Vågar jag använda ett grolux-rör?

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
karolin
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 mar 2015, 17:21

Vågar jag använda ett grolux-rör?

Inlägg av karolin » 19 mar 2015, 17:30

Hej, jag vet inte om det här hade passat bättre i ljussättningsforumet. Jag har länge haft samma typ av akvarium. Den teoretiska mängden är 60 liter och det finns ett lysrör. Hittills har jag skött det på följande vis: Några småfiskar, mindre vattenbyten då och då, cryptocoryne och hornsärv och en växt som heter vattenspikblad. Bottenmaterialet är någon typ av aquaclay. Cirkulation ibland.

Men, så beställde jag ett lysrör som heter grolux, tänkte att jag skulle få lite mer fart på hornsärven, vet inte om jag kommer våga använda detta rör. Läst alltifrån att det ska vara bra, till att det inte ska vara bra. Ringde till affären, de påstod att det kan trigga alger. Någon som verkar kunnig inom området med aliaset defdac, skrev kanske 2004 att det var ett bra rör, kollar man inlägg från 2008 så står det dåligt, ungefär så, efterlite sökningar på nätet. Jag ska i så fall endast ha ett grolux-rör på 15 watt. SKa jag helt enkelt inte installera det, utan istället gå och köpa ett annat lysrör i zooaffären? Vill ha bättre tillväxt men fortfarande lika lättskött.

Användarvisningsbild
Skörelid
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2013, 17:21
Ort: Sandviken

Re: Vågar jag använda ett grolux-rör?

Inlägg av Skörelid » 19 mar 2015, 17:47

Jag har haft grolux rör på ett par akvarier, har aldrig haft några problem tack vare lysrören. Om du får alger beror det oftast på brist eller överskott av näring snarare än ljuset.

karolin
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 mar 2015, 17:21

Re: Vågar jag använda ett grolux-rör?

Inlägg av karolin » 19 mar 2015, 18:10

Ja, oftast beror det ju på olika faktorer som samverkar. Men man började ju undra lite, när det var så svårt att få ett entydigt svar, och spektrum och tekniska detaljer är jag dålig på att förstå.

Hade du bara grolux då? Tycker du jag ska testa att använda röret när jag får det? Är lite orolig att förstöra något så man får börja om från början, men vill samtidigt ha bättre tillväxt, som det är nu är det väldigt långsamt. Tänkte tillsätta lite mer näring regelbundet med. Så det är ett bra val då? Tänkte så man inte drar på sig mer arbete och hamnar i en sådan cirkel eftersom ajg vill behålla den här enkla skötseln.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: Vågar jag använda ett grolux-rör?

Inlägg av Triad » 19 mar 2015, 18:32

Låter spontant som att du kör ditt kar väldigt lowtech. Installera du lite friskare ljus men istället för att köra näring kanske du skulle börja mata lite mer? Mer mat brukar oftast vara näringen i ett lowtech.
Någon gång kan man köra i pmdd om man ser brister.

karolin
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 mar 2015, 17:21

Re: Vågar jag använda ett grolux-rör?

Inlägg av karolin » 19 mar 2015, 19:01

Triad skrev:Låter spontant som att du kör ditt kar väldigt lowtech. Installera du lite friskare ljus men istället för att köra näring kanske du skulle börja mata lite mer? Mer mat brukar oftast vara näringen i ett lowtech.
Någon gång kan man köra i pmdd om man ser brister.
Ja egentligen ett lysrör bara och enligt mig, bra bottenmaterial. För mycket matning tycker jag ger för mycket skräp på botten, borde väl ackumuleras för mycket till slut? Jag är inte så noga när jag matar, även om jag ser till att fiskarna nog får tillräckligt med mat, vad räknas som att ge mycket egentligen? Ofta får de nykläckt artemia eller smulat flingfoder. Den näringen jag har heter profito. Så emellanåt har jag en svag cirkulationspump på så att det ska fördelas bra. För det är väl inte bra att bara hälla i näring utan cirkulation?

Ja och så grolux-röret då, kan man sammanfatta det som ett bra rör, eller ska jag köpa ett vanligt i zooaffären?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Vågar jag använda ett grolux-rör?

Inlägg av Admin JTFix » 19 mar 2015, 21:59

Det är extremt dåligt! Så byt! Det triggar inte alger, men algerna gillar detta ljus bättre än växterna.
Lite kul att Defdac rekommenderade detta ljus 2004. LoL!
Mina förslag är:
1. Aquarelle
2. Aquastar
3. Aqua-Glo
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

karolin
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 mar 2015, 17:21

Re: Vågar jag använda ett grolux-rör?

Inlägg av karolin » 19 mar 2015, 23:38

Jag antar att man ändrar på sig under årens gång. Men ja, här har vi alltså lite olika svar. Aquarelle verkar inte finnas i rätt längd och på 15 watt. De verkar vara väldigt blåa i tonen, är inte det för saltvatten?

Jag tror det blir bäst så att jag köper att lysrör från zooaffären, något som är anpassat för växter, det är ju ändå inte så att jag har ett högteknologiskt akvarium. Så det kanske räcker med det? Beställde en reflektor också men lysröret blev väl i onödan då.

Har haft långsam tillväxt på hornsärven, förut var hela akvariet igenväxt, tog bort mycket och ersatte med hyrophila och vallisneria. Kanske ska ta ut dem, låta cryptocorynena vara kvar, och vattenspikbladen, en buske bara, och sedan låta hornsärven växa på igen. Då kanske det inte är så jättenoga med lysrör? Mer näring kanske.

Sitter liksom så inarbetat att man ska byta vatten, men blivit mindre på sista tiden. Kanske inte lönar sig att byta så ofta som man tror alla gånger?

Förresten, är det dåligt om man tar ut växter om är rotade i botten? Tänker om det spelar någon roll för nedbrytningen i bottenmaterialet. För i så fall kanske jag plockar ut hygrophilan och vallisnerian om det inte spelar någon roll.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Vågar jag använda ett grolux-rör?

Inlägg av Admin JTFix » 20 mar 2015, 00:21

Alla rören jag nämnde är för/till växter (och inga är blåa, vi är ju inte på att saltvattensforum nu) och du köper dom enklast i din Zoobutik.
Och jag tror inte det finns nån här som säger att de är dåliga. Men du gör såklart som du vill...
Och skall du köra på med mkt gödning så behöver du bra ljus och vecko VB och helst även CO2.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

karolin
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 mar 2015, 17:21

Re: Vågar jag använda ett grolux-rör?

Inlägg av karolin » 20 mar 2015, 01:28

Anette J.T skrev:Alla rören jag nämnde är för/till växter (och inga är blåa, vi är ju inte på att saltvattensforum nu) och du köper dom enklast i din Zoobutik.
Då var det nog jag som tolkade det fel, kollade på nätet och försökte avgöra nyansen. Jag ska se vad de har i min närmsta zooaffär. Tack för tipsen.

Är det den här Aqua-Glo du menade? http://www.pwss.se/product.php?producti ... 713&page=1

18000 kelvin är väldigt mycket väl?
Anette J.T skrev: Och jag tror inte det finns nån här som säger att de är dåliga. Men du gör såklart som du vill...
Och skall du köra på med mkt gödning så behöver du bra ljus och vecko VB och helst även CO2.
De rören du nämnde, eller menade du grolux?

Nej, inte mycket gödning. Lite mer än hittills bara, eftersom jag tänker ha på den svaga cirkulationen lite oftare. Egentligen har jag inte mycket ljus, så en reflektor är nog bra. Ingen tillsatt koldioxid heller. Det är ett litet trevligt akvarium, och jag vill inte dra på mig mer arbete, det är fint att det är så enkelt. Vill egentligen bara att hornsärven ska fylla ut det ordentligt och ha lite arbete. Det är i princip allt, och självklart välmående invånare, såväl fiskar som växter. Men något, som av många skulle ha kallats snyggt växtakvarium är jag inte ute efter. Då kanske det inte behövs så mycket egentligen? Nästan haft så förut. Men skulle kanske vilja ha ytterligare lite mer bara.

karolin
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 mar 2015, 17:21

Re: Vågar jag använda ett grolux-rör?

Inlägg av karolin » 22 mar 2015, 02:36

Anette J.T skrev:Det är extremt dåligt! Så byt! Det triggar inte alger, men algerna gillar detta ljus bättre än växterna.
Lite kul att Defdac rekommenderade detta ljus 2004. LoL!
Mina förslag är:
1. Aquarelle
2. Aquastar
3. Aqua-Glo
Uppdatering. Jag avbeställde grolux-lysröret. Sedan kollade jag på en gammal förpackning vad jag har haft för lysrör i en annan ramp och det var Aqua-Glo och jag hade då inga problem med växterna då, så det blir nog ett sådant rör igen. Tror det stod 18000 kelvin på det. Är det bra?

karolin
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 mar 2015, 17:21

Re: Vågar jag använda ett grolux-rör?

Inlägg av karolin » 25 mar 2015, 01:32

Jaha, då var det klart. Det blev ett Aqua-Glo, tycker det ser bra ut! Inte så varmvitt eller vad det heter, utan mer åt det röda hållet, kanske lite blått också om man tittar på det. Men ja fint ser det ut, hoppas växterna gillar det med.

Tack för inkomna svar, kanske kan komma till nytta för någon mer också.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster