet vart du vill komma defdac. Där växterna växer och har friska rötter sker ingen kvävereducering. Men mitt kar är planerat på så sätt att det finns en stor växtfri yta, just för att undersöka om biobotten kan vara ett alternativ för kväveexport i ett sötvattensakvarium. I dagsläget tror jag nog att växterna är klart bättre ur den aspekten.
Jag ville faktiskt inte komma någonstans annat än att jag blev nyfiken på hur du gick tillväga och jag tycker det lät som ett ganska bra överslag för att se ungefär var kvävebortfallet kan hamna.

Att om vandla nitrat till kvävgas borde ju vara fiffigt i normalt överbefolkade sällskapsakvarier som inte har superfokus på växter och där man inte vill köra växtfilter.

Det är ingen risk för att bottnen tar syre? Är det enbart genom diffusion den kväveberikade vattentransporten sker ner i sanden eller trycker du igenom en svag ström med vatten genom det?
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Inlägg av tropfrog » 03 nov 2006, 21:49

Jag ville faktiskt inte komma någonstans annat än att jag blev nyfiken på hur du gick tillväga och jag tycker det lät som ett ganska bra överslag för att se ungefär var kvävebortfallet kan hamna.
OKI, sorry. Jag tänkte bara att det kunde vara nyttigt att förekomma dig.

Angående planteringen så har i vilket fall större delen av botten varit oplanterad. Det mesta av planteringen har varit på en stor mangroverot. Detta gällde när jag räknade på det. Numera tror jag att växter är bättre på att exportera kväve än vad en biobotten kan bli, så nu har jag börjat att plantera mer av botten.........Sen är ju växter ganska så fina också:). Ett plus är att man slipper riskera svavelväte.
Att om vandla nitrat till kvävgas borde ju vara fiffigt i normalt överbefolkade sällskapsakvarier som inte har superfokus på växter och där man inte vill köra växtfilter.
Visst är det ett fiffigt sätt för näringstransport, det är så det funkar i naturen. Men risken för svavelvätebildning tar man alltid om man inte mäter redox i botten. Mäta går förståss inte i en djup sanbädd, utan då krävs en annan typ av miljö med mer vatten än i sandbädden. Dessutom kräver mätningen lite dyr teknisk utrustning. Att exportera kväve via extern denitrifikation har jag inte uteslutit, men vill helst slippa.
Det är ingen risk för att bottnen tar syre? Är det enbart genom diffusion den kväveberikade vattentransporten sker ner i sanden eller trycker du igenom en svag ström med vatten genom det?

Vitsen med bottnen är just att den skall vara syrefri. Att den inte är det i de översta delarna gör mig inget, det är bara ett tecken på respiration....Nitrificering troligtvis.

Några malaysiska sandsnäckor hjälper mig att röra runt i bottnen, troligtvis hjälper de till att föra ner kväverikt vatten i bottnen. Sen har jag när jag sett alltför stora gasfickor i bottnen sprutat ner 1-3 ml vatten i fickorna, för att mata med berikat vatten och för att höja redox från riskzoonen.

Men som sagt....Växterna är melodin för kväveexport.
MVH
Magnus

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 12 dec 2006, 02:02

Kul Magnus! Jag vill gärna läsa fortsättningen :)
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Inlägg av tropfrog » 12 dec 2006, 23:03

Hej
Ja lite till kan jag pysa.

De som har varit inne på zoopet en del vet att det finns en toklång tråd om tvärstoppet i detta karet. Varje gång jag väntade för länge med vattenbytena tvärstannade all tillväxt. Detta trots att jag kunde utesluta både brist och förgiftning av alla de vanliga näringsämnena. Något hände med vattnet som gjorde att tillväxten tog slut. Idag funkar all tillväxt i karet bra trots att det nu gått längre än innan utan vattenbyte. Diana W gav mig tipset att det kunde vara kalciumbrist. Från början doserade jag kalciumklorid, men jag tror att kloridresterna bildade natriumklorid som valisneria inte gillar. I vilket fall så använder jag idag seachem equilibrium för att höja GH. Jag har en månatlig rutin för gh mätning och justering, det är inga mängder som behövs när man inte byter vatten.

Årets höstinköp blev en begagna IKS med 3 tillhörande strömskenor varav en dimmbar. Till det kompleterade jag med lite kul moduler. Nu har jag följande fantastiska funktioner till karet:
Soluppgång och solnedgång med dimmbar t5
månljus med naturlig simulering (ingen måne till fullmåne)
Vågpumpar för vajande valisneria :)
temperaturstyrning
ph styrning, en med slangpump och bikarbonat mot lågt ph och en för att vädra upp co2 halten med luftpump som kopplas in vid ph 8,5.
matningstimer för pumpavstängning.

Att vädra vattnet fick jag en idé om från universeums algodlingar och Lasse Forsberg. När man ligger på högt ph så kan fotosyntesen tokhöja ph. Då blir altså ph avsevärt mycket högre på kvällen än på morgonen. Med en enkel luftare i vattnet skyddar man sig mot de allra högsta topparna. På universeum sattes luftningen på timer, hos mig går den på ph styrning. Det kan ju knappast vara en nackdel.

I dagsläget fungerar allt som planerat med undantag för tofsalgerna. Den som hävdar att det räcker med att lugna ner sig med vattenbyten för att bekämpa tofsalger har inte sett mitt kar. Jag har ideér på hur jag kan bekämpa det, men jag läcker inte förrän jag har något resultat.

Ett annat problem som kan bli allvarligt med tiden är att kväve verkar gå åt i mycket större utsträckning ån fosfor. Med tiden kan detta resultera i cyanobakterier, så här behöver jag vara observant. Funderar redan nu på att experimentera lite med rowaphos. Men tills jag skaffat bra utrustning för det så får det bli ett årligt vattenbyte för att återställa kväve/fosforbalansen.

Det var allt för denna gången.
MVH
Magnus

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 13 dec 2006, 00:44

Det där lät ganska High-tech du :D

Soluppgång och solnedgång vill jag också ha :P Och vad har du för månbelysning?

Det där med kväve/fosforbalansen lät mycket intressant! Hur lång tid tror du det tar innan det blir ett problem? Jag har någon sorts obalans i SA-karet ser det ut som...

Har inga tofsalger, men inte heller nån vallisneria :?
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 13 dec 2006, 08:31

Det där med kväve/fosforbalansen lät mycket intressant! Hur lång tid tror du det tar innan det blir ett problem? Jag har någon sorts obalans i SA-karet ser det ut som...
I ett vanligt sällskapsakvarium händer det ganska direkt om man börjar dosera enbart en mikrogödning typ TMG och bara matar med flingor t ex.

Skrev t om ett mail till Claus på Tropica där jag sa att jag fick problem med Cyano när jag började använda TMG, vilket han såklart refuterade.

Det var inte förrens långt senare jag fick höra på omvägar, inte via någon akvarist, att Cyano kunde fixera kväve. När jag senare började med PMDD kunde jag samtidigt även börja begränsa fosfatdoseringarna som tillsammans med Estimative index effektivt fick alla nivåer i schack...
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 13 dec 2006, 12:30

defdac skrev:När jag senare började med PMDD kunde jag samtidigt även börja begränsa fosfatdoseringarna som tillsammans med Estimative index effektivt fick alla nivåer i schack...
Menar du att man ska dosera mindre KH2PO4 än den rekommenderade dosen?
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 13 dec 2006, 12:51

Jag kom på att jag skitade ner Magnus tråd med min utflikning, det var inte rätt.
Men jo, iom EI så drogs dels fosfatnivåerna ner pga större vattenbyten men även för att jag kunde börja motkompensera genom att dosera mindre fosfat. I princip blir det ju overkill iom att EI ser till att stabilisera in alla nivåer, men ändå. Man kan ju jobba på flera fronter om man vill så att säga.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

batski
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2006, 13:28
Ort: Göteborg

Inlägg av batski » 13 dec 2006, 13:00

defdac skrev:Jag kom på att jag skitade ner Magnus tråd med min utflikning, det var inte rätt.
Men jo, iom EI så drogs dels fosfatnivåerna ner pga större vattenbyten men även för att jag kunde börja motkompensera genom att dosera mindre fosfat. I princip blir det ju overkill iom att EI ser till att stabilisera in alla nivåer, men ändå. Man kan ju jobba på flera fronter om man vill så att säga.
Ok, jag kör ju low-techish (+ mäsk) och då blir doseringen viktigare. Sorry Magnus, nu ska vi inte kapa ditt tråd mer.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men."

- Alice Walker

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Inlägg av tropfrog » 02 jan 2007, 19:11

Då var det dags för en liten uppdatering.

Det positiva:
Jag har i detta kar haft ganska så mycket problem med tofsalger. Detta har jag enligt Barrs idé om co2 begränsning försökt att bekämpa med färre vattenbyten. Jag har dessutom höjt kh rejält så att det finns ännu mindre co2 i vattnet. Men ph svängningar under dygnet tyder på att det fortfarande är ganska så svajiga co2 nivåer. I sumpen slängde jag ut biobollarna på prov och lade i hornsärv på omvänd dygnsrytm. Detta gav avsevärt stabilare ph. Dock kan jag inte köra på det viset eftersom jag har killiyngel i refugiumet också. Men det finns kvar som en möjlig lösning i framtiden. Jag har dessutom satt i 6 praktbarber i karet, attans vad de tuggar i sig tofsalger. Lägg detta på minnet i framtiden.....Praktbarberna är den ultimata lösningen på tofsalger.

Det negativa:
Trots att jag trodde att jag fått rätt på smältande valisneria med hjälp av seachem equlibrium så kan jag nu berätta att det inte alls löste problemet, bara sköt på det i en dryg månad. Jag tvingades till ett stort vattenbyte igen och ny equilibriumdosering. Nu lutar mina misstankar mot att accumulerad fosfat hindrar upptag av calcium. Nästa gång det händer kommer jag att testa att lösa det utan vb, men med rowaphos och ytterligare equilibriumdosering.

Min Crinum har aldrig riktigt fungerat i detta karet, nu åker de ut till förmån för en växt som jag tills för ett år sedan trodde var Cryptocoryne crispatula var. balansae, men efter en del diskussioner med Brams har vi kommit fram till att vi faktiskt inte vet vad det är. Växten har stått i mitt tanganyikakar och växer bra där, så nu blir den i västafrika också.

Jag har köpt en ny digitalkamera och tagit några bilder. Kvaliteén är dock usel så jag lägger inte ut bilder förrän jag lärt mig kameran......Ha tålamod.
MVH
Magnus

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 02 jan 2007, 19:38

Nu lutar mina misstankar mot att accumulerad fosfat hindrar upptag av calcium. Nästa gång det händer kommer jag att testa att lösa det utan vb, men med rowaphos och ytterligare equilibriumdosering.
Här är en tysk som sett samma sak som jag vad gäller fosfatdosering:
http://www.plantedtank.net/forums/gener ... ouble.html

Mina L. glandulosa krinklade också ihop nya blad på precis samma sätt som visas på hans bilder såfort jag började dosera ymnigt med fosfat och dom samtidigt hade fri tillgång till mycket ljus (och CO2, PMDD etc).

Man sabbar ju kalciummetabolismen hos vissa organismer i saltvatten med för mycket fosfat, så det kanske man kan göra med vissa växter också. Det verkar ju främst gälla röda växter och anthocyanin är ett rött pigment:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=ant ... cium&meta=
"Channel blockers reduced Ca 2+ ATPase activity, which was restored by ionophore treatment, showing the importance of calcium in anthocyanin production"


Jag sökte igenom alla kalciumbristrelaterade inlägg på APC och plantedtank.net idag och det var många som pratade om att alla konstiga kalciumbrister verkar försvinna när plantan fått ett stort välutvecklat rotsystem. Tricket var att inte trimma bort rotsystemen utan låta stubbar vara kvar.

Har man något som är elakt mot rotsystemet i bottnen och kalciumupptag är segt och svårt för växter kanske det innebär "katastrof" vad gäller effektivt kalciumupptag om man har något i bottnen som missgynnar ett stort friskt rotsystem.

Nu snubblade jag över det här:
http://www.actahort.org/books/92/92_22.htm
"Calcium deficiencies are not necessarily alleviated by raising soil calcium levels. Activity of the plant in uptake and translocation of calcium is crucial for accumulating sufficient quantities of this element. Kirkby (1979) reviewed the factors important in maximizing calcium uptake by plants. He reviewed the literature dealing with calcium uptake through the free space pathway (the apoplast) which requires continuously growing roots to always have root segments available for calcium uptake. He pointed to soil factors, such as low temperature, inadequate aeration, poor nutrient status or high hydrogen-ion concentration, which inhibit root growth and also inhibit calcium uptake. Light has also been reported to be a factor in calcium uptake (Kasztori, 1969; Scheidecker and Andropoulos-Remand, 1971). Light may influence the uptake of calcium by influencing photosynthesis.

It is well known that a wide variety of plants, if forced to grow fast, will develop more calcium-related disorders (Shear, 1975; Cox, McKee and Dearman, 1976). Fast-growing plants apparently partition the products of photosynthesis in such a way that the carbohydrate supply received by the root is insufficient for a high rate of calcium uptake. It is immaterial whether the high rate of growth is induced by pruning or by high nitrogen fertilization (Kirkby, 1979). Recent work with photosynthetic inhibitors has indicated that decrease in photosynthetic activity (Sharma, Ferree and Hartman, 1977) may also severely inhibit root growth and calcium uptake (Faust and Korcak, 1979). Thus the role of photosynthesis in calcium uptake is strongly implicated. This work has been undertaken to evaluate the importance of photosynthesis in root growth and/or in calcium uptake."
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster